Jump to content

Arrangement i mastetopp

shaukaas

Recommended Posts

Jeg skal etterhvert nedover til Tyskland å hente meg en ny Hanse, men ønsker å montere et par småting i masten før denne monteres og rigges på båten.

Da jeg aldri før har montert noe som helst i en mast, trenger jeg litt hjelp - det er liten vits i å finne opp hjulet på nytt?

Det jeg ser for meg er:

- Antenne for VHF/GSM - fortrinnsvis Comrods AC11BI4 Comrod

- Antenne for TV (evt. kombinert med AM/FM?)

- Lys for vindeks (vindeksen monteres av verftet.)

- Vindinstrumentering, Simrad IS20

- Tricolor + ankerlanterne med LED

Av kabling ser jeg for meg en RG-218, samt 6x1,5mm2 "campingvognkabel", eller tilsvarende. Sistnevnte er finnes det muligens gode erstatninger for - forslag noen?

Hvilken coax anbefales for evt. TV-antenne? Hvilke TV-antenner har Dere gode erfaringer med? (Jeg synes Glomex antennene ser litt "billige" ut...)

Videre lurer jeg på om jeg skal bruke en VHF/FM/AM splitter eller bruke TV/AM/FM antenne - noen forslag?

Etterhvert blir det vel også montert en AIS mottaker, og da kommer det ytterligere en splitt på VHF kabelen. Splitt på splitt er kanskje ikke det beste?

Til slutt er jeg veldig usikker på hvordan "arrangementet" bør utføres; hvordan dette ser ut idag (skal be forhandler om å sende bilder/skisser) og hvilke braketter/innfestninger jeg skal bruke. :crazy:

Andre ting jeg bør få montert i riggen før den kommer på båten... ?

Og er det noen som vet hvem som selger Comrod antenner? :rolleyes:

En standard tricolor vil også lyse opp windexen. Ihvertfall gjør min fra Aquasignal det. Den har ingen spesielle ekstralys eller andre arrangementer for dette, men tricoloren "søler" akkurat nok til at windexen blir opplyst. man får også et lite beslag for å feste windexen på toppen av lanterna.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Er det noen som vet hvor det er å få kjøpt Comrod antenner?

Mtp. Lopolight synes jeg kanskje det blir litt "drøyt" med ca. 2500,- for én tricolor; 5000,- for tricolor og ankerlanterne. :cryin:

Jeg har kikket litt på internet, og funnet greie LED alternativer.

Noen som har noen bilder fra toppredet på Deres egne skip? :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...