Jump to content

Trimming av mariner 6


LarsL

Recommended Posts

Jeg hadde selv en 94 eller 95 Mariner 6 Hk som jeg solgte når jeg kjøpte en ny 97 Mercury 10 (Viking). Begge disse motorene trimmet jeg opp til "maks". Dette var enkelt på 10 hesteren der en bare fjerner en strype-plate (innsnevring) mellom forgasser og motorblokk (kostnad = 0 kr). På 6-hesteren var det både mer komplisert OG ikke minst dyrere. Jeg måtte bytte hele forgasseren og bygge litt om i eksosavløpet. Husker ikke hva dette kostet da dette ble gjort for 13-14 år siden. Det var billigere enn å kjøpe Mariner 9,9 Hk ny, men en god del av prisdifferansen mellom 6 og 9,9 (over det halve) forsvant i ombyggingen.

Link to post

Ifølge dele listene til Mercury ....

 

Fjerne #12750A 1 RESTRICTOR KIT, plate som sitter imellom forgasser og blokk

Endre #5315 til #5317 ..... Endring av hoved dyse som sitter inni under forgasser ( Ifra .042 til .046 ) ( 6 og 8 har samme forgasser )

 

 

Men ser at blokkene har forskjellige dele nummer, så det er antagelig en forskjell her også .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Ifølge dele listene til Mercury .... Endre #5315 til #5317 ..... Endring av hoved dyse som sitter inni under forgasser ( Ifra .042 til .046 ) ( 6 og 8 har samme forgasser )

Merkelig! Forgasseren jeg på midten av 90-tallet fikk beskjed fra Erling Haug (Mariner i Trondheim på den tiden) om at jeg måtte skifte, var tydelig forskjellig fra den som sto på og som jeg beholdt som "reserve-forgasser". Passasjen (halsen) gjennom forgasseren var trangere på 6 hesterutgaven som originalt stod på motoren. Det var ingen strypeplate. Merkelig at det skal vise noe annet på Mercury sine deletegninger da jeg trodde Mercury og Mariner var det samme på den tiden...? Videre var det en del i eksosanlegget som skilte 9,9 hesteren fra 6 hesteren fikk jeg beskjed om og dermed fulgte mht ombyggingen. Min ombygde 9,9 fungerte forøvrig fint de årene jeg hadde den fram til skifte til Mercury 10/15.

Link to post
  • 2 uker senere...
Jeg tok frem forskjellen på 6 og 8 hk, skal en videre er det mere som må gjøres......

Ah... jeg misforsto. Fra 6 til 8 er vel ikke forskjellene så store som det er fra 6 eller 8 opp til 9,9 altså.

 

Da var dysa innkjøpt! :smiley: Så nå er det bare litt skruing så blir det er par hester mer på jolla :smiley:

Lykke til :yesnod:

Link to post
Jeg har en Mariner 4 HK /4-takter. **

Andy

Siden jeg ikke kjenner årsmodellen har jeg gått utifra en 2004 Mariner 4hk

 

Ser ut til kunne "tunes" opp til 6 hk

Du trenger da

  • Ny forgasser ca $146.47
  • NY kam ca $184.91
  • Ny topp ca $286.39

Kommer sikkert også til noen pakninger.....prisene er US priser :smiley:

Lønnsomt...heller tvilsomt.

 

Hei

Henger meg på her.

Da jeg har Mariner 5 hk fra 1994 nesten ikke brukt, er det noe å hente her ? evt hva gjør en for å trimme den ?

Mvh

Catano

 

Kjøper større motor :wink: , er bare 2 modeller som deler samme blokk/veiv ++ og det er 4 og 5 hk, er det en Yamaha modell ??

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Siden jeg ikke kjenner årsmodellen har jeg gått utifra en 2004 Mariner 4hk

 

Ser ut til kunne "tunes" opp til 6 hk

Du trenger da

  • Ny forgasser ca $146.47
  • NY kam ca $184.91
  • Ny topp ca $286.39

Kommer sikkert også til noen pakninger.....prisene er US priser :smiley:

Lønnsomt...heller tvilsomt.

 

 

Tak for svar! Min er en 2002-model, men det er vel sikkert de samme. Næppe prisen værd. Men igen - tak for svaret!

 

 

Andy

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...