Birchwood 320 Startet 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2004 Hører Pan Pan på Rogaland radio kanal 16. Kaller alle båter.. Noen andre som har VHF hjemme?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Poseidon Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Er det den seilbåten på vei til Stavanger som er årsaken til PanPan? Den skulle vel normalt ikke være kommet så langt at det var realistisk å ha den innen rekkevidde for Rogaland Radio... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Guest Sparky Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Det er vel Rogaland radio som sender UT pan melding til sjøfarende? mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Hei. Den gang jeg tok prøven for radiotelefoniserifikat i 1960 var det en pasus om hemmeligholdelse av det en måtte komme i besittelse av som radiooperatør. Jeg bare spør, - gjelder ikke det lenger??? Lars H. (tidligere vikar som skipsradio- kontrollør i gamle Televerket) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Både kyststasjonen og den båten som er i nød kan benytte seg av PanPan for å markere en haste-melding. I dette tilfellet forstod jeg at det var Rogaland som sendte ut meldingen. Derav sluttet jeg at det måtte gjelde noe som skjedde innenfor dekningsområdet av Rogaland Radio. Og utfra det tenkte jeg litt halvhøyt hvorvidt det kunne være den seilbåten som har vært omtalt i dagspressen idag - og som angivelig skulle befinne seg i Tyskebukten eller oppover langs den danske vestkysten. LarsH, den "pasus" som du nevner står fortsatt: alle som tar prøven signerer på Taushetserklæringen, men jeg kan ikke med min beste vilje se at noe av det som er sagt i denne tråden skulle komme i konflikt med denne. mvh Poseidon (Som starter nytt VHF-kurs i Stavanger om to uker) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vanisian Svart 3.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2004 Hører Pan Pan på Rogaland radio kanal 16. Kaller alle båter.. Noen andre som har VHF hjemme?? Hei. Det trengs vel egen konsesjon for å ha lov til å bruke (lytte/tale) VHF i heimen? Eller er reglene forandret? Steinar Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 3.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2004 Hei. Det trengs vel egen konsesjon for å ha lov til å bruke (lytte/tale) VHF i heimen? Eller er reglene forandret? Steinar Hmm......: Ihuga båtfolk omtaler vel båten som heimen? For oss med kjenskap til lover og regler etc, er det selvsagt slik vi leser dette. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 3.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2004 Hvem har sagt at ikke VHF'en står i båten? (selv om båten står på land) Sitér dette innlegget Link to post
Guffen Svart 3.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2004 Ja vi som har tatt "lappen" skreiv vel under på tausetsplikt ja. Men nå har vel Gud og Hvermann en radiomottaker hjemme som kan ta inn Maritim VHF. Så det blir vel spredt litt nyheter på jungeltelegrafen. Noe annet blir å spre det utover i forum som dette. Men hvor grensen går, det er ikke så lett. Noe er jo veldig morsomt å høre på. Så begge to har vel rett..... Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 3.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2004 Hvem har sagt at ikke VHF'en står i båten? (selv om båten står på land) Hei! Les hele tråden! Steinar Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Her er hva det hele dreide seg om: http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_rogalan...nd/3580610.html Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Vi har vel vært inne på det før her på Baatplassen, jeg tror slike "delivery"-seilaser har svært dårlig statistikk mtp. uhell og assistanse. Det er ikke første gangen jeg leser om noen som har problemer på denne overfarten. Det hadde vært morsomt å visst litt mer om hva årsaken til problemene er/var, det står jo lite konkret i artikkelen; "motorstopp" og "vanskelig seilføring"... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Det hadde vært morsomt å visst litt mer om hva årsaken til problemene er/var, det står jo lite konkret i artikkelen; "motorstopp" og "vanskelig seilføring"... GeirKS Dette er jo et kjent problem på AWB`s, GeirKS. Vanskelig seilføring motvirkes kun ved å velge HR,NAJAD eller annen kvalitetsbåt. s Forresten har norges mest profilerte langurseiler har handla seg Bavaria såvidt ryktene stemmer... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 ...., jeg tror slike "delivery"-seilaser har svært dårlig statistikk mtp. uhell og assistanse. GeirKS Et velkjent problem fra litteraturen. I "Heavy Weather Sailing" av Adlard Coles nevnes dette flere ganger. Når man skal være på et bestemt sted til et bestemt tidspunkt - det er da man får problemer. F.eks. ferien er slutt, man seiler regatta, eller man seiler leveranse. Er man på vanlig tur så drøyer man en dag ekstra. Tidspresset gjør at man tar den lille sjansen som av og til fører til problemer. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Dette er jo et kjent problem på AWB`s, GeirKS. Vanskelig seilføring motvirkes kun ved å velge HR,NAJAD eller annen kvalitetsbåt. s Forresten har norges mest profilerte langurseiler har handla seg Bavaria såvidt ryktene stemmer... Er du frekk nå eller...? Noen har litt tungt for det; Hvem er Norges mest profilerte langturseiler? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Er du frekk nå eller...? absolutt ikke. Artikkelen referer imidler tid til at båten hadde problemer med motoren og vanskelig seilføring. Motoren har jeg selv hatt masse problemer med, men vanskelig seilføring er jeg mer ukjent med. Er det f.eks spinnaker i mer enn 15ms vind som er vanskelig seilføring Noen har litt tungt for det; Hvem er Norges mest profilerte langturseiler? GeirKS Tja si det. Men det ryktes på nettet at IMPETEUS II ( om det er navnet da ) er en Bavaria 44... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Tja si det. Men det ryktes på nettet at IMPETEUS II ( om det er navnet da ) er en Bavaria 44... *grøsse* Han orket nok ikke å skalle i taket i den smale mørke ubåten sin lenger. Men jeg må si jeg er imponert over gamle Impetus' ansamling av ymse "kjekt å ha" i akterenden (ref bilde i Seilmagasinet nylig). GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 *grøsse* Han orket nok ikke å skalle i taket i den smale mørke ubåten sin lenger. Men jeg må si jeg er imponert over gamle Impetus' ansamling av ymse "kjekt å ha" i akterenden (ref bilde i Seilmagasinet nylig). GeirKS For å si det sånn, med den samlingen tingel-tangel som er på den båten, forstår jeg godt at han trenger større båt.. Men Bavaria da gitt.. Det stativet han har på hekken er knallbra, oser langtur lang vei. Dessuten er det skikkkelig solid i motsetning til mange andre løsninger... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Han har vel ikke tenkt å lang-seile med Bavariaen??? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Han har vel ikke tenkt å lang-seile med Bavariaen??? GeirKS I såfall, er han ikke den første! TMS Sitér dette innlegget TMS Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Sikkert greit nok for melkeruta, men... http://www.sailnet.com/collections/seamans...oll_name=Safety http://www.algonet.se/~carlto/karakteristik.htm (MCR) Vedder en (skikkelig) pizza på at Bav'en blir solgt innen 2 år hvis han forsøker seg på langseiling. Noen som vedder imot? *dukke ned i den mørke ubåten min* *AU, der skallet jeg på veien ned* GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Sakset fra linken i forrige innlegg: Bekvämlighetsfaktorn Den sjätte och sista faktorn kallar Ibold för Motion Comfort ratio, MCR. Av namnet framgår att det är välbefinnandet som premieras och formeln lyder: Om deplacementet D mäts i pund, längd och bredd i fot får man värden mellan 25 och 35 för en normal tiometersbåt och mellan 35 och 45 för en 50-fotare. Ju större värde, desto större komfort. En lättviktsmaxi kan dock få värden som motsvarar de för en betydligt mindre långfärdsbåt! För att jämföra när man använt metriska mått, ton och meter, multipliceras resultatet med 140. =============== MCR = Deplasement / 0,65 x (0,7 lwl + 0,3 loa ) x B1,33 Dette gir for Bavaria 44, C&C 38 (Impetus) og Boström 37 en MCR på hhv. 23.5, 27.0, 26.9. Med forbehold om feil (Nei, jeg har ikke lagt inn feil med vilje...), og jeg brukte "brosjyretall". Det var derfor jeg tok sjansen på å satse en pizza Og jeg innrømmer at jeg "fisket" etter innlegg, ja GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Ser til at Impetus er vanskelig å få solgt. Den lå ute på finn i fjor og har dukket opp igjen i år. Mener også at prisen var noe høyere i fjor ? Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Ja, kan Du fatte det?? Synest det ser ut til å være en svært kjekk båt jeg, god motor, romslig og mye utstyr......Hva de forlangte i fjor husker jeg imidlertid ikke. Her er den: http://www.finn.no/finn/boat/object?id=412...274&pos=0&rub=7 "Bekvemmelighetsfaktoren" kunne jo vært høyere da, men......Med så "liten" finnekjøl bla. blir det vel slik. Den er uansett den beste av de tre som Geir har sammenlignet oppforbi her. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Ser til at Impetus er vanskelig å få solgt. Den lå ute på finn i fjor og har dukket opp igjen i år. Mener også at prisen var noe høyere i fjor ?har ifølge annonsen plukka av ei diger utstyrspakke, med bla.a radar, SSB, targabøyle osv osv. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.