morgull Startet 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2008 Hei. Tiltpumpen til min Mercruiser 3,0 med Alpha one drev stoppet å virke siste høst. Alt er fra 1980. Ny pris på disse originalt er ca 9000. Er dyrt syns jeg.. Har defor vært på utkikk etter en brukt en. Fikk en for noen hundrelapper, som skal virke, men tenkte å sjekke ut om det er liv i den før den monteres. Har lite erfaring med å mekke, så jeg skulle gjerne hatt tips fra noen der ute om det er en måte å teste den på om den fungerer slik den står nå. Ergelig å montere den til ingen nytte hvis den ikke skulle virke.. Ser at det er en sort og en rød ledning som jeg regner med at sort er - og rød er pluss. Er det bare å koble disse til et batteri og man vil høre om motoren virker? Eller er det en annen måte å sjekke på? En annen ting. Har hørt med flere motorverksteder om det går ann å reparere den gamle, men alle sier at jeg må kjøpe ny uten at de vet hva som er galt med den. Går ikke disse ann å overhale? Er det noen som eventuelt vet hvor man får gjort dette i østlandsområdet? Legger ved noen bilder: Takknemlig for svar :-) Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
JonnyBoy Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Dette ser ut som en gammel Prestolite pumpe (brukt på eldre VP, Merc og BMW), og den skal ha tre ledninger som går inn på motorhuset. En felles leder til jord, og de to andre sørger for at motoren går enten med eller mot klokken. Klarer ikke helt å se hvordan releet er koblet, går det to ledninger fra releet til motoren? I så fall legger du en av disse ledningene til pluss, og jordledningen til minus. Motoren skal da spinne mot høyre eller venstre, alt etter hvilken plussledning du bruker. 9000,- for en ny motor er tilnærmet ran på høylys dag. Du får den for under halve prisen hos f.eks Ravn's Garage, eller enda billigere dersom du kjøper rett fra USA. Jeg kjøpte hos Ravns, da de hadde den på lager og jeg ikke hadde tid til å vente. Vær oppmerksom på at du kun får motoren og oljetanken, selve pumpen og ventilhuset må du flytte over selv (enkel jobb). Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
morgull Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Takker for svar. Her er et bilde tatt av den fra andre siden. Er mye ledninger inn på releet.. Er den slik du mener den skal se ut? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
JonnyBoy Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Klarer ikke helt å se hvordan det er koblet ut fra bildet du har lagt ved. På min motor er releene montert i sikringsboksen, og det går kun tre ledninger inn på pumpemotoren (dvs en til hver rotasjonsretning og felles jord). Dersom det bare er ett rele som styrer både opp og ned, må det i så fall gå to separate ledninger fra releet og inn på motoren. Dersom du kobler fra disse og legger en til pluss på batteriet, og jordledningen til minus, skal motoren enten gå ene eller andre veien. Du kan altså glemme alle ledningene som er rundt releet, og bare konsentrere deg om de tre ledningene som går inn på motoren dersom du skal teste om den virker. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.