Jump to content

Hvordan feste ankervisj?

Storø RC 34

Recommended Posts

Hei!

Har en Storø 34 hvor hekken er laget av en tommes mahogny. Jeg ønsker å montere en ankervinsj, men er usikker på hvorvidt det er smart å skru denne fast i hekken. Båten veier 7 tonn, og det kan fort bli mange kilos trekkkraft.

Jeg kommer heller ikke til på innsiden for å evt legge i en plate eller noe fopr å avlaste

Er det noen som har nopen erfaringer rundt slikt som dette?

Kan man satse på å feste ankervinsjen kun i badeplattforma?

Frode

Redigert av Storø RC 34 (see edit history)

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Jeg har ikke noe direkte erfaring med ankervinsj på hekk, men har montert ankerholder og rulle. Jeg tror det er viktig å tenke at ting skal være sterke nok, men når belastningen blir helt unormal høy så skal ikke det forårske alvorlige strukturelle ødeleggelser. Dvs at du ikke ødelegger hele akterspeilet dersom noe virkelig unormalt skulle skje. Jeg vi derfor kanskje også vurdere hvordan det er å sette den på plattformen. Men setter du den på akterspeilet kommer du neppe utenom gjenomgående bolter.

Min første tanke er å montere vinsjen på et annet sted der du er sikker på at feste holder og at tau/kjettingbanen er grei (innvendig). Tror ikke at det er et must å montere vinsjen helt i akterspeilet..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hmmm----når det gjelder ankervinsj og store belastninger, så er vel de fleste badeplattformer i sin tur innfestet i akterspeilet? Dermed havner vel belastningen der i alle fall. Hva ønsker man skal ryke/gi etter ved en ekstrem belastning på ankerkjettingen? Vet sannelig ikke jeg------

med tankefull hilsen

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...