Jump to content

Når skal man kjøpe båt? Bensin/diesel..

Knaggen

Recommended Posts

Den jeg linket til har 5-7 sengeplasser...ikke dumt med tanke på at tenåringer gjerne vil ha med venner på helgeturer...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Denne syntes jeg kansje skulle passe deg..

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Har selv en DACAPO 9000HT den gjør ikke mer en 20 på full gass,, men ligger aldri noe over 12 knop.

Vi er 4 stykker vi også, men 12-13 knop er grei fart det, vi er jo på vannet for og kose oss.

står noen Dacapoer også til salgs ser jeg,, fornøyd med båten jeg god i sjøen er den værtfall og grei nokk plass.

PS::: det er billigere og kjøpe bår på vestlandet..

Merkelig, men satt akkurat og kikket på denne annonsen :rolleyes: - virker som en båt med bra med plass.. Selvfølgelig kjekt med aktercabin, men ser også at det er vanskelig å kombinere med forholdsvis høy marsjfart.. Denne har jo begge deler så skal bli spennende å høre hva kona syns.. Har sendt ho linken... :confused:

Hva med frakt fra Vestlandet? Hva kan sånt no komme på dersom en velger landeveien?

Mvh.

Jan Åge H.

Da kjøper du en liten jolle med 15 hk til kona, og gir henne reserve nøklene,, så kan henne reise hjem når hun vil hehehe

Har en gammel 10" With med en trimma 9,9 Evinrude fra 73 - tipper ho ikke hadde lengta så veldig hjem dersom det var alternativet :smiley:

Mvh.

Jan Åge H.

...

Hva med frakt fra Vestlandet? Hva kan sånt no komme på dersom en velger landeveien?

Sett flere som får priser på 20 - 30 000,- på en slik transport. Bedre er det vel å ta en uke tidlig sommerferie og seile hjem på egen kjøl. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg betalte 6000 + moms fra Stathelle til Stavanger for 26 fot og 2,5 tonn høsten 2006. Jeg hadde litt mindre båt enn den du vurderer men jeg måtte betale for egen bil som kunne tatt en mye større båt, så prisen hadde ikke blitt mye høyere om båten hadde vært noen fot lengre og et tonn tyngre.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

KNAGGEN!!!!!!

Jeg fikk han som solgte båten til og kjøre den fra Flekkefjord og til Kragerø.. Men det er vel ikke alle som gjør det, for 2000 + diesel..

Så kjørte jeg fra Kragerø og til Porsgrunn. det var jo veldig greit da.

men det er jo kjøpers merkede så det er en del og gå på nå når det gjelder pruting og som foreksempel frakt,,, det ordner du lett.

husker ikke hvor dennebåten lå henne jeg nå, men det holder jo og få fraktet den til"""" Tja si Arendal da, hører med han som skal selge om han er intresert i og ordne frakten for deg ditt, så tar du og kjører selv derfra.

Ligger nok på rundt 20 tusen i frakt litt mer kansje.. kan vel også høre med noen båter som går ruta di, det er vel det billigste og få den med en båt fra vestlandet.. prøv LOLO båten som går fra bergen til Brevik med cement ..han kunne ta min båt, for nesten ingen ting sa han, hvor mye det var vet jeg ikke men sikkert ikke mer en 4-5 tusen hvertfall,, det var for meg da, jeg jobber på Norcem,,, men hør litt rundt, har ikke nr hansess lengere. desverre.

Søk på transport av båter og slikt,,, finner helt sikkert en billigere måte en trailer.

LYKKE TIL,, :cheers:

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
  • 3 uker senere...

Ja ja - da er den "nye" båten vel i havn :cheers:

Vi endte opp med en eldre Scand Tropic, 87 mod m 130 hk VP. Bestemte oss for å teste denne i en sesong eller to. Vi satser på å pusse opp båten en smule, nye trekk på puter, salong ute, bytte noe teak osv. osv..

Bare å glede seg til sommern :flag:

Mvh.

Jan Åge H.

Gratulerer!

Denne har vel drev? Hvor mye er marsj- og maksfart?

Takk for det!

Båten har drev ja - Har ikke montert GPS i den ennå men med 4 voksne og full dieseltank, tom vanntank og lite pergass viste knopmåleren 26 knop på maks, marsjet fint i plan ned til 18 knop med litt trimming på flapsene..

Skal bli spennende å se hva GPS'en sier...

Mvh.

Jan Åge H.

Bensinmotor i en så stor båt vil være det rene vanvidet med et forbruk du helst ikke vil vite noe om.

Litt på siden av tråden kanskje, men likevel:

BMP, vet du eller noen andre hva en stor bensinmotor bruker dersom man gir avkall på fartsressursene og kjører f.eks. skrogfart?

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Hekksjø:

Du kan se på den linken jeg har i dette innlegget. Det gjelder en 30 fots campingcruiser med 300 hesters bensinmotor. Du kan lese av i grafen forbruk pr. nm og time i de forskjellige hastighetsområdene.

Vi har hatt en Bayliner 2855 med bensinmotor noen år, og har enda ikke fått med oss at det er problematisk. Ja, motoren drikker bra med bensin på maksfart, men når sesongen har gått er nok timene på maksfart rimelig få. Bruksmønsteret er avgjørende for valget av drivstoff. For oss er bensinmotorløsningen den billigste. For andre vil det helt sikkert være omvendt.

Hekksjø:

Du kan se på den linken jeg har i dette innlegget.

... og har enda ikke fått med oss at det er problematisk. Ja, motoren drikker bra med bensin på maksfart, men når sesongen har gått er nok timene på maksfart rimelig få. Bruksmønsteret er avgjørende for valget av drivstoff.

Takk for den! Da er det som jeg kanskje trodde. Holder man seg til skrogfart blir forskjellene mindre enn man skulle tro. Går man ytterligere ned, fordi man ikke skal så veldig langt (bare litt utpå for å fiske f.eks.), blir det vel snakk om nokså lite forbruk rett og slett, selv med stor bensinmotor.

Hvilket igjen kan bety at de "uselgelige" bensinmotorbåtene kan være ganske interessante likevel for en hel del av oss.

Er det noen som arrangerer økonomiløp for båter, forresten? Med bil er det en strålende morsom "idrett".

Hilsen Hekksjø

P.S. Håper Østkyst Hustler unnskylder at jeg rota til bokstavrekkefølgen i navnet hans i et annet innlegg - hvorfor er det alltid jeg som får de ordblinde tastaturene? D.S.

Redigert av Hekksjø (see edit history)

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

• 4 uker senere...

Så nettopp et innslag på NRK1 med Forbrukerinspektørene med "test" av båt med diesel kontra bensin. En litt merkelig seanse. Dette var fra en svensk test der en større Ryds skjærgårdsjeep var testbåt. I den ene satt det en 135 hk diesel og i den andre en 135 hk bensinmotor, begge innenbords. Konklusjonen kom temmelig fort; diesel er mest fornuftig.

Fra studio ble det så kommentert, men henvisning til testen, at "Men fortsatt er bensin utenbordsmotor den raskeste i starten...!?" Og det var ikke med i testen i det hele tatt...? En snodig og lite gjennomarbeidet reportasje dette.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Ja , jeg må si meg helt enig `roesok`. Personlig ville jeg aldri hatt en 135 hk dieselmotor i en 18 fot Ryds.

115 hk utenbordsmotoren som også var med i testen ble nevnt kun i en bisetning uten å bli presentert i programmet.

Hele testen er presentert i Båtmagasinet og da kan man vurdere selv. Se link: http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...47?OpenDocument :confused:

p.s. Tviler på om 135 hk diesel blir noen bestselger hos Ryds 18 fot.

Redigert av chagall (see edit history)

Noe uenig med chagall. Prisen med innenbords dieselutgave er 74 % (74 000 kr) høyere enn med diesel.

Dieselforbruksforskjellene til disse to motorene er veldig ulike, bensinutgaven (innenbords) drikker omlag 30% mer på

marsjfart enn dieselen. Disse båtene blir nok brukt flittig som hyttebåter til fisking, bading, hyggeturer, mm.

slik at motortimetallet sannsynligvis stiger fort og medregnet prisforskjellene på diesel og bensin i dag samt at

bensinutgaven drikker en del mer, tar det nok ikke særlig lang tid før dieselen blir inntjent, men som det i slike

diskusjoner må nevnes; bruksområdet avgjør

Redigert av 27 knop (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...