Kalle-kuling Startet 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2008 Har litt lukt fra septiktanken som er plassert under senga i aktercabin. Det er byttet slanger. Både lufteslange , slange til tømming og slange til WC`en. Selvsagt med luktfrie slanger. Manuell pumpe til tømming. Nytt klosett også. Sanitærveske har også vært brukt gjevnlig. Har planer om å bytte ut tanken, men fikk et tips om å ta ut tanken og gjøre den ren med klorin. Er det noen her på BM som har positive erfaringer med dette, før jeg går igang med "drittjobben"? Eller finns det et kjærringråd som kan løse problemet? (Båten er forresten en Scand Baltic 84`) Hilsen Kalle. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Jeg helte ren klor i tanken og etterfulgte med vann, nesten helt opp. Hadde det slik en tur med båten. Ellers kan du fylle opp tanken med vann og se om det kommer vann ut luftingen på tanken, det er gjerne her det er grodd fast og er ikke luftingen god vil du få lukt hver gang dassen brukes... Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Hei, mener det skal finnes filter som kan settes på slangen fra toalettet til tanken. Så det på finn Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Det kan jo være sannsynlig at tanken ikke er tett etter snart 25år. Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Vi var også plaget av en ubehagelig innestengt lukt under dekk , båten er fra -97 og har to toaletter , septiktank , ventiler og X antall meter slange. Etter endel frem og tilbake , valgte jeg å prøve å fjerne lukten uten å bytte slanger . Jeg monterte en PC vifte i skottet mellom kjølen og motorrommet som suger ut luften under dekk kontinuerlig når båten ikke er i bruk. I tillegg så kjøpe jeg en Biozone osongenerator som står under dekk og brukes når vi er ombord. Dette har ført til at båten er tilnermet luktfri . Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Hvordan fjerne septiklukt i båten? jeg hadde dette problemet i båten min,jeg måtte bare fjerne septiktanken som var plasert under salongen,vurderer og lage plass til tanken bak under dekk i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Hei Jeg har også en baltic 84 mod, luktet noe for j...... en stund. Etter mye feilsøking fant jeg ut at det var kommet en ørliten sprekk i lokket til giveren på tankmåleren, fant ut dette ved å tømme salovann rundt lokket og pumpe. Hvis det da bobler rundt lokket en plass så har du nok løsningen der. Lykke til Espen Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Den amerikanske kvinde Peggy Hall (også kendt som "The Head Mistress"...) har i årevis besvaret spørgsmål om dette på nettet, i nyhedsgrupper mm. Hun har også udgivet en bog om emnet som du finder her : http://shop.sailboatowners.com/books/detai...76&cat=1304 Hvis du googler "Peggy Hall" får du en del svar på dette emne. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 En flaske eddik er vel også et "kjærringråd" som dukker opp i ny og ne. Hjelper iallefall litt mot lukten. Ellers gjorde jeg en tømming + gjennomkjøring med rimelig sterkt vaskemiddel. Det fjerne lukten i vår båt. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
avmønstret5 Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Etter å ha styrt med septikproblemer i båten i 2- 3 år, kom jeg til følgende: Plasttank ble skiftet til ny plastank. Ny plasttank ble skiftet til syrefast. Alle slanger skiftet. Ny og bedre avlufting. Treveisventil pakket om. Skutebunn malt med minst to strøk. Prøvde også med dyre "luktebøtter" uten noe særlig effekt. Har nå lagt vanlige antiluktedingser u/parafyme ( vanlig dagligvareprodukt) i alle rom under dørken hvor v/ tank og slanger. Og nå lukter det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Tøymykner har en usedvanlig evne til å fjerne dolukt... Sitér dette innlegget Link to post
Lazy days 2 Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Hvis du har byttet slanger og alt frem til og med toalett er det bare en ting å gjøre. Bytt tanken. Det hjelper selfølgelig ikke å gjøre tanken ren. Du kan bruke hva du vil det vil ikke hjelpe. Drittlukt i tanken kommer av at det som er i tanken lukter dritt og er dritt og son skal det være. Bestill tank i syrefast, med god lufting. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Leser at du har manuell pumpe - mange av typene på markedet har en stor gummimebran - har vært borti flere av disse som etterhvert slipper i gjennom lukt og/eller selve drittlukta setter seg i membranen. Derfor viktig å bytte denne typen membran med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 (redigert) Jeg har også litt dolukt fra slanger. Bruker også Ozon generator av og til, men ikke når vi er ombord da ozonen angriper lungevevet. Jeg skiftet en av septikslangene ut fra septiken og toaletet. Den andre slangen er ikke skiftet da jeg må skrue ned hele klesskapet. Da jeg skiftet dassen så jeg at den og slangene innholdt et 5-6mm tykt lag av urinstein som stinket noe for jævlig. Har prøvd med sitronsyre og 35% edikk i slangen og septiktanken, men det er ikke sterkt nok. Vil snart prøve med saltsyre- som blir tynnet ut til kanskje omkring 10-20% før den pumpes opp i slangen og septik tanken. Kuleventilen er i Marelon kompositt, slangene i plast og septik tanken i syrefast. Etter å ha latt syren stå seg en dag eller to- til det slutter å boble, håper jeg at mesteparten av urinsteinen er etset bort- og dermed også lukten i slangen/tanken? Redigert 18.Mars.2008 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Hei. Å fjerne/kamuflere drittlukten er fullstendig dødfødt i det lange løp. Sørg heller for at det ikke danner seg lukt, - det er nemlig mulig ved tilstrekkelig tilgang på luft (oksygen) til tanken via 1 - 1,5" luftslange, tømming og skylling så ofte som mulig pluss bruk av biologisk sanitærvæske som f.eks. "Green Viking". Mer om dette og hva som skjer i tanken når de aerobe og anaerobe bakteriene der nede jobber finner du i en meget velskrevet artikkel, Dassens Bibel av tidligere i denne tråden nevnte Peggy Hall. Artikkelen i PDF-format finner du her: http://trudelutt.com/linker/phall_sanitation.pdf Lars H. (drittunge) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Septiktankene av plast som Baltic benyttet i 1984 varer ikke evig. Mitt tips er at du bør bytte tanken. Men dette er ikke noe stort plunder. Du kommer lett til tanken under dobbeltkøya. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Var ombord hos en som hadde latt det stå saltvann og frostveske i slangene i vinter Fytikattaskinogbein for en drittlokt. Har selv latt det stå med ferskvann og frostveske i dassen i vinter og det er ikke antydning til lukt. Saltvann råtner og lukter forjæ.... så mye av luktproblemene tror jeg kommer fra derfra. Ser også på sommeren hvis båten ligger stille noen dager så kommer den lukta med en gang og særlig hvis det er varmt. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
NC Justina Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Tøymykner har en usedvanlig evne til å fjerne dolukt... Tegn og fortell Akult. Når? Hvor? Hvor mye? Hvor ofte? Vi holder på med vårpussen nå, og når vi letter på platene over septiktanken kommer det en ubehagelig odør. Antar at den vil forsterkes når det blir varmt i været. Jeg har ikke sjekket hverken slanger, pumpe eller tank, men systemet ble spylet igjennom i høst, rett før opptak. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle-kuling Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Takker for mange gode tips. Her er det bare å prøve seg fram skjønner jeg. (jeg bytta membranen i pumpa i fjor og trodde jeg var kvitt problemet, men den gang ei!) Begynner de gamle tankene å svette, eller er det i stussene/mannlokka som "slipper seg"? Hilsen Kalle Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 (redigert) Tegn og fortell Akult Har man et problem, en lekkasje, så må selvfølgelig dette korrigeres. Men er man på tur og får problemer med lufting eller annet, eller at dårlig lukt fra luftingen driver inn i båten, så kan tøymykner være fin førstehjelp. En liten kopp i skåla som så pumpes inn i tanken, så tar det ikke mange minuttene før lukten er nøytralisert. Redigert 19.Mars.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Hei sann det beste rådet her er og bytte tank. Jeg kjøpte min båt hos scand og pratet mye med dem mens jeg ventet på div ting. Var bla annet ombord i en baltic som de hadde for salg. Denne var fra 87 og var meget pen og luktet ingen ting. De hadde byttet tanken på denne og sa at det var vanlig med eldre baticer. Den luktet noe helt grusomt når de fikk den i innbytte og tanken var lekk. lekasjen var ikke synlig siden den ligger under køya og "rommet" den ligger i er tett.. så når de løftet opp tanken så var det septik under den.. Bytt tank du så blir det knall Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Marwin Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 (redigert) Emnet er diskutert tidligere; Se DENNE linken Kanskje ferskvann er tingen?? Redigert 19.Mars.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.