Jump to content

Pan Pan melding

Birchwood 320

Recommended Posts

Hei.

Den gang jeg tok prøven for radiotelefoniserifikat i 1960 var det en pasus om hemmeligholdelse av det en måtte komme i besittelse av som radiooperatør. Jeg bare spør, - gjelder ikke det lenger???

Lars H.

(tidligere vikar som skipsradio-

kontrollør i gamle Televerket)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Både kyststasjonen og den båten som er i nød kan benytte seg av PanPan for å markere en haste-melding.

I dette tilfellet forstod jeg at det var Rogaland som sendte ut meldingen. Derav sluttet jeg at det måtte gjelde noe som skjedde innenfor dekningsområdet av Rogaland Radio. Og utfra det tenkte jeg litt halvhøyt hvorvidt det kunne være den seilbåten som har vært omtalt i dagspressen idag  -  og som angivelig skulle befinne seg i Tyskebukten eller oppover langs den danske vestkysten.

LarsH, den "pasus" som du nevner står fortsatt: alle som tar prøven signerer på Taushetserklæringen, men jeg kan ikke med min beste vilje se at noe av det som er sagt i denne tråden skulle komme i konflikt med denne.

mvh

Poseidon

(Som starter nytt VHF-kurs i Stavanger om to uker)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei.

Det trengs vel egen konsesjon for å ha lov til å bruke (lytte/tale) VHF i heimen? Eller er reglene forandret?

Steinar

Hmm......:

Ihuga båtfolk omtaler vel båten som heimen?  :sleep::nonod:

For oss med kjenskap til lover og regler etc, er det selvsagt slik vi leser dette.  :nono:

Ja vi som har tatt "lappen" skreiv vel under på tausetsplikt ja. :sleep:

Men nå har vel Gud og Hvermann en radiomottaker hjemme som kan ta inn Maritim VHF.

Så det blir vel spredt litt nyheter på jungeltelegrafen.

Noe annet blir å spre det utover i forum som dette.

Men hvor grensen går, det er ikke så lett. :nonod:

Noe er jo veldig morsomt å høre på.

Så begge to har vel rett.....

Vi har vel vært inne på det før her på Baatplassen, jeg tror slike "delivery"-seilaser har svært dårlig statistikk mtp. uhell og assistanse. Det er ikke første gangen jeg leser om noen som har problemer på denne overfarten.

Det hadde vært morsomt å visst litt mer om hva årsaken til problemene er/var, det står jo lite konkret i artikkelen; "motorstopp" og "vanskelig seilføring"...

GeirKS

Det hadde vært morsomt å visst litt mer om hva årsaken til problemene er/var, det står jo lite konkret i artikkelen; "motorstopp" og "vanskelig seilføring"...

GeirKS

Dette er jo et kjent problem på AWB`s, GeirKS. Vanskelig seilføring motvirkes kun ved å velge HR,NAJAD eller annen kvalitetsbåt. :yesnod::wink: s

Forresten har norges mest profilerte langurseiler har handla seg Bavaria såvidt ryktene stemmer...

Suzuki

No boat needed..

...., jeg tror slike "delivery"-seilaser har svært dårlig statistikk mtp. uhell og assistanse.

GeirKS

Et velkjent problem fra litteraturen. I "Heavy Weather Sailing" av Adlard Coles nevnes dette flere ganger. Når man skal være på et bestemt sted til et bestemt tidspunkt - det er da man får problemer.

F.eks. ferien er slutt, man seiler regatta, eller man seiler leveranse.

Er man på vanlig tur så drøyer man en dag ekstra. Tidspresset gjør at man tar den lille sjansen som av og til fører til problemer.

S/Y Surprise

Dette er jo et kjent problem på AWB`s, GeirKS. Vanskelig seilføring motvirkes kun ved å velge HR,NAJAD eller annen kvalitetsbåt. :yesnod::wink: s

Forresten har norges mest profilerte langurseiler har handla seg Bavaria såvidt ryktene stemmer...

Er du frekk nå eller...?

Noen har litt tungt for det; Hvem er Norges mest profilerte langturseiler?

GeirKS

Er du frekk nå eller...?

absolutt ikke. Artikkelen referer imidler tid til at båten hadde problemer med motoren og vanskelig seilføring. Motoren har jeg selv hatt masse problemer med, men vanskelig seilføring er jeg mer ukjent med. Er det f.eks spinnaker i mer enn 15ms vind som er vanskelig seilføring :yesnod::wink:

Noen har litt tungt for det; Hvem er Norges mest profilerte langturseiler?

GeirKS

Tja si det. Men det ryktes på nettet at IMPETEUS II ( om det er navnet da ) er en Bavaria 44...

Suzuki

No boat needed..

Tja si det. Men det ryktes på nettet at IMPETEUS II ( om det er navnet da ) er en Bavaria 44...

*grøsse*  :wink:

Han orket nok ikke å skalle i taket i den smale mørke ubåten sin lenger. :flag:

Men jeg må si jeg er imponert over gamle Impetus' ansamling av ymse "kjekt å ha" i akterenden (ref bilde i Seilmagasinet nylig).

GeirKS

*grøsse*  :flag:

Han orket nok ikke å skalle i taket i den smale mørke ubåten sin lenger. :flag:

Men jeg må si jeg er imponert over gamle Impetus' ansamling av ymse "kjekt å ha" i akterenden (ref bilde i Seilmagasinet nylig).

GeirKS

For å si det sånn, med den samlingen tingel-tangel som er på den båten, forstår jeg godt at han trenger større båt..

Men Bavaria da gitt.. :wink:

Det stativet han har på hekken er knallbra, oser langtur lang vei. Dessuten er det skikkkelig solid i motsetning til mange andre løsninger...

Suzuki

No boat needed..

Sakset fra linken i forrige innlegg:

Bekvämlighetsfaktorn

Den sjätte och sista faktorn kallar Ibold för Motion Comfort ratio, MCR. Av namnet framgår att det är välbefinnandet som premieras och formeln lyder:

Om deplacementet D mäts i pund, längd och bredd i fot får man värden mellan 25 och 35 för en normal tiometersbåt och mellan 35 och 45 för en 50-fotare. Ju större värde, desto större komfort. En lättviktsmaxi kan dock få värden som motsvarar de för en betydligt mindre långfärdsbåt! För att jämföra när man använt metriska mått, ton och meter, multipliceras resultatet med 140.

===============

MCR = Deplasement / 0,65 x (0,7 lwl + 0,3 loa ) x B1,33

Dette gir for Bavaria 44, C&C 38 (Impetus) og Boström 37 en MCR på hhv. 23.5, 27.0, 26.9. Med forbehold om feil (Nei, jeg har ikke lagt inn feil med vilje...), og jeg brukte "brosjyretall".

Det var derfor jeg tok sjansen på å satse en pizza  :wink:

Og jeg innrømmer at jeg "fisket" etter innlegg, ja  :flag:

GeirKS

Ja, kan Du fatte det??

Synest det ser ut til å være en svært kjekk båt jeg, god motor, romslig og mye utstyr......Hva de forlangte i fjor husker jeg imidlertid ikke.

Her er den: http://www.finn.no/finn/boat/object?id=412...274&pos=0&rub=7

"Bekvemmelighetsfaktoren" kunne jo vært høyere da, men......Med så "liten" finnekjøl bla. blir det vel slik. Den er uansett den beste av de tre som Geir har sammenlignet oppforbi her.

Ser til at Impetus er vanskelig å få solgt. Den lå ute på finn i fjor og har dukket opp igjen i år. Mener også at prisen var noe høyere i fjor ?

har ifølge annonsen plukka av ei diger utstyrspakke, med bla.a radar, SSB, targabøyle osv osv.

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...