Jostein. Startet 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2008 hei !!! har en skade under vannlinjen på en jolle. skaden har gått inn i glassfiberen men ikke helt igjennom. skaden ligger helt bakerst på båten bak motoren. forige eier hadde lagt på noe glassfiber oppå noe som hadde løsnet og jeg dro det bare av. det ligger vann i dobbeltkjølen siden alt vannet ikke renner ut gjennomk proppen. fordi proppen ikke ligger til slik at alt vannet kan renne ut). det siger inn vann når den ligger på vannet. hva gjør jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Velkommen til baatplassen. Det første jeg ser for meg er å flekke bort løst glassfiber, frese bort gelcoat rundt såret, frese bort evt "råtten" glassfiber og legge på nytt lag med glassfiber. Har du mulighet å ta bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Jostein. Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 (redigert) hei. jeg skal prøve og ordne bilder, men har noe glassfibermatte/poliester går det greit men poliester under vannlinjen ? Redigert 16.Mars.2008 av Jostein. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Ikke noe problem. Polyester er i seg selv helt vanntett. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Jostein. Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 hvordan skal jeg få det tørt nor det ligger vann i dobbelkjølen som trekker seg inn i såret ? Sitér dette innlegget Link to post
Jostein. Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 (redigert) Redigert 17.Mars.2008 av Jostein. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Glassfiber er ikke vanntett. Det trekker vann som en svamp. Glassfiberen må forsegles ellers så kommer det vann inn i dobbeltbunnen. Ikke store mengder men nok til at det du har smurt på kan slippe igjen. Du kan i tillegg få frostsprenging. Det vil si at vann legger seg i glassfiberen så fryser det på vinteren. Forsegling bør gjøres med gelcoat eller den type produkter. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 hvordan skal jeg få det tørt nor det ligger vann i dobbelkjølen som trekker seg inn i såret ? Borr et eller flere hull så støper du de igjen når det er tørt nok Sitér dette innlegget Link to post
Jostein. Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 (redigert) ok, så vis jeg har forstodt det riktig så skal jeg borre et hull for og få ut alt vannet, fjerne ødelagt glassfiber. Få det helt tørt og legge glassfiber/poliester. pusse det jevnt. Så lurer jeg på om jeg kan legge noen strøk men antipest eller legge på gelcoatsparkel oppå glassfiber/poliesteren Redigert 17.Mars.2008 av Jostein. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jostein. Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 har fott tak i bilde, men kan være litt vanskelig og se Dine bilder: https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18601/p1010714.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18601/p1010716 Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Glassfiber er ikke vanntett. Det trekker vann som en svamp. Riktig, deror legger du den i polyester. Ordentlig utherdet polyester er vanntett. Det er viktig at ikke noe av glassfiberen stikker ut av polyestern. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mulligan Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Ja, man skal være forsiktig så det ikke regner inn gjennom vinduene hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Ja, man skal være forsiktig så det ikke regner inn gjennom vinduene hjemme. Sånn går det når man er unøyaktig med språket ja. Skal forsøke å forbedre meg. Men jeg kan ikke love noe. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Jostein. Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 gelcoatsparkel var riktig ? og har et lite problem til: hvor mange deler skal det av poliester og hvor mange deler herder. her er bilde av poliesteren og herderen: https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18601/p1010717.jpg Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 1 - 2 prosent herder. Det vil si 100 deler polyester og 1-2 deler herder. Ta en tur på apoteket og kjøp deg et par sprøyter på 2ml. Jeg har lagt opp en liten bruksanvisning i dokumentarkivet https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38970 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
index Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 gelcoatsparkel var riktig ? Nei, ikke under vannlinjen. Legg heller 3-4 strøk med Antipest primer, da blir det helt tett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jostein. Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 takk for all hjelpen jeg har fått !! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.