Jump to content

Hva skal jeg velge? Garmin, Raymarin eller Northstar

FRI

Recommended Posts

Er nå i modus for å handle litt stæsj til båten.

Valget står mellom de jeg nevnte, alle med 12 tommers skjerm.

Lurer veldig på C120 i og med alt annet jeg har ombord er Raymarine, det forenkler alt med kobblinger ( sea talk), det som bekymrer meg er aat den kanskje er gått ut på dato, tenker da på innmaten i plotteren.

Synes Garmin sin 4012 ser spennende ut, samme synes jeg om Northstar sin.

Er det noen kloke hoder her ute som kan fortelle meg hva jeg skal velge og hvorfor.

Tusen takk

Hadde nok valgt E120 fremfor den "utgående" modellen C120, men den koster jo noen dollar mer... Ellers så er det vel litt opp til smaken om en velger Raymarine, Garmin eller Northstar.. Alle modeller enok mere eller mindre like gode..... Seatalk er en jo en fordel med alt fra Raymarine, men om en skal har flere nmea innganger/utanger så taper denne i forhold til Garmin som jeg kjenner best... siden C120 kun har en inngang/utgang. Garmin har 4 utganger og 2 innganger på sine modeller i 4xxx og serie, alle takler nema 2000 og 0183

For min del som har VHF fra Navmann, AIS fra Miltech og autopilot fra Raymarine så blir det mye bruk av nmea...

VHF legger beslag på en inngang og en utgang

AIS mottager legger beslag på en inngang

Autopiloten legger også beslag på i allefall en utgang

Da har jeg allerede lagt beslag på 2 innganger og 2 utganger...

Man kan selvsagt kjøpe en dings som gjør at en får "flere" nema porter, men det koset da noen høvdinger det også...

Kommer til å koble dette opp over påske engang, så det skal bli morsomt å se om alt fungerer som tiltenkt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Problemet er at E120 ikke passer i Navpod den er for dyp, så skal jeg ha Raymarin så må det bli C120.

Baatsmann har jo C120, hadde vært ok og hørt han erfaringer, men etter hva jeg har lest så er han på langtur.

Sitter vel sikkert med abstinenser over ikke å få lest alt som foregår her inne.

Jeg brukte en C70 i sommer. Veldig bra. Hadde en liten Garmin i min forrige båt - helt ok.

Bruker i dag Simrad CE40, den er gammel og veldig treg.

Hadde jeg byttet i dag, hadde det blitt en C120, og ihvertfall hvis jeg hadde hatt alt annet fra Raymarine.

Klart E120 er sikkert bedre, men prisen står ikke i forhold til mitt behov.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Hei

Såvidt jeg har skjønt er det 2-3 hovedforskjeller mellom E og C serien:

E serien har videoinngang.

E serien har High speed bus som muligjør overføring av kart, radarbilde og ekkoloddbilde mellom flere enheter.

E serien har muligens litt klarere skjerm

Trenger du ikke dette er det vel heller ikke behov for E serie. Hadde jeg hatt flybridge hadde jeg vagt E-serie

Se

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38671&st=0

vedr. bl.a. priser på Garmin

Har tidligere hatt Garmin 182 og trodde dette var et "leketøy" for gutter - men viste seg å være et enormt godt hjelpemiddel. Har man hatt Garmin tidligere, tror jeg mange fortsetter med det - ikke minst pga at de er svært brukervennlig og lett å lære bruken av.

Med ny (og selvsagt større :wink: ) båt har jeg nå bestillt Garmin 4012. Venter i spenning...

Redigert av kjetu (see edit history)

BONITA I

Hei og god kveld AmonRa-

Det skulle ikke forundre meg om du klarte å skaffe meg en sånn en.

Har vært i båten din idag, og lagt ned noe fortøyningstau.

Blir det noe rigging i påska????

Må si at det frister veldig med en E120.

Jeg tar en tur ned på torsdag med kalesjen også skal det jo snø/regne på fredag. så det blir vel ikke noe båtvask før på lørdag så sent lørdag blir det nok en liten høytidlighet med heising av laken nede på brygga :flag:

etter at du har kjøpt E120 så blir det vel nesten U-hjelp å lage en slik ramme til deg :lol:

Dersom man velger en E-serie, må man ikke ha en E-serie i andre enden også (på fly)???

Da blir det vel f.eks en E120 nede og en E80 oppe ?

Har man C nede og oppe trenger man bare et ekstra kart til ca 3000,-, og f.eks en C120 nede og en C80 oppe.

Da blir det en del kroner i forskjell....

Men det er klart det er kult med videoinngang og ryggekamera og slikt..... :smiley:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...