Knut Rekvik Startet 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2008 Vil det hjelpe på forbruk og effekt dersom man monterer bedre tenningsdeler på motoren? Det er en 460 OMC... Tenkte på elektronisk tenning, bedre coil, andre plugger, pluggledninger... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Vil det hjelpe på forbruk og effekt ** edre coil, andre plugger, pluggledninger... Hvis tilstanden på det eksisterende systemet er bra, er det nok ikke så mye å hente, er det modent for utskifting......vil det nok hjelpe noe. Hva menes med andre plugger ??, ville nok gått for plugger som var tilsvarende med de originale ( i henhold til overgangs tabeller ) . Den største forbedringen ville du fått ved overgang til ren elektronisk tenning, men da mest på drifts sikkerheten. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Knut Rekvik Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Tenkte på andre varmeverdier.. Vet ikke om den blir veldig sota igjen om man bare tusler med en forgasser som ikke er riktig justert.. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Hvis den soter bør du vel finne årsaken til det......kanskje på tide med en god tuneup Nye plugger ( i henhold til manual ) Sjekke opp , eventuelt bytte rotor/fordele lokk/ pluggledninger Sjekket tenning Få sjekke forgasser, eventuelt byttet ( US forgassere er vel relativt rimelige ?? ) Kjenner ikke til din motor så jeg bare tatt et par kjappe søk... OMC 460.... V8 basert på Ford 460 Cid ?? Hvis du etter en skikkelig gjennomgang fremdeles sliter med soting...da kan du begynne å vurdere en litt varmere plugg. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Knut Rekvik Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 skal være en sånn en motor ja.. Tror ikke den er gjort noe med siste åra med tanke på justering.. Det sto en annen forgasser på nå, var visst kjappere opp i plan, men brukte mere fuel.. men han hadde den orginale, brukte mindre suppe, men brukte 30 meter lengre strekke på å komme seg opp i plan.. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 (redigert) Hei. Det blir som med bil, nye plugger gir bedre forbrenninig Nye kabler har mer å si en hva folk tror, så bytt disse også. Bygger du om til elktronisk tenning får du mer eksakt åpning på (stiften) som gir bedre eksakt tenning. Bytte coyl er mer slik at en ny gir lettere start av motor og ikke nødvendigt mindre forbruk.. Til slutt er det å stille selve tenningen, dvs å finne den rette fortenningen noe står i serviseboken hva den skal ha. Dersom du bytter som beskrevet får du mer opptimal tenning og bedre utnyttelse av fjulen, som gir lavere forbruk. Mvh Catani Redigert 18.Mars.2008 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
NilsPils Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Jeg har mekket på mange gamle bensinbiler gjennom tidene. I tilfeller med motortrøbbel har jeg prøvd med å skifte tenningsdeler på måfå en rekke ganger. Har ALDRI hatt noen merkbar forbedring med det, bortsett fra to tilfeller med sprekk i fordelerlokket. Jeg tror det har lite for seg å skifte tenningsdeler som er i orden. Coil og pluggledninger blir neppe slitt. Stifter og plugger er slitedeler som skal skiftes når de er modne. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
catano Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Hei. Jeg må nok si meg uenig, pluggledninger er forbruksvare. Man kan ta en enkel test i mørke, starte motor og se om det finnest gnist ut av pluggledningene hvor det foregår overskag mot gjord. Samme for meg hva som blir gjort, men jeg hadde byttet. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Knut Rekvik Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Takk for svar!! Skal jeg vel innrømme at V8 er det sjeldent jeg har vært borti, også med bil.. Men jeg vet at en V6 og R5 er vriene å høre om går på en sylinder mindre... Hvordan er dette med en V8, jeg mener også pluggledninger er forbruksvare egentlig... Merkes det godt om man mangler en syl f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.