Jump to content

Vil det hjelpe på forbruk/effekt med bedre tenningsdeler?

Knut Rekvik

Recommended Posts

Vil det hjelpe på forbruk og effekt ** edre coil, andre plugger, pluggledninger...

Hvis tilstanden på det eksisterende systemet er bra, er det nok ikke så mye å hente, er det modent for utskifting......vil det nok hjelpe noe.

Hva menes med andre plugger ??, ville nok gått for plugger som var tilsvarende med de originale ( i henhold til overgangs tabeller ) .

Den største forbedringen ville du fått ved overgang til ren elektronisk tenning, men da mest på drifts sikkerheten.

Arne Kjetil

Hvis den soter bør du vel finne årsaken til det......kanskje på tide med en god tuneup :smiley:

Nye plugger ( i henhold til manual )

Sjekke opp , eventuelt bytte rotor/fordele lokk/ pluggledninger

Sjekket tenning

Få sjekke forgasser, eventuelt byttet ( US forgassere er vel relativt rimelige ?? )

Kjenner ikke til din motor så jeg bare tatt et par kjappe søk...

OMC 460.... V8 basert på Ford 460 Cid ??

Hvis du etter en skikkelig gjennomgang fremdeles sliter med soting...da kan du begynne å vurdere en litt varmere plugg.

Arne Kjetil

skal være en sånn en motor ja..

Tror ikke den er gjort noe med siste åra med tanke på justering..

Det sto en annen forgasser på nå, var visst kjappere opp i plan, men brukte mere fuel..

men han hadde den orginale, brukte mindre suppe, men brukte 30 meter lengre strekke på å komme seg opp i plan..

Hei.

Det blir som med bil, nye plugger gir bedre forbrenninig

Nye kabler har mer å si en hva folk tror, så bytt disse også.

Bygger du om til elktronisk tenning får du mer eksakt åpning på (stiften) som gir bedre eksakt tenning.

Bytte coyl er mer slik at en ny gir lettere start av motor og ikke nødvendigt mindre forbruk..

Til slutt er det å stille selve tenningen, dvs å finne den rette fortenningen

noe står i serviseboken hva den skal ha.

Dersom du bytter som beskrevet får du mer opptimal tenning og bedre utnyttelse av fjulen, som gir lavere forbruk.

Mvh

Catani

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Jeg har mekket på mange gamle bensinbiler gjennom tidene. I tilfeller med motortrøbbel har jeg prøvd med å skifte tenningsdeler på måfå en rekke ganger. Har ALDRI hatt noen merkbar forbedring med det, bortsett fra to tilfeller med sprekk i fordelerlokket. Jeg tror det har lite for seg å skifte tenningsdeler som er i orden. Coil og pluggledninger blir neppe slitt. Stifter og plugger er slitedeler som skal skiftes når de er modne.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for svar!!

Skal jeg vel innrømme at V8 er det sjeldent jeg har vært borti, også med bil..

Men jeg vet at en V6 og R5 er vriene å høre om går på en sylinder mindre...

Hvordan er dette med en V8, jeg mener også pluggledninger er forbruksvare egentlig...

Merkes det godt om man mangler en syl f.eks?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...