Jump to content

Splittflagg med Olav V monogram - bare å kaste?

vikers

Recommended Posts

Til gammelbåten fulgte det med et stort fint gammelt splittflagg, men med Olav V`s monogram. Selv synes nå jeg dette er Kongen med stor K (vel alle Konger skal vel ha det)... så gjerne det monogrammet for meg, men her er det sikkert bestemte regler...noen som kan opplyse meg om det bare er å kaste dette flagget ut av båten og inn på annet egnet sted?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

I utgangspunktet skal du være medlem av KNS og båten registrert i deres register for å kunne føre splitflagg. Det skal også egentlig være regjerende monarks monogram i flagget, men det er mange eldre båter som fører relativt falmede utgaver med Kong Olav V's monogram og det kan umulig være noen stor forbrytelse. Om du på tross av eventuelt manglende KNSmedlemskap og manglende registrering her, allikevel vil føre splitflagget kommer an på deg selv.

Strengt tatt har du ikke anledning til dette.

Uansett ville jeg nok ikke kastet flagget. Det er jo et artig lite klenodium.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Og man skal vel ikke bare kaste det sånn uten videre, men sprette det fra hverandre fargevis. Ei heller skal det brennes. Det er ikke bare bare med flagg! :wink:

Riktig at flagget skal splittes, men etter at det er splittet SKAL det brennes.

I alle fall metoden vi lærte i millitæret, når flagget er falmet eller ødelagt, skal det splittes fargevis, og hver farge skal brennes separat.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Sakset fra Advokatfirmaet Cappelen&Krefting

Flagget skal oppbevares slik at det ikke er krøllete og sjaskete når det skal brukes. Flagget skal ikke være falmet, og det skal repareres hvis det har fått rifter og skader. Er flagget i så dårlig forfatning at det må kasseres, er det to måter å gjøre det på: Enten ved å brenne flagget, eller sprette fargene fra hverandre, slik at det ikke kan ”vanæres” senere.

Så hvis man splitter og så brenner, er man sikker :cheers:

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Dersom båten er av fin gammel modell, synes jeg at flagget passer og jeg ville ikke sjenere meg for å bruke det. Skulle bare mangle!

Men da må du kanskje være medlem i en viss organisasjon?

Dette svaret likte jeg best, og siden både båt og undertegnede er medlem av KNS, så kanskje jeg drister meg til å henge gode "Laffen" i hekken denne sommeren. Flagget er like fint så det skal ikke hverken splittes (mer enn det er) eller brennes, grunnet tilstand.

Tenkte vel egentlig at regelen er slik Gladiator sa, at flagg skal byttes ved kongebytte, men slike flagg koster jo fletta, også er det jo litt nostalgi i å ha Olav V flagg. Passer på båten min gjør det også synes jeg, men er det "Helt høl i huet" så vil jeg jo ikke gjøre det. "Helt dust" vil jeg liksom ikke være..."litt på kanten" kan jeg gjerne være.... :lol:

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Nå er ikke jeg medlem av KNS ,men alikevel syntes jeg at reglen angående føring av splittflagg

bør overholdes. KNS har meget lange tradisjoner og deres regler skal respekteres. Det er få tradisjoner som er igjen, Heller ikke og kalle vår kjære Olav-V for Laffen, liker jeg ikke.Nå tror vel alle at f...f han er gammeldags til dere vil jeg si .......ja. :flag::flag::cheers:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Nå er ikke jeg medlem av KNS ,men alikevel syntes jeg at reglen angående føring av splittflagg

bør overholdes.

Kong Olav V er avgått med døden og i denne anledning skal ikke flagget hans anvendes mer. Ha respekt for flagget hans.

Heller ikke og kalle vår kjære Olav-V for Laffen, liker jeg ikke.

Enig og Kongetro til havet tar oss.

Trenger du nytt flagg så kan du jo bruke et tradisjonelt flagg til økonomien endrer seg :wink:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Så å fex henge opp flagget i en "gammel" ramme og bruke det som et "bilde" på veggen skal ikke gjøres når flagget ikke lenger er i bruk?

Spør igjen jeg da, når disse opplysningene kommer - kan flagget tas vare på og henges på veggen?

Eller blir det også feil?

- kan flagget tas vare på og henges på veggen?

Flaggreglene er til for å følges. Men tror ikke noen tar anstøt av det om du henger det opp i ditt private hjem. Offentlig (ute) skal ikke flagget brukes mer.

Har selv splittflagg med sildesalaten oppe i venstre hjørne - om noen husker det. Norge og Sverige i union. Men det snakker vi mindre om :smiley:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

..også er det jo litt nostalgi i å ha Olav V flagg. Passer på båten min gjør det også synes jeg, men er det "Helt høl i huet" så vil jeg jo ikke gjøre det. "Helt dust" vil jeg liksom ikke være..."litt på kanten" kan jeg gjerne være.... :lol:

Tenk litt over dette senariet: Dere som seiler i det lille område der nede, har stor mulighet til å treffe på etterkommerne av Kong Olav V. Litt konduite kan en jo ha i tankene.

bør overholdes. KNS har meget lange tradisjoner og deres regler skal respekteres. Det er få tradisjoner som er igjen, Heller ikke og kalle vår kjære Olav-V for Laffen, liker jeg ikke.Nå tror vel alle at f...f han er gammeldags til dere vil jeg si .......ja. :flag::flag::cheers:

Ikke sant....slike meninger rundt flaggreglene var det jeg var ute etter, og gjør at jeg nok lar splittflagget få hvile denne sesongen.

Derimot menier jeg nok at du kanskje er mer "royal" enn hva selv Olav V. var om du ikke liker hans kallenavn "Laffen". Dette er/var et godt kjent navn og brukt grunnet hans store folkelighet og store glede av å ferdes på likefot med det norske folk forøvrig. Hadde han vært blandt oss idag skulle det ikke forundret meg om vi hadde hatt et medlem her med "nicket: laffen". :smiley:

Kong Olav V er avgått med døden og i denne anledning skal ikke flagget hans anvendes mer. Ha respekt for flagget hans.

Enig og Kongetro til havet tar oss.

Trenger du nytt flagg så kan du jo bruke et tradisjonelt flagg til økonomien endrer seg :wink:.

Nå har det aldri vært økonomien som har vært diskutert. Vel har jeg nevnt at splittflagg koster fletta, men det er kun som en beskrivelse på at jeg ikke skal føre splittflagg koste hva det koste vil. Har flott stort "vanlig flagg" som passer perfekt i hekken, jeg. Så kan jeg heller henge opp et stort bilde av "Laffen" et annet sted! :wink: Likte han best, jeg...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...