Fred Startet 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2008 Dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg klarte ikke å finne noe når jeg søkte. Jeg ønsker å skylle seilene i ferskvann. Hva kan man bruke i vannet for å få de litt rene`? Klor er ikke bra?` Tenkte å ta de i badekaret.. er redd for å bruke noe som spiser hull i seila eller som missfarger de! Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Hvilke seil er det snakk om og hva slags materiale er de laget av? Sjekk f.eks denne siden: North DK Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Helt uproblematisk og benytte klor på seil men. Du burde vaske seilene godt førs i sterkt grønnsåpevann, la de ligge en stund oppi godt varmt vann, gni og vask derrefter skyller du og så kan du lage deg en klor blanding som du så vasker seilene i, dette for og bleke opp fargene litt og drepe svartsopp og andre god saker. Skyll godt etterpå, om du så vil gjøre jobben ekstra bra så skyller du selene til stutt med grønnsåpevann i siste skyll, dette gi duk og line en god impregnering. Seilen vil kunne lukte litt klor med den forsvinner kjapt, klor har den egenskapen at den bryter ned seg selv og fordunster ut av seilet, Selv vasker jeg alle seil i grønsåpe hver høst og gjerne også med litt klor for og drepe sopp. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Jeg er faktisk ikke sikker! men lurer på om det ikke er dacron... Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Hvis det er dacron er det uproblematisk med klorin. Men hvis du skulle ha noe mer high-tech (aramid etc, kanskje ikke så vanlig på Maxi 77 dog), må du for all del aldri bruke klor. Da ødelegger du seilene dine. Det samme gjelder spinnaker om du skulle ha en slik. Nylon liker ikke klor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.