Jump to content

Steder du IKKE må ha båten på service!

o.b.lix

Recommended Posts

Legger ut et emne for å prøve å samle erfaringer, slik at andre kan lære av våre (dyrkjøpte) erfaringer.

Firma:

Wave Båt & Fritid på Litlebergen utenfor Bergen (tidligere het de ABL Båtutstyr).

Båt/Motor:

Princess med Volvo TD70 og Stern Power-drev.

Kort beskrivelse:

Bestilte service for 1 år siden på drev, inkl skifte av olje, belg, anoder og stoffing av drev. Avtalte at båten skulle være tilgjengelig for bunnstoffing mens den likevel stod på land, som skulle gjøres selv. Prøvde å få vite hva pris var, eneste de kunne si, var at å ta båten på land koster 1.500,-.

Når avtalt dag kom (fredag), var båten tilgjengelig for løft tidlig om dagen, den ble satt på land kl 14:30.

På forespørsel om de kunne ta service på motor samtidig, sa de det var greit. Jeg og eier spylte båten, bunnsmurt og polerte i løpet av helgen, men det var et stort problem: Baugen var plassert utenfor kaien, så vi fikk ikke vasket eller stoffet baugen!!!

Firmaet ble kontaktet mandag og spurt om service var gått greit, da sa han at de hadde ikke tid til å ta service på drev/motor likevel. Da de ble minnet på om at dette var bestilt et år i forveien, og med mulighet for å beholde båten et par dager lengre enn avtalt, skulle dette likevel gå bra.

Mandag ble båten likevel satt på sjø. Drevet er ikke stoffet. I tillegg erklærte de at drevet var "kaputt", dette hadde de detektert ved å "riksle" på drevet. Anoder og belg skal de ha skiftet sier de. Olje skal de ha skiftet. Service på motor ble IKKE utført. Styring virket IKKE når båten ble hentet, de hadde tappet av hydraulikkoljen (rett i dørken) uten å fylle ny.

De ville ikke fortelle prisen på service, men etter mange telefonsamtler, ble det fortalt at dette kostet kr 8.900.- inkl kr 1.000,- for leie av høytrykkspyler!!!

Men båten må jo på land igjen (et annet sted!) fordi drevet må jo stoffes. I tillegg må arbeidet på drevet kontrolleres, da det ikke kan stoles på at jobben de har gjort. (Drevet har ingen ulyder, og var overhalt for to år siden.) Dette koster nok noen kroner i tillegg.

Oppsummering:

- Satt baug utenfor kai til tross for avtale om bunnstoffing

- stoffet ikke drev

- tok ikke service på motor

- tømte styring for olje

- griste med olje innvendig i båt og på dørk

- ekstremt høy leie for høytrykksspyler

- båten må slippes på nytt

+ fikk lov til å bunnsmøre båten på deres kai

+ fikk låne strøm til polering av båt

For ordens skyld: Firmaet er varslet om innlegget 19/03-2008 kl 17:19 pr epost.

Redigert av o.b.lix (see edit history)

Jeg blir dårlig av å lese slikt, tenk service er på vei bort likledes som oppdragelse blandt ungdom i dag.

Jeg har funnet ut at det er best å ta service selv, eller bruke noen man kjenner godt(familie, venner).

Har vært ute for det samme selv, men da en bil.

Skamme seg burde dem.

Det går vel ann å sende et klage brev til kjeden Wave!!

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Jeg har hatt endel dårlige verkstderfaringer gjennom årene. Hovedsakelig med bil.

Dette føyer seg inn i rekken som et av de mer grelle eksempler. Det ser ut til at ting blir verre etter hvert.

Det er bare bortskjemte folk som kan tillate seg å opptre slik! Kr 1000 for leie av høytrykkspyler. Den burde du ramme inn!

Nå er jeg glad jeg kan gjøre det meste selv, da jeg ikke stoler på noe verksted lenger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Alle har sine skrekkhistorier, jeg kan fex nevne et visst, pent beliggende båtserviceforetak på Drange som brukte fire-fem måneder på å ta en tilstandssjekk på en motor - det ble lovet "i løpet av uken". Sesongen var mildt sagt over da de endelig ringte rundt juletider ...

Men verkstedet o.b.lix brukte KAN ha hatt en dårlig dag. Slikt skjer, særlig i en hektisk forsesong. Hva med å legge ut en liste over GODE verksteder, så kan folk evt supplere om de har dårlige erfaringer? Du må også huske å poste evt svar fra Wave, mulig det burde vært mottatt før du postet hovedinnlegget, slik at delinkventen fikk en sjanse til å forklare seg (eller bestride påstander) før hele landet fikk lese om den elendige servicen på Frekhaug?

En annen ting, o.b.lix, den avataren i forsikrings-snutten din: Er det en båt du har kjøpt? Var og kikket på den for et års tid siden, ute på kystmuseet. De MÅ være den sanmme. Pen, romslig båt. Men ikke en princess, og det sto da en ford sabb i båten, så vidt jeg husker.

og husk at service er ikke service.. stor forskjell på stor og liten serice på biler.

Hovedservice er vel mer enn 3 liter spylerveske og oljebytte uten filter?

(Stod selv i verkstedet å så på).

Men nok om det.

Service var noe annet i gamledager, da trengte man ikke å levere bil eller båt, de kom faktisk og hentet den og leverte den nyvasket.

Jeg jobbet på et båtverksted her på sørlandet for en 10 års tid siden, og der praktiserte vi den holdningen.

Utrolig for en flott kundekrets vi hadde da.

Hvis et verksted tar selvkritikk på dårlig utført arbeid, så er det utrolig hvor stor medlidenhet og forståelse kundene viser.

Det er VIKTIG med god service, selv om ikke alltid tjener penger på det.

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Kunden bestilte kun belgbytte i utgangspunktet, samme dag som han kommer med båten bestiller han service på motor, som vi skulle vurdere,

det som er gale er at kunde viste at drevet var kaputt, men informerte ikke oss, da han har slitt med å få andre til å se/rep. på det,

vi anbefalte ikke rep. av drevet da det ikke står i forhold til verdien, samt at drevet er underdimmessjonert i forhold til motor.

kunden var selv med og plassere båten på kaien, hvis han hadde problemer med måten båten sto på,så kunne han utmerket gitt beskjed om dette.

vi etterfylte olje på styring, og tørket opp olje som var lekket ut, dette informerte vi kunden om også,

i prisen var det også bunnstoff og div. for ca 1500,-

Magne Helgaas

Blue Dragon.

Enig i at det er flott at firmaeier kommenterer denne saken.

Men kjøper ikke din argumentasjon når det gjelder pris på leie av steamer. Du må nok ha fetere lommebok enn meg. Jeg vil fortsatt påstå at det er å bli kraftig lurt og utnyttet hvis dette er riktig pris. :lol: Andre vil nok kalle det et ran! :cool:

Selv med "din" dyrest foreslåtte spyler er denne maskinen inntjent etter ca 25 vask, inkl. strøm og kjemikalier...... :nono:

Jeg kan ikke annet enn å håpe på at denne utleieprisen er riv ruskende gal. Kanskje rett pris er kr. 100,- :wink:

Kr. 1000,- for å leie en høytrykksvasker kan være for dyrt, men det kan også være en grei pris.

Denne kan man godt spandere en tusenlapp for å leie...

23102007108.jpg

Her går det med nesten 200bar og 95 grader varmt vann !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vel, den fjerner det meste, men man må jukse med litt "lurium på boks" i tillegg.

Du kan se litt om bruken i Denne tråden

Sorry, ble litt off topic nå....

Kommer forøvrig tilbake med fartsmålinger av båtene når de har kommet på vannet(april/mai).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kunden bestilte kun belgbytte i utgangspunktet, samme dag som han kommer med båten bestiller han service på motor, som vi skulle vurdere,

Kjempeflott at dere vil svare på innlegget her, selv om det dere sier ikke er riktig.

Oppdraget ble bestilt med bytte av belg/service, herunder bytte av belg, olje, anoder og stoffing av drev. Dette ble bestilt like etter kjøp av båt.

Det ble forespurt om dere kunne ta service på motor samme dag som båten ble landsatt. Svaret var "ok", og på steder som vi vil anbefale videre, betyr det at da blir det også gjort.

det som er gale er at kunde viste at drevet var kaputt, men informerte ikke oss, da han har slitt med å få andre til å se/rep. på det,

vi anbefalte ikke rep. av drevet da det ikke står i forhold til verdien, samt at drevet er underdimmessjonert i forhold til motor.

Det gleder meg at dere prøver å huske hva som ble sagt da oppdraget ble bestilt, men la oss korrigere; det som ble sagt var at de andre volvo-mekanikerene (Bjordal og Madsen) ikke hadde kompetanse til å ta service på et stern-power-drev, noe dere erklærte dere hadde.

Drevet er så langt vi vet ikke defekt, det har ingen ulyder hverken før eller etter verkstedsoppholdet på lillebergen, og ble kjøpt montert på båten for et år siden med attesten "i svært god stand".

Metodikken dere har diagnosert drevet på kan vi ikke finne noen andre kyndige til å gå god for, ifølge telefonsamtalen som dere tok til eier, hadde dere "rikslet på drevet" og dermet kunne konstatare at drevet var defekt, uten å åpne det.

Grunnen til at drevet ikke ble stoffet, sier dere, er at det er så dårlig at det ryker lenge før det gror på det, sannsynligvis allerede i påsken. Hvorfor har dere da fullført den andre service (dvs bytte av olje og belg)???

vi etterfylte olje på styring, og tørket opp olje som var lekket ut, dette informerte vi kunden om også,

Det var fremdeles mye olje som ikke var tørket opp både i maskinrom og på dekk (fotspor). Forøvrig var ikke det blitt luftet etter demontering/påfylling, slik at det fantes ikke styring på båten da eier hentet den. Dette oppdaget han først etter å ha bakket i fra, og ble liggende å drive. Han klarte likevel å lufte / etterfylle selv, og klarte seg uten ytterligere havari.

i prisen var det også bunnstoff og div. for ca 1500,-

Anoder er i alle fall ikke skiftet som avtalt.

Høytrykksspyler (en standard kaldtvannssak) kostet 1000,- kr for 15 min bruk.

Drevet ble ikke stoffet

Konsekvensen er at båten må på land igjen. Drevet kommer vi til å sjekke, på en mer proff måte enn å riksle i det. Er det defekt, byttes det i nytt.

Bytte av motor som dere foreslår, blir nok ikke aktuelt (En volvo TD70 med 1500 gangtimer)

Vi kan fremdeles ikke anbefale service hos Wave Lillebergen!!!

Jeg har etter hvert gått lei av sette bort arbeid som blir dyrt og i beste fall middels kvalitet. Derfor har etter hvert lært meg å gjøre tingene selv.

Fordelene med å mekke selv er at arbeidet blir bra utført, mange penger spart, og ute på tur har jeg med en fagmann - meg selv! Det er en veldig god følelse å beherske maskineriet man er avhengig av. Men så har jeg bare en 7,5 hk VP dieselmotor som er grei å mekke på. Jeg hadde nok ikke vært like høy i hatten hvis jeg hadde hatt en stor og komplisert motor.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Ikke kjøp Yamaha-motor i Osllofjordsområdet hvis du ikke på forhånd vet når motoren svikter. En vår en liten 2 takts 4 hk påhenger ikke lot seg starte var det klar beskjed fra et samstemt serviceparat : Yamahamotorer har de ikke tid til å reparere om våren for det er så travelt i båtsesongen......langt ute i juni kunne det dog muligens være muligheter. Moralen er altså at eventuelle motorproblemer med Yamaha bør helst oppstå utenom båtsesongen.....eller kjøp et annet merke.

Den gang var det en nevenyttig bekjent som ble redningen.

Redigert av salt (see edit history)

Her var det mye grums. :crazy:

Synes det er litt drøyt og henge ut verkstedet på denne måten. Tror det viktigeste er og ha klare avtaler på hva som skal gjøres og til hvilken pris.

Hadde nok ikke satt båten eller bilen min på verksted uten og fått en pris på arbeidet først, særlig hvis det er en kostbar jobb.

:diving:

Norske båter er best!

Er det rett og slett for få "båtmekanikere" i landet ? Trenger vi en "Snap-drive-kjede" til sjøss som kan puste de etablerte litt i nakken ? Faktum er vel man stort sett er fornøyd om man får noen til å fikse båt/motor før sesongen er over så har man ikke stort annet valg en å krysse fingre å håpe at det ordner seg... Uavhengig av forhåndsavtale koker det jo ned til å være tilittssak både når det gjelder pris, levering og kvalitet på reprasjoner.

Redigert av salt (see edit history)
Hadde nok ikke satt båten eller bilen min på verksted uten og fått en pris på arbeidet først, særlig hvis det er en kostbar jobb.

Da kan jeg oppgi nok en grunn til å IKKE anbefale Wave Lillebergen.

De nekter notorisk å oppgi forhåndspris. Båteier spurte MANGE ganger hva dette ville komme på, ikke tale om at de ville komme med den misnte antydning...

Var observant til en annen kunde som ville vite pris på service av den D6... Han var ordentlig forbannet og ga uttrykk for det fordi de ikke ville oppgi pris...

Synes det er litt drøyt og henge ut verkstedet på denne måten.

Tenk om noen kunnet advare båteier før han brukte dette verkstedet? Hadde spart seg mye penger da.

Men "uthenging" skal gjøres rederlig - dvs alle parter skal få lov til å bli hørt.

Bare så synd at Wave Lillebergen mener at de ikke har gjort noe feil, :nono: og dermed vist til at dette er hvordan de normalt behandler kunder... :sad:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...