AtleL Startet 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2008 Fikk endelig startet litt på båtåpussen i dag (dvs. totalrenoveringen, håper jeg ikke har tatt meg vann over hodet....). Jeg fikk fjernet alt gammel bunnsmøring i høst, og alt så såre vel ut da. Men når jeg kom til båten i dag, så var det første jeg fikk se antydning til rust Det var også antydning til små sprekker der. Se bildet: Noen formening om hva årsaken kan være? Hva må jeg evt. gjøre med dette? Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Stått på en stålbukk, henger eller lignende? Rusten går an å polere bort med f.eks autosol. Sprekkene kan være kun i gelcoat. Fjerne gelcoat og sparkle over. Hvis sprekkene går dypere, ville jeg skavet bort noen millimeter og erstattet med glassfiber eller epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Som du ser på bildet, står bukken lenger frem. Dette har altså kommet i løpet av vinteren uten å være i kontakt med metall. Det ser ut som sprekkene er små, og da kan jeg jo håpe på at det er bare i gelocoaten som du sier. Jeg forsøker å gjøre som du sier. Takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Noen formening om hva årsaken kan være? Hva må jeg evt. gjøre med dette? Muligens ligger det metallstøv igjen inni etter tidligere pussing. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
MB Keila Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Hvis noen har vært i nærheten med vinkelsliper, kan det også ruste. Har opplevd det selv. Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 (redigert) Håper en av dere har rett........ Jeg forsøker "oppskriften" til EiriTo, og håper det holder. Som sagt så skal jeg i gang med tilnærmet totalrenovering, og var ganske så motløs når jeg kom hjem i ettermiddag pga arbeidsmengden. Synes det er mer enn nok å ta tak i, og trenger IKKE overraskelser av denne typen. Takk skal dere ha! Redigert 17.Mars.2008 av AtleL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Hvis noen har vært i nærheten med vinkelsliper, kan det også ruste. Skal ikke mer til en at noen retter strålen fra vinkelsliper mot område. Dette brenner seg fast uten at en ser det, eller er oppmerksom på det. Og noen måneder senere dukker det fram som rust. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
index Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Sprøyt på Ferro-Bet, og fortsett med dette til rusten er borte. Deretter kan du vurdere om sprekkene må slipes bort eller om de bare skal få være der! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AtleL Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Ferro-bet fås vel som både rustfjerner og som rustvasker. Hva er egentlig forskjellen på disse to? Hvor får man kjøpt Ferro-bet? Jernvaren eller må man i bilutstyr-butikker? Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Prøv dette :) (Ingen over ingen ved siden) Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Hei Odd Thomas Øynene svikter litt................ Jeg ser det er fra Würth, men hva heter produktet og hvor kjøpes det? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Heisan, produktet heter NC 3000 SRR og er en rens for rustflekker i overgangen rustfritt/gelcoat. Würth har online-butikk, google så finner du den. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
index Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Ferro-bet fås vel som både rustfjerner og som rustvasker. Hva er egentlig forskjellen på disse to? Rustfjerneren inneholder litt sink, som legger seg som et beskyttende lag etter rustfjerningen. Ellers er det mye av det samme. Men det er sikkert ikke noe stort problem om man blander bruksområdene her, hovedingrediensen er uansett fosforsyre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Odd Thomas Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 (redigert) Bruker du Würth produktet må du bare legge på godt å la det stå et par timer. Jeg kjøpte båt med "Rust all over" men fikk det kjemperent bare med 3 flasker sporay og god tålmod under ventingen. Unngå direkte sollys for da tørker overflaten :) Redigert 18.Mars.2008 av Odd Thomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Jeg regner med at det må skylles med vann etterpå (?) Da får jeg vente litt. Vannet er fortsatt vinterstengt i båthavna. Men takk for gode tips alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Du trenger ikke skylle før dagen etter. Jeg brukte bare bøtte, svamp og varmt vann. Wührt middelet glir lett av og vannet preller av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.