Jump to content

Nytt stoff i kalesjer fra Helly Hansen

xGoRD

Recommended Posts

Er det et nytt stoff i år du mener eller er det den tynne duken HH har levert i en del år du mener?

jeg har hatt et par kalesjer i den tynne duken. vil ikke ha noe annet. HH sliter litt med at sømmene lekker litt - jeg fikset det med sømtetter (samme stoff som brukes til tette sømmer på telt med).

Fordeler:

lettere duk - lettere å pakke bort og sette opp.

enklere å holde ren - også måkeskit er enkelt å fjerne

må ikke impregneres

ulemper

sømmene kan lekke

pris

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg hadde en lekkasje ved MYE - VELDIG MYE regn på båten vi har i dag. På vår Nidelv 300 var duken tett. Vet om et par andre tilfeller der det har vært lekkasjer i sømmene - hvilket er enkelt å fikse.

Som sag før - jeg vil aldri tilbake til bomullsduk.

Har også HH kalesje. Virker å være meget bra.

Bør være mye lettere å vaske og så er den mye tynnere og lettere å pakke vekk.

Jeg har mørk blå kalesje og jeg ble positivt overasket over at den var lys blå inni. Dette gir mere lys under kalesjen.

Er det et nytt stoff i år du mener eller er det den tynne duken HH har levert i en del år du mener?

jeg har hatt et par kalesjer i den tynne duken. vil ikke ha noe annet.

Vi hadde den typen HH på den forrige Joda en håper vi får den igjen på den Nye Joda båten som vi henter nå i April

gleder oss barnslig mye :flag:

Helt enig i betraktningene rundt kalesje i HellyTech stoff fra Helly Hansen.

En liten sak skal man dog være klar over; Blå Hellytech kan når den blit våt smitte over på skai. Dette er rapportert tidligere og Helly Hansen er klar over det. Ikke noen stor sak og sansynligheten for at det skjer er temmelig liten

En glimrende måte å tettet kalesjesømmer er å kjøpe en blokk med Grønnlandsvalla (en klump med bivoksimpregnering fra Fjellreven - for ca 50 kroner har du nok til et helt båtliv). Stryk så voksen over sømmene, etterpå blåser du på det hele med en hårtørker (eller forsiktig med varmepistol). Voksen smelter da og trekker inn i sømmen. Grønnlandsvalla er forøvrig også glimrende smøremiddel til trege kalesjeglidelåser - samtidig blir også disse mer vannavstøtende - her bruker jeg ikke hårføner.

Jeg hadde HH kalesje på forrige Dynamic 2001 modell. Den holdt tett i duken etter 7 sesonger. Har nå bestilt ny båt ( på vannet til Onsdag) med samme kalesjen. Jeg er ikke i tvil. HH er knallbra i forhold til alt annet vi har hatt tidligere.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Jeg har ingen erfaring selv med duken fra HH (den "nye" typen). Men ved bestilling av ny kalesje i fjor ble jeg "advart" av produsenten mot å bruke den. De hadde levert endel kalesjer med dette stoffet og fått mye klager. Klagene gikk så vidt jeg skjønte ut på at kalesjene ble mindre pene etter å ha vært foldet sammen. Det oppsto bretter / rynker i stoffet som ikke rettet seg igjen, og var synlige når kalesjen var oppsatt.

De valgte å sende alt stoffet tilbake til HH.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

... kalesjene ble mindre pene etter å ha vært foldet sammen. Det oppsto bretter / rynker i stoffet som ikke rettet seg igjen, og var synlige når kalesjen var oppsatt.

Det høres veldig merkelig ut. Jeg har hatt HellyTech stoff i kalesjen på våre tre siste båter (Askeladden 605, Nidelv 690 og 300) og aldri sett tegn på det du beskriver. Snarere det motsatte, selv om du "krøller sammen" en våt kalesje og lar den ligge lenge, strekker den seg ut og er stram og fin når du setter den på.

Også jeg har samme erfaringer som Svenning med HH-kalesje. I tilegg bør det kanskje nevnes den suverene servicen HH gir til sine kunder - jeg var bl.a. sist vinter innom dem med min 1 år gamle kalesje angående behov for repp av en liten skade - til tross for at feilen var min var det en selvfølgelighet at det ble sett på som en garantisak.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...