LarsL Startet 16.Mars.2008 Del på Facebook Startet 16.Mars.2008 Jeg har en 6 Hk Mariner 96/97 model. Den er ikke mye brukt og i godstand. Jeg har sett i instruksjonsboka og 8hk og 9,9 ser ut til å være samme motor som jeg har. Er det mye som skal til for å få min motor trimmet fra 6hk til 8 eller 9,9?? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 16.Mars.2008 Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 Jeg hadde selv en 94 eller 95 Mariner 6 Hk som jeg solgte når jeg kjøpte en ny 97 Mercury 10 (Viking). Begge disse motorene trimmet jeg opp til "maks". Dette var enkelt på 10 hesteren der en bare fjerner en strype-plate (innsnevring) mellom forgasser og motorblokk (kostnad = 0 kr). På 6-hesteren var det både mer komplisert OG ikke minst dyrere. Jeg måtte bytte hele forgasseren og bygge litt om i eksosavløpet. Husker ikke hva dette kostet da dette ble gjort for 13-14 år siden. Det var billigere enn å kjøpe Mariner 9,9 Hk ny, men en god del av prisdifferansen mellom 6 og 9,9 (over det halve) forsvant i ombyggingen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
LarsL Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 Ja da så, tenkte kanskje det bare var en plate å fjerne.. Da blir det nok ikke trimming til 9,9 men gjelder det 8 hk også?? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Mars.2008 Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 Ifølge dele listene til Mercury .... Fjerne #12750A 1 RESTRICTOR KIT, plate som sitter imellom forgasser og blokk Endre #5315 til #5317 ..... Endring av hoved dyse som sitter inni under forgasser ( Ifra .042 til .046 ) ( 6 og 8 har samme forgasser ) Men ser at blokkene har forskjellige dele nummer, så det er antagelig en forskjell her også . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Helge Svart 16.Mars.2008 Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 Ifølge dele listene til Mercury .... Endre #5315 til #5317 ..... Endring av hoved dyse som sitter inni under forgasser ( Ifra .042 til .046 ) ( 6 og 8 har samme forgasser ) Merkelig! Forgasseren jeg på midten av 90-tallet fikk beskjed fra Erling Haug (Mariner i Trondheim på den tiden) om at jeg måtte skifte, var tydelig forskjellig fra den som sto på og som jeg beholdt som "reserve-forgasser". Passasjen (halsen) gjennom forgasseren var trangere på 6 hesterutgaven som originalt stod på motoren. Det var ingen strypeplate. Merkelig at det skal vise noe annet på Mercury sine deletegninger da jeg trodde Mercury og Mariner var det samme på den tiden...? Videre var det en del i eksosanlegget som skilte 9,9 hesteren fra 6 hesteren fikk jeg beskjed om og dermed fulgte mht ombyggingen. Min ombygde 9,9 fungerte forøvrig fint de årene jeg hadde den fram til skifte til Mercury 10/15. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Droll Svart 16.Mars.2008 Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 Dele liste hente ifra Mercury/Mariner sin software .... Kommer litt annpå hvilke 6 hesting forgasser en har ( WMC 41 eller WMC 57 ) Min ombygde 9,9 fungerte forøvrig fint d Jeg tok frem forskjellen på 6 og 8 hk, skal en videre er det mere som må gjøres...... Dette er hentet ifra 1997 .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
LarsL Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Da var dysa innkjøpt! Så nå er det bare litt skruing så blir det er par hester mer på jolla Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Jeg tok frem forskjellen på 6 og 8 hk, skal en videre er det mere som må gjøres...... Ah... jeg misforsto. Fra 6 til 8 er vel ikke forskjellene så store som det er fra 6 eller 8 opp til 9,9 altså. Da var dysa innkjøpt! Så nå er det bare litt skruing så blir det er par hester mer på jolla Lykke til Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
MajorAndy Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Jeg har en Mariner 4 HK /4-takter. Kan man også "trylle" med den..? Kunne være lækkert at få lidt mere krudt i gummibåden... Andy Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Hei Henger meg på her. Da jeg har Mariner 5 hk fra 1994 nesten ikke brukt, er det noe å hente her ? evt hva gjør en for å trimme den ? Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Droll Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Jeg har en Mariner 4 HK /4-takter. **Andy Siden jeg ikke kjenner årsmodellen har jeg gått utifra en 2004 Mariner 4hk Ser ut til kunne "tunes" opp til 6 hk Du trenger da Ny forgasser ca $146.47 NY kam ca $184.91 Ny topp ca $286.39 Kommer sikkert også til noen pakninger.....prisene er US priser Lønnsomt...heller tvilsomt. HeiHenger meg på her. Da jeg har Mariner 5 hk fra 1994 nesten ikke brukt, er det noe å hente her ? evt hva gjør en for å trimme den ? Mvh Catano Kjøper større motor , er bare 2 modeller som deler samme blokk/veiv ++ og det er 4 og 5 hk, er det en Yamaha modell ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
MajorAndy Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Siden jeg ikke kjenner årsmodellen har jeg gått utifra en 2004 Mariner 4hk Ser ut til kunne "tunes" opp til 6 hk Du trenger da Ny forgasser ca $146.47 NY kam ca $184.91 Ny topp ca $286.39 Kommer sikkert også til noen pakninger.....prisene er US priser Lønnsomt...heller tvilsomt. Tak for svar! Min er en 2002-model, men det er vel sikkert de samme. Næppe prisen værd. Men igen - tak for svaret! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.