Leidulf Startet 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2008 Søndag var det tid for sjøsetting, alle vinterens oppgaver var unnagjort. Dei gamle A6-propellene var både litt bulkete og ganske opptært, så nye vart innkjøpt og montert, også A6, alt vel. So var eg klar for prøvetur, etterkvart som eg økte turtallet såg eg at farten ikkje stemmer overens med turtall i forhold til i fjor høst da båten hadde dei gamle propellene, og i tillegg var litt grodd. På 2400 o/min har eg no 17,5 kn, med gamleprop hadde eg over 20 kn, maksturtallet har også økt drastisk, rett før eg tok på land greide eg 2800 o/min, no passerer den 3500 o/min, maks skal vere 3200, som eg greide tidlig i fjor sommer. Alle hastigheter er målt med den samme GPS'n. Toppfarten den tiden eg greide å presse den opp i 3200 o/min var ca 28kn, samme fart får eg no på 3550 o/min. KVA SKJER??? hilsen Leidulf Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Sydvesten Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 For lette propellere.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Leidulf Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Ja men........ det er samme type som stod der i fjor, kan det vere så mykje forskjell på gamle og nye propeller? Trudde at dei nye ville vere meir effektive enn dei gamle............. ..........som ser ut til å ha vert i krigen........... Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Tore B Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Er det mulig at de nye propellene er feilmerket? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Kan tyde på at du nå har propeller med 1" mindre stigning. Eller kanskje de gamle har vært cupa i ettertid ? Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 (redigert) Hm....., ikkje umulig, kan ikkje huske om eg såg etter merking på dei nye propellene, tok for gitt at leverandøren sendte meg rett, må vel ta på land båten å sjekke Har vert inne på tanken om cuping også, ingen som veit, eldgamle propeller med flere eiere på nakken.... Redigert 18.Mars.2008 av Leidulf (see edit history) Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
bjoris Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 (redigert) Hm....., ikkje umulig, kan ikkje huske om eg såg etter merking på dei nye propellene, tok for gitt at leverandøren sendte meg rett, må vel ta på land båten å sjekke Har vert inne på tanken om cuping også, ingen som veit, eldgamle propeller med flere eiere på nakken.... Hvilket turtall skal du ha da? A6 høres jo veldig VP ut så hvis det er en VP skal den normalt ha minst 3500, men du har kanskje en annen motor på VP drev? Ser ut som om du mistet mye turtall i fjor utover sesongen så kanskje det kan være ok å ha litt for lett propell, slik at du har noe å gå på? Redigert 18.Mars.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Leidulf Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Motoren er en Iveco 8061 med 132 hk. Har fått sjekka nr på bakerste prop, den har serienr som tilsei A6, så da spørs det om dei gamle er cupa, skal slipe reine dei gamle og sette dei på igjen og prøve da, skal samtidig prøve å sammenligne stigninga på dei gamle med dei nye. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Leidulf Svart 19.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Dette er nesten litt flaut bytta tilbake til gamlepropellene, fortsatt samme turtall som på dei nye. Problemet låg i turtelleren, den som var brukt i fjor var ganske feilstilt, faktisk 400o/min på maks, den eg har no er synkronisert med motoren og viser rett. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
TrondT Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Dette er nesten litt flaut Problemet låg i turtelleren, den som var brukt i fjor var ganske feilstilt Det er nok av problemer som viser seg å være mye verre enn først antatt...så da er det jo greit at det "går andre veien" av og til... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Leidulf Svart 19.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Hadde eg sjekka turtelleren i fjor, kunne eg ha bestilt rette propeller med en gang Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
SF Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Det er slike tabber vi lærer av Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.