Jump to content

Når skal man kjøpe båt? Bensin/diesel..

Knaggen

Recommended Posts

Ser det er en annen tråd her med når skal man selge båt - litt enkelt kan man jo da si at tidspunktet for å kjøpe er når man blir anbefalt å IKKE selge..

Men jeg skal kjøpe båt nå hadde jeg tenkt... Er ute etter en båt som vi bo i en uke om gangen i tillegg til helgeturer osv., 2 voksne og 2 ungdommer(13 og 15 år). Ønsker da å bruke ca 500' på dette og ønsker i utgangspunktet en båt med dieselmotor, minimum 28 fot, marsjer ca 20-22 knop og ikke en "snekke" som ungdommene sier..

Jeg registrerer med gru at de "gode norske" merkene kan jeg glemme med mindre jeg vil ha båt fra tidlig åttitall.. Har kikket litt på utenlandske merker og ser at her har jeg mulighet for en noe mer moderne båt, men de aller fleste med har da bensinmotor :headbang:

Her må jeg ha råd fra dere gamle sjøulker...Bensin eller diesel..det må jo være ett spørsmål om kost/nytte dette her? Hva med levetid på motoren, sikkerhetsaspektet (kona har blitt skremt av en dieselfantast om eksplosjonsfaren i en bensindrevet båt)

Og hva med de importerte båtene - er dette ett trygt kjøp? Hva må jeg se etter...?

Hjelp... - erfaringer og råd mottas med takk..

Mvh.

Jan Åge H.

Jeg registrerer med gru at de "gode norske" merkene kan jeg glemme med mindre jeg vil ha båt fra tidlig åttitall..

nettopp, det blir gjerne millionen her.

Når jeg ser på yachtworld.com er f.eks grand banks er prisene i USA lavere enn i europa, men hvordan det er å importere en båt fra usa og slippe billig fra det er for meg ukjent.

Tror du vil finne begrenset utvalg med båter til 500` i størrelsen 28+ fot og 20+ knop. Min erfaring med båtkjøp er at det gjerne kommer 100` i tillegg for å få ting ombord slik du vil ha det.

Hvis du kan leve med litt høy plysjfaktor bør du kunne få en fin Bayliner fra nittitallet for den prisen, også med dieselmotor. Noen av de importfirmaene gir deg vel noen måneders garanti, så dersom de har grei økonomi og vært i bransjen over noen år skulle det vel ikke være noen spesielt stor risiko for å gjøre en blemme. Ellers selges det jo også Baylinere privat. Når det gjelder tidspunkt, tror jeg det er utmerket. I tillegg betyr vel den lave dollarkursen at også brukte amerikanske båter bør være et godt kjøp nå.

Lykke til med kjøpsprosjektet - det er alltid spennende å skulle kjøpe båt!

Båt til ukesturer med kone og to tenåringer bør nokk minst være 28 fot. Her snakker jeg av erfaring. Bensinmotor i en så stor båt vil være det rene vanvidet med et forbruk du helst ikke vil vite noe om. Tro for al del ikke på de de som prøver og selge slike oppgir det er somoftest langt fra sanheten. En annen sak er at selv om du har råd til all bensinen er den vanskelig og få tak i og må ofte beres ombord i kanner upraktisk og grisete. Så kommer jo aspektet med og ha all denne bensinen ombord for min del er jeg lite glad selv for 10l kannen til gumibåten.

På den annen side får du jo ikke noen hurtiggående 30 foter med diesel for 500 tusen da må du nokk legge i det doble.

Om så ikke ungdomen vil ha snekke kan du jo kjøpe en seilbåt. Det er en båttype hvor du får forholdsvis mye for pengene og så er den miljøvenlig. Har selv har motorbåt i 20 år før jeg gikk over til seilbåt. Og noe av det posetive er at ungdomene er mye mer engasjert når vi er underveis med trimming av seil og det hele. I motorbåten ble de jo stortsett bare sittende der og vente på at vi skulle komme frem til bestenelsstedet.

Jeg betalte 470.000,- for Fjorden. Dette er en 1987 mod. og jeg er i hvert fall ikke redd for kvaliteten. Forstår ikke helt redselen for norske båter fra -80 tallet. Her er det dieselmotor som lever så lenge den får smøring. 30 fot, 21-22 knop og diesel, det er vel hva du ønsker. Er båten godt holdt er det ingen "skrekk og gru". Det må da være bedre enn en Bayliner med bensin. Hvis designen ikke er hva du ønsker så er jo "smaken som baken", men en mer morderne design og diesel koster fort over en million.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du skriver ikke hva du ga for Baylineren...

Å få en norsk- eller svenskbygget båt til under kr. 500' er nok ikke så lett. På den annen side er nok det fremdeles det beste kjøpet, fremfor en Bayliner med bensinmotor....men mulig du må opp mot kr. 600' . Men da får du normalt en godt utstyrt båt. Fjord 880 er et godt eksempel på det...Nimbus 3003 et annet, evt. også Scan Baltic/Nordic. Men disse evige sliterne holder seg usedvanlig godt i pris.......men alternativene er få.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Du skriver ikke hva du ga for Baylineren...

Å få en norsk- eller svenskbygget båt til under kr. 500' er nok ikke så lett. På den annen side er nok det fremdeles det beste kjøpet, fremfor en Bayliner med bensinmotor....men mulig du må opp mot kr. 600' . Men da får du normalt en godt utstyrt båt. Fjord 880 er et godt eksempel på det...Nimbus 3003 et annet, evt. også Scan Baltic/Nordic. Men disse evige sliterne holder seg usedvanlig godt i pris.......men alternativene er få.

Her er det to muligheter: Fjord 880 1986 mod 425.000 og Fjord 930 1988 mod 520.000 (Volvo og FordSabb motor)

Fjord 880 / Volvo 200hk Kr. 425.000

Fjord 930 / FordSabb 200hk Kr. 520.000

Test av Fjord 880

Begge disse båtene har stått avertert siden høsten 2007 så her er det sikkert også prutningsmonn.

Forskjellen på 880 og 930 er badeplatformen og baugnebbet. 1987 modellen min heter 880 men har badeplatformen til 930 så 1987 var et overgangsår. Forøvrig skiller disse to batene seg ved at den ene er akterkabin utgaven, mens den andre er innelukket med stikk-kabin....

!988 modellen har ikke baugpropell, dette bør denne båten ha da den har stort vindfang, eller så er den veldig godt holdt ser det ut til. 1986 modellen er ganske oiginal(ikke pusset opp) men så er den jo ganske rimelig i utgangspunktet. Et bud på kanskje 400.000 her så har du 100.000 å legge i opp pussing, da blir den strøken, dessuten har den en meget slitesterk FordSabbb diesel.

Her er også et supert alternativ om du nøyer deg med litt mindre plass og drev-løsning:

Nimbus 28 DC Hardtopp 1987 mod Kr. 499.000

Test av Nimbus 28 DC Denne er testet med 165 HK.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Måtte legge inn en båt til. Dette er kanskje ikke båten med det lekkreste designet, men du verden så god plass og mye båt for pengene.

Legg spesielt merke til denne båten her. Den er råstrøken, se bare på treverket som hat fått full opp pussing, dessuten meget godt vedlikeholdt. Her er også teaken som er en del av overbygget overstøpt med glassfiber slik at vedlikeholdsbehovet ble mindre. Vi vurderte denne båten selv da jeg kjøpte Fjord, og det var bare så vidt det ikke ble denne (kona likte utseende på Fjorden).

Båten har ligget til salgs siden våren 2007 så her går det sikkert også an å prute litt.

Tristan 870 / 180 hk BMW/Mercruiser 1986 mod. Kr. 440.000

Jeg må inrømme at jeg synes det er en utrolig flott båt, men man må like utseende da....

Takk for hjelpa så langt - mange gode forslag her. Baylineren med diesel er jo ett godt alternativ (tror jeg..)

Men på en annen side hadde det vært en fordel med aktercabin med såpass store barn vi har..

Dette blir skikkelig vanskelig skjønner jeg :crazy:

Tror en mulighet er å fire litt på kravet til marsjfart og se etter en med maxfart på 22 knop - straks noen flere alternativ..

Windy 27 CC Hva synes dere denne er verdt fks.?

Mvh.

Jan Åge H.

Skjønner ikke helt, for du sier i første innlegget ditt etter en båt over 28 fot med diesel og marsjfart 20-22 knop. Så sier du at du ønsker aktercabin. Nå legger du inn en båt som er 27 fot uten akterkabin og med toppfart på 26 knop (også sier du at du firer litt på kravet til fart????)

Forøvrig er den Windyen betydelig oppgradert med puter etc... og Windy har altid hatt bra kvalitet og holdt prisen godt..

Med 200hk diesel vil jeg si det er et godt kjøp, men vesentlig mindre bo-plass en Fjord880/Tristan870/Scand29 etc...

Skjønner ikke helt, for du ser i første innlegget ditt etter en båt over 28 fot med diesel og marsjfart 20-22 knop. Så sier du at du ønsker aktercabin. Nå legger du inn en båt som er 27 fot uten akterkabin og med toppfart på 26 knop (også sier du at du firer litt på kravet til fart????

Ja da skjønner du kanskje hvor forvirret jeg er.. :confused:

Vi ser jo på flere muligheter og har egentlig ikke gjort oss opp en helt klar mening på type båt... Windyn så vi på pga. utseende, en eier, grei fart osv.. Ser at den selvfølgelig også blir noe mindre enn de andre alternativene du nevnte..

Ser at det renner inn brukte båter for salg på finn hver dag nå - vi må bare få bestemt oss, for båt skal vi ha!

Mvh.

Jan Åge H.

Vi ser jo på flere muligheter og har egentlig ikke gjort oss opp en helt klar mening på type båt... Windyn så vi på pga. utseende, en eier, grei fart osv.. Ser at den selvfølgelig også blir noe mindre enn de andre alternativene du nevnte..

Ser at det renner inn brukte båter for salg på finn hver dag nå - vi må bare få bestemt oss, for båt skal vi ha!

Ta en besiktigelse på 3 båter av ulikt fabrikat, da garanterer jeg at dere vet mye bedre hva dere skal se etter. Sammenlign f. eks. Windyen med en Scand 29 og kanskje en Nimbus 28 og en Bayliner.

Deretter er det bare å se etter det eksemplaret av "Favoritten" som dere føler er det beste kjøpet. Ved kjøp av bruktbåt er det bestandig variasjoner i utstyr som medfølger og vedlikehold.

• 3 uker senere...

Nå har jeg besiktiget 3 båter - en Sea Ray 275 03 mod, Scand Tropic 87 mod og Windy 8600 MC 87 mod.

Sea Rayen er bare å glemme, smal og trang båt med bensinmotor, fremsto som en litt større utgave av min gamle Uttern D55 exl. bare med mer fasiliteter ombord - ajøss med den!

Tropicen er mye bredere og dermed mer plass. Fin rundsitter, men noe trang stikkøye - absolutt akseptabel plass, men ikke no mer.. Litt sped motor 135 hk VP, føler meg usikker på marsjfarten med full ferieoppakning. Ønsket pris kr. 435'

Windyn har også flott uteplass, fordel med stor midtcabin, 200 hk VP (overhalt i fjor for 120' i flg eier..) gjør at man lett marsjer på 22 - 25 knop (også i flg eier..) Ønsket pris kr. 500'

Sålangt er jeg mest imponert over Windyn - fremsto som en god del mer romslig enn Tropicen, men synes begge båtene er for dyre, sett i forhold til alderen... Og hva kan man få av vedlikeholdskostnader på såpass gamle motorer og drev?

Kommentarer til dette?

Mvh.

Jan Åge H.

Hei,

Da jeg var på båt jakt høsten 2006 så kom opplevde jeg samme problemstilling som deg, i min prisklasse ble det 80-talls norsk båt eller nyere Amerikansk. Nå var jeg på jakt etter noe mindre båt en deg. Endte opp med en 1997 Sea Ray 240 med ny dieselmotor som i utgangspunktet var for dyr men sent på høsten er det ofte godt prutningsmonn. :yesnod: Jeg så også på nyere Scand Tropic men de ble for dyre. Hadde ikke vurdert Scand Tropic med store unger, den blir for liten.

Dersom du skal ha båt for 2 voksne + 2 tenåringer hadde nok jeg sett mer på båter med akterkabin. Det fines en del i din prisklasse men det blir fort 20 år gamle båter, ikke det at det trenger å være et minus.

Har du sett på Scand Baltic 29 (halv planer) evt Scand Adriatic 27 (helplaner uten akterkabin). Scand Adriatic (27 fot) må ikke forveksles i størrelse med Scand Tropic (27 fot). Scand Adriatic er mye større.

Se her:

http://www.finn.no/finn/boat/used/result

Linken funket ikke men bare søk selv. Her er noen eksempler:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Om du skulle fire litt på fart, så kan kanskje denne være et alternativ?

Marino m 200hk. diesel fra 2002

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det er jo lov til å legge inn et bud på Windyen. Pris er jo også avhengig av utstyr. Er motoren overhalt av verksted med papirer så burde du ha motor i mange år.

Har bedt eier om papirer på jobben som er gjort, hvilke deler som er skiftet osv.. Det må jo være en ganske stor jobb med en pris på 120'?

Har ikke kartplotter og baugproppell men nytrekte orginale puter osv... Har forespurt eier om han har noe å gå på, men viser liten velvilje der :smiley:

Windy 8600 HC

Kanskje lurt å gi han ett bud og så sette seg rolig tilbake og la han tygge på det...mulig kaldsvetten tar'n etterhvert?

Mvh.

Jan Åge H.

Jeg så også på nyere Scand Tropic men de ble for dyre. Hadde ikke vurdert Scand Tropic med store unger, den blir for liten.

Dersom du skal ha båt for 2 voksne + 2 tenåringer hadde nok jeg sett mer på båter med akterkabin. Det fines en del i din prisklasse men det blir fort 20 år gamle båter, ikke det at det trenger å være et minus.

Har du sett på Scand Baltic 29 (halv planer) evt Scand Adriatic 27 (helplaner uten akterkabin). Scand Adriatic (27 fot) må ikke forveksles i størrelse med Scand Tropic (27 fot). Scand Adriatic er mye større.

Se her:

http://www.finn.no/finn/boat/used/result

Ja enig - mitt inntrykk er også at Tropicen blir noe snau. Balticen er det mange av på nettet men får ikke fokkeslasken (les: kona) med på denne typen pga. for lav marsjfart - ho vil fort hjem :wflag:

Adriaticen har jeg også vurdert, men synes uteplassen med rundsittern oppe og vanlig sofa i akter ser litt snål ut... Også her er det ikke mange modeller med marsjfart over 20 knop..

Vi er kanskje litt for kresne..?

Mvh.

Jan Åge H.

Om du skulle fire litt på fart, så kan kanskje denne være et alternativ?

Marino m 200hk. diesel fra 2002

Denne ligger forresten i min hjemmehavn ser jeg nå :)

Men blir vel kanskje litt langt å reise til båten... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Denne syntes jeg kansje skulle passe deg..

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Har selv en DACAPO 9000HT den gjør ikke mer en 20 på full gass,, men ligger aldri noe over 12 knop.

Vi er 4 stykker vi også, men 12-13 knop er grei fart det, vi er jo på vannet for og kose oss.

står noen Dacapoer også til salgs ser jeg,, fornøyd med båten jeg god i sjøen er den værtfall og grei nokk plass.

PS::: det er billigere og kjøpe bår på vestlandet..

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Balticen er det mange av på nettet men får ikke fokkeslasken (les: kona) med på denne typen pga. for lav marsjfart - ho vil fort hjem :wflag:

Dat er hun ikke ulik meg :lol: Jeg synes også det er greit å kunne marsje i 20++ når hjemlengselen setter inn og været er grått og trist. Det blir fort marsj på 30 knop på meg da :sailing: .

Skal du ha marsjfart på over 20 knop ryker fort akterkabinen, ikke mange halvplanere som gjør over 20 på marsj, ivhertfall ikke i din prisklasse.

Har du sett på Bayliner 2855 evt Sea Ray 290 Sundancer. Du får begge disse med 4 faste sengeplasser.

Det lå nylig en Sea Ray 300 Sundancer fra ca 1995 med 2x220 Merc diesel til 550' på finn. Brukt imp. fra EU, men denne ble solgt ganske fort.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...