Storø RC 34 Startet 16.Mars.2008 Del på Facebook Startet 16.Mars.2008 (redigert) Hei! Har en Storø 34 hvor hekken er laget av en tommes mahogny. Jeg ønsker å montere en ankervinsj, men er usikker på hvorvidt det er smart å skru denne fast i hekken. Båten veier 7 tonn, og det kan fort bli mange kilos trekkkraft. Jeg kommer heller ikke til på innsiden for å evt legge i en plate eller noe fopr å avlaste Er det noen som har nopen erfaringer rundt slikt som dette? Kan man satse på å feste ankervinsjen kun i badeplattforma? Frode Redigert 16.Mars.2008 av Storø RC 34 (see edit history) Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
avmønstret5 Svart 16.Mars.2008 Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 Jeg har ikke noe direkte erfaring med ankervinsj på hekk, men har montert ankerholder og rulle. Jeg tror det er viktig å tenke at ting skal være sterke nok, men når belastningen blir helt unormal høy så skal ikke det forårske alvorlige strukturelle ødeleggelser. Dvs at du ikke ødelegger hele akterspeilet dersom noe virkelig unormalt skulle skje. Jeg vi derfor kanskje også vurdere hvordan det er å sette den på plattformen. Men setter du den på akterspeilet kommer du neppe utenom gjenomgående bolter. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 16.Mars.2008 Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 (redigert) Min første tanke er å montere vinsjen på et annet sted der du er sikker på at feste holder og at tau/kjettingbanen er grei (innvendig). Tror ikke at det er et must å montere vinsjen helt i akterspeilet.. Redigert 17.Mars.2008 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
roaldbj Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Du kan også vurdere å montere vinsjen innvendig og la kjetting/tau gå på rulle gjennom hekken. Nesten litt synd å prege så vakker hekk med en vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Av de som har ankervinsj bak på Storebro Storö 34 ser det ut som om flesteparten velger en egen kasse på styrbord side på badeplattformen. Rulle direkte montert på kassa. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Du kan også vurdere å montere vinsjen innvendig og la kjetting/tau gå på rulle gjennom hekken. Nesten litt synd å prege så vakker hekk med en vinsj. Og med polerte syrefaste beslag! Det skal koste litt å ha en fin hekk i massiv mahogny. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JanS/EIR Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Hmmm----når det gjelder ankervinsj og store belastninger, så er vel de fleste badeplattformer i sin tur innfestet i akterspeilet? Dermed havner vel belastningen der i alle fall. Hva ønsker man skal ryke/gi etter ved en ekstrem belastning på ankerkjettingen? Vet sannelig ikke jeg------ med tankefull hilsen JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.