sharko Startet 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2008 Hjelp, er disse blitt "umoderne"? (smal type, 20mm bred, akselhull 35mm) Helt umulig å oppdrive på Maritim, Båthuset, Biltema osv i Arendal? Finner heller ikke noen nettbutikker som har smal type. Tips til hvor disse kan skaffes? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 (redigert) Min erfaring er at dette er mer eller mindre vekkslengte penger... Hvorfor? De er små og det tar ikke lenge stunden før de har falt av... Hvis du ser der hvor de tynne boltene er montert så er der ikke mye gods som holder de sammen.... Brukte samme typen et par år, men de var alltid vekke ved neste slippsetting..... ante heller ikke når de var falt av.... Ta heller og mål 6kanten på propellmutteren og kjøp en slik... De dunkes lett innpå mutteren og festes med en rustfri ring som det er 2-3 settskruer i........... mye mere sink og det er alltid litt igjen ved neste landsetting, selv om båten ligger ute året rundt.... Men hvis du må ha den typen du har bilde av så har vel Malfix disse? Redigert 15.Mars.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Jeg bruker samme type i 40mm, og har alltid litt igjen når jeg tar opp båten hvert annet år! Disse selges fortsatt av enkelte båtbutikker, så det skulle ikke være så vanskelig å finne dem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lotus Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 En eggformet 35mm akselanode har 4 skruer og er omlag 60mm lang. Deler du denne på midten, har du 2 stk 30mm akselanoder. Er 30mm litt for bredt? Kutt av 5-10mm i den smale enden og du er i mål. I tillegg har du spart omlag en 50-lapp. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Jeg oppdaget etter hvert at skruene skrudde seg ut! De hadde ikke selvlåsende mutter. Så etter det ble det å bytte til selvlåsende mutter dersom de ikke var forsynt med slikt. Da var det alltid en liten rest igjen ved opptak. I år dropper jeg akselanoden. Har en stor anode som er koblet til hylsen. Og inne i båten skal jeg montere en forbindelsesstropp som gir god kontakt mellom hylse og aksling og dermed også til propellen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ojda Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Ble det bra Lars? Du burte vel bidra med noen bilder av opplegget. Har enda ikke fått montert mitt, men det blir nok gjort i påsken sammen med PDAR, nye strømkabler, ny lader mm. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 (redigert) Så langt står båten på land og utstyret er ikke montert ennå, men det skal bli sjøsetting om 2 uker, og håper å ha det montert til da. Skal ta bilder når det er på plass. Lars H. Redigert 15.Mars.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sharko Svart 15.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Glemte å si at det føres 25 mm - 30 mm og 45 mm, men altså ikke 35 mm der jeg har forespurt...... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Jo, de fører 35mm flat anode. Klikk på linken: http://maritim.no/product.aspx?id=12285&am...upkey=006003100 Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 15.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Riktig, men det er to typer bred og smal (se hovedinnlegget) - den smale er ikke å få fatt i... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 (redigert) Som jeg skrev tidligere: Malfix har begge typer, standard og smal. Side 18 der finner du de. http://www.malfix.no/ Redigert 15.Mars.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Som jeg skrev tidligere: Malfix har begge typer, standard og smal.Side 18 der finner du de. http://www.malfix.no/ Takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 De har lett for å skru seg ut disse. Pleier selv å bruke dor & hammer etter de er skrudd på, et par skikkelige kakk nederst på skruene garanterer at de i alle fall ikke skrur seg HELT ut... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.