Jump to content

Båten på sjøen, nye problemer


Leidulf

Recommended Posts

Søndag var det tid for sjøsetting, alle vinterens oppgaver var unnagjort. Dei gamle A6-propellene var både litt bulkete og ganske opptært, så nye vart innkjøpt og montert, også A6, alt vel. So var eg klar for prøvetur, etterkvart som eg økte turtallet såg eg at farten ikkje stemmer overens med turtall i forhold til i fjor høst da båten hadde dei gamle propellene, og i tillegg var litt grodd. På 2400 o/min har eg no 17,5 kn, med gamleprop hadde eg over 20 kn, maksturtallet har også økt drastisk, rett før eg tok på land greide eg 2800 o/min, no passerer den 3500 o/min, maks skal vere 3200, som eg greide tidlig i fjor sommer. Alle hastigheter er målt med den samme GPS'n. Toppfarten den tiden eg greide å presse den opp i 3200 o/min var ca 28kn, samme fart får eg no på 3550 o/min.

KVA SKJER??? :cryin:

 

:cryin: hilsen Leidulf

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post

For lette propellere....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hm....., ikkje umulig, kan ikkje huske om eg såg etter merking på dei nye propellene, tok for gitt at leverandøren sendte meg rett, må vel ta på land båten å sjekke :headbang:

 

Har vert inne på tanken om cuping også, ingen som veit, eldgamle propeller med flere eiere på nakken....

Redigert av Leidulf (see edit history)

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Hm....., ikkje umulig, kan ikkje huske om eg såg etter merking på dei nye propellene, tok for gitt at leverandøren sendte meg rett, må vel ta på land båten å sjekke :headbang:

 

Har vert inne på tanken om cuping også, ingen som veit, eldgamle propeller med flere eiere på nakken....

 

Hvilket turtall skal du ha da? A6 høres jo veldig VP ut så hvis det er en VP skal den normalt ha minst 3500, men du har kanskje en annen motor på VP drev? Ser ut som om du mistet mye turtall i fjor utover sesongen så kanskje det kan være ok å ha litt for lett propell, slik at du har noe å gå på?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Motoren er en Iveco 8061 med 132 hk. Har fått sjekka nr på bakerste prop, den har serienr som tilsei A6, så da spørs det om dei gamle er cupa, skal slipe reine dei gamle og sette dei på igjen og prøve da, skal samtidig prøve å sammenligne stigninga på dei gamle med dei nye.

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...