Jump to content

Maritim humor!

Ulv I

Recommended Posts

Alle arvingene til ringnotrederen sitter samlet i den prektige stuen og venter. Familielegen kommer ut av rommet der den styrtrike onkelen har ligget til sengs i en uke. "Dessverre finnes der ikke håp" forteller legen med en dyster mine, "det er bare influensa" :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

• 3 uker senere...

Henger meg på oversettingstabbene. Nei, denne er ikke maritim, bortsett fra at man har god bruk for ullundertøy på sjøen.

Jeg trengte ny ulltrøye og fikk sådan utlevert på lageret hos min arbeidsgiver. Den er av norsk fabrikat, men på militært vis merket med NATO-bestillingsnummer og alt. Teksten lød:

SKIRT, FLYERS, WINTER.

Det må ha vært fordi det var damestørrelse... :flag:

Dette er hva som kan skje med en norsk skipstegning som blir oversatt hos et translatørbyrå:

Skjærgang = Skerry corridor (Stringer)

Dypgang = Deep corridor (Draught)

Ankerstolpekjetting = Anchor pole chain (Studlink chain cable)

Lenseport = Bilge gate (Freeing port)

Utrustningsnummer= Preparation number (Equipment number)

MVH

Fiks

När man skall ut på sjön eller träffar båtfolk i allmänhet så gäller det att ha koll på språket. Vad betyder egentligen det som pratas (?) ... se nedan en del ...

Akterlik ... Mycket trött gruppmedlem som blivit kvarlämnad på den bakre delen av båten.

Ankare ... Parkeringskrok.

Däck ... Båtens golv.

Kölsvin ... Svin som vistas under däck. (nedanför båtens golv)

Kapten ... Svin som vistas över däck. (på båtens golv)

Förut ... Tidigare, för en stund sedan.

Akterut ... Motsatsen till förut. Alltså, om en stund, senare ...

Dragg ... Järnskrot, som skulle suttit fast i tamp, (ett snöre), innan det slängdes i sjön.

Kapell ... Uppsamlingsplats för måsskit.

Förhala ... Klassiskt chefsbeteende när någon vill diskutera löneförhöjningar eller andra förmåner.

Båtshake ... Käpp med krok i, brukar komma till användning när 3 promille överskridits.

Koj ... Icke fullt färdig koja.

Boj ... Utmärkt rim på föregående.

Skaffning ... Löjligt namn på pilsner och macka.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...