Athene Startet 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2008 Jeg har en seilbåt der ankerbrønnen forut har hatt god plass til 15 kg Bruce og 50m kjetting/blytau, men nå er jeg lei av å løfte med håndmakt og drømmer om å montere ankerwinch. Siden det vel er vanskelig å kombinere kjetting og blytau med winch har jeg bestemt meg for å bare bruke kjetting heretter. Jeg kunne tenke meg å montere winchen i akterkant oppi ankerbrønnen med horisontalt liggende kabular helt oppunder dekket. Det som bekymrer meg er om det blir plass til kjettingen under. Ankerbrønnen er bare drøyt 50cm dyp, men til gjengjeld 80cm bred helt akter.. Er det noen som har sysnpunkter/erfaring eller kjenner til at det finnes tall for hvor stor plass f.eks 30m 8mm kjetting vil kreve? Det blir vel knapt 40 cm fallhøyde under winchen.. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Mener 40cm fallhøyde blir for lavt. Kjettingen bygger seg opp som en pyramide og vil kunne bygge seg opp helt til kabularet, da kan det bli full stopp når kjettingen kiler seg fast. Hadde dette problemet selv, hadde jeg ute mye kjetting måtte jeg velte kjettingpyramiden med handemakt for å unngå kiling. det er spesilet galvanisert kjetting som har dette problemet, syrefast skal skli lettere og derved bygge mindre. Vil også tro at 6mm bygger mindre enn 8mm. Mener ellers å ha sett at det finnes en slags sopp eller hatt lignende sak i syrefast beregnet til å montere rett under kabularet, denne vil da lede kjettingen ut til sidene og hindre oppbygging i høyden. Forøvrig går det også å bruke både tau og kjetting, mange vinsjer takler dette. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
dezibella Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 HAr du lyst til og komnbinere tauv og kjetting kan du skaffe deg en Quik vinsj denne kan du kombinere tauv og kjettin på samme kabelaret. Jeg har en slik og fungerer utmerket. http://www.seatronic.no/ Lykke til og god påske Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
Xlnt Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 (redigert) Jeg sitter her med en brosjyre fra Lewmar og der står det at det må være minst 30cm fall for horisontal vinsj og 40cm for vertikal vinsj. Jeg har kjøpt meg Quick Genius FF vinsj fra Seatronic nå og det skal bli spennede å se hvor godt den fungrer. Valget falt på denne for at den kan trekke både tau og kjetting, og det samtidig, pluss at man enkelt kan velge frittfall eller utkjøring. Ps kjøper du syrefast kjetting tror jeg du ikke trenger like stor fallhøyde da den legger seg bedre i kassa. -Xlnt Redigert 18.Mars.2008 av xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
roaldbj Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Det som bekymrer meg er om det blir plass til kjettingen under. Ankerbrønnen er bare drøyt 50cm dyp, men til gjengjeld 80cm bred helt akter.. Er det noen som har sysnpunkter/erfaring eller kjenner til at det finnes tall for hvor stor plass f.eks 30m 8mm kjetting vil kreve? Det blir vel knapt 40 cm fallhøyde under winchen.. Antar at du har baugluke hvor du kan inspisere hvordan kjettingen legger seg. Du vil garantert få plassproblemer med 50 meter 8 mm galvanisert kjetting. Jeg anbefaler deg å montere 50 m. Dette rekker for mange ankringsforhold. Videre anbefaler jeg syrefast kjetting. Denne vil også bygge seg litt i en kjegleform men raser som oftest utover. Det kan hende at du også må hjelpe litt med hånda - men denne kjettingen legger seg lett ganske flatt. Lykke til med monteringen (husk kraftige kabler frem til vinsjen). Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Da var jeg ferdig med å montere min ankervinsj og med fallhøyde på 45cm gikk det sånn tålig greit. Bruker 8 mm galvanisert kjetting. Hadde jeg hatt litt større bredde på kjettingkassen så hadde ikke pyramiden bygd seg så høyt som den gjorde i min båt tror jeg. Den ble nesten så høy at den traff vinsjen. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.