Jump to content

Hvor mye er det akseptert/forventet å prute på en båt?

alma

Recommended Posts

Hvor mye er det akseptert/forventet å prute på en båt som er prissatt til f.eks 350000. Kan vi snakke en fast prosent? er klar over at dette er individuelt fra båt til båt, men la oss si en båt som ligger på snittet alle veier. Snittpris, snittstand, snittalder osv

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig pruting.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Tror ikke det er noe standard for dette. Det er vel til syvende og sist selger som velger om han vil selge eller ei til den prisen kjøper er villig til å betale.

Når det er sagt så hadde jeg kjørt på. Er du heldig så er det ikke andre som er spesielt interessert så det er mulig du vil få den mye rimeligere enn annonsert.

Du kan ikke alltid forvente å få prutet noe som helst. Noen avaterer jo en båt de vil selge til en veldig fordelaktig pris og da selges båten som regel til førstemann som stiller opp med riktig beløp. Du kan også rissikere å måtte delta i en budrunde på en poppulær båt. Og da er det ikke den som pruter mest som får båten.. :wink: Nei, her er det ingen regler å forholde seg til. Legg inn bud og se hva som skjer. Enten blir det ja eller så blir det nei. Legger du inn for lavt bud rissikerer du at selgeren ler av deg og legger på røret.

Hei,

Har en 1998 modell Kragerø 32 ute på Finn til 650.000. I utgangspunktet er jeg ikke villig til å senke prisen med en krone nå. Får jeg ikke solgt i løpet av mai blir jeg nok mer ydmyk...

Tror dette er utgangspunktet for mange akkurat på denne årstiden.

Enkelte klarer helt sikkert å prute 100 000,- andre klarer kanskje 50 øre......kommer helt ann på kjøper og selger.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Har nylig både solgt og kjøpt bruktbåt - og spørsmålet finns der vel egentlig ingen fasit på:

SALG: Selv om prisen ligger i "snttet" , kan denne båten være bedre eller værre enn de øvrige som tilbys.

"Må" man selge, er man selvsagt mer "myk" for pruting - men for egen del kan jeg si at prisen jeg forlangte (og fikk) lå "midt på træet" - men båten og tilstanden var langt i overkant av tilsvarende på markedet. Hadde ikke solgt for en krone lavere i dag - men kanskje litt mer myk hvis jeg fortsatt satt med to båter i juni :sad::confused:

KJØP: Fant et prosjekt som hadde vært til salgs i over ett år !!! Prisforlangende var i utgangspunktet relativt rimelig og "midt på træet", men ved befaring viste det seg større feil og mangler enn det en burde kunne forvente på tilsvarende årsmodeller. Etter 3 !!! befaringer og gjennomganger, fikk selger et tilbud som lå 30% under forlangende - og godtok det :yesnod:

Om det er selger eller kjøper som har gjort en god handel vil bare fremtiden vise - men enn så lenge håper jeg på at det er kjøper :drink:

BONITA I

Jeg solgte gamlebaten for snart to ar siden , den hadde ligget til salgs ca 2 mnd, jeg aksepterte 5% avslag.

Da jeg handlet bat kjopte jeg den 5 dager etter at den var lagt ut og betalte prisforlangende.

Vi snakker vel her om riktig pris, riktig bat og rett tid.

Pruting er ikke noe nordmenn gjør, men har du vært i såkalte prutningsland lærer du fort, sist jeg kjøpte båt hadde selger en pris, jeg ga et tilbud på KR 50 000.- under, han aksepterte med en gang, og jeg var fornøyd, eller kanskje vi begge var fornøyd, hvem vet?

Har selv solg noen båter. Det som altid skjer er folk som sender epost med bud som ligger langt under hva man selv forventer. Jeg hadde en båt avertert til 200.000,- Det kom flere eposter med bud på rundt 150.000,- Jeg synes det er temmelig frekt å sende en epost med et slikt skambud uten i det hele tatt å ha besiktiget båten. Alikevel svarer jeg på epostene og sier at dette synes jeg er for lav pris, men at de er velkomne til en besiktigelse/prøvekjøring. Jeg får da til svar at, nei, selges ikke båten til 150.000,- er det uaktuelt. Jeg strekker meg så langt å si at dette er useriøse budgivere, i beste fall er det spekulanter.

Etter en stung kommer det interesenter på banen som faktisk benytter telefonen. Det jeg da skjønner er at det er stor forskjell på de som bare sender en epost og de som ringer for å finne ut mer om båten. Man har da en god komunikasjon gående og ved spørsmål om pris kan det være det kommer opp argumenter som: jeg har 170.000 å legge i båt og hvis jeg kommer på besiktigelse/prøving og finner båten bra, selger du da for 170.000,-? Her forstår man straks at kjøper er seriøs, man kan da faktisk vurdere en reduksjon av pris, i dette tilfellet 15% og være rimelig sikker på at det blir salg om man godtar budet og at båten er i den stand man selv har forespeilet kjøper.

Med andre ord, har du seriøse hensikter, penger på hånd og klarer å overbevise selger om dette så er det altid mulig å prute. Sender du en epost bare for "!å sjekke" tror jeg ikke du får noen rabatt slik helt uten videre. Jeg er rimelig sikker på at de fleste som selger en båt kan bli med på et avslag i prisen på mellom 5 og 15% hvis du står der, har testet og faktisk har pengene.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er åpenbart at mange båtselgere har urealistiske forhåpninger til hva markedet er villig til å betale. Eksempler:

1. Annonsepris 295 000, solgt for 180 000 etter et år

2. Annonsepris 390 000, usolgt ett år senere, vil antakelig kunne selges for 200 000 - 250 000

3. Annonsepris 195 000, selger firer ikke en krone, usolgt etter over to år på nettet

Dette er kanskje litt ekstreme tilfeller. Men allikevel, kjøper trenger ikke nødvendigvis føle seg lykkelig om han/hun får 5-10 % avslag på annonseprisen.

Det gjelder å få en feeling med hvor ivrig selger er til å selge. Opp til 10% bør være mulig på noen båter, mens andre ganger er det kun noen tusen som går an.

Noen overpriser det man skal selge. Og er man våken så skinner dette fort i gjennom. Noen ganger er et par hundre tusen et prutningsmon. Andre ganger er prisen satt lavt fra selger. Man må se nøye og følge med hva tilsvarende båter blir solgt for.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei ivrig kjøper !

Det er kunsten å vite hva snittverdien på typen og modellen er og å kunne vurdere om båten er bedre eller dårligere en gjennomsnitten.

Ikke alle selgere hvet den rikktige prisen på båten de skal selge så om du begynner å prute på en båt som er for lavt priset så blir den kjøpt av andre mens du pruter , da er det bedre å kjøpe straks , med forbehold om fratrekk under besiktigelsen på de maglene som dere finner.

Om det er drømmebåten som er for høyt priset så er det kunsten å ha nok is i magen , iallefall mere en selgeren som som regel er meget utålmodig og gi selgeren et bud som for deg er ett godt kjøp, etter noen uker eller en måned ringer nok selgeren deg om prisen var satt for høyt.

Problemet er at mange selgere legger till ett prutningsbeløp , andre ikke , så det er kunsten å hvite /undersøke båtens verdi før kontakt med selgeren.

Hvor mye er det akseptert/forventet å prute på en båt som er prissatt til f.eks 350000. Kan vi snakke en fast prosent? er klar over at dette er individuelt fra båt til båt, men la oss si en båt som ligger på snittet alle veier. Snittpris, snittstand, snittalder osv

Vil regne med at nå som det er så masse båt til salgs, bør mann ikke være redde for å prute, stort sett vet alle at det man setter som pris vil bli prutet på.

en båt til 350 tusen vil jeg kunne tro at ville gått for 300 tusen om selger virkelig vil eller må selge da sefølgelig. Men det er mange som kan sette båten ut for salg til en ennå høyere pris for og sjekke hvordan responsen er eller bare vil se om båten kan lett selges, disse firer sansynlig vis ikke på den prisen di har satt.

Jeg er for å prute på båt,bil og andre ting mann kjøper,,, blir som reklamen ei krone der og ei krone her,, blir pæng av det seee.

ØNSKER ALLE EN RIKTIG FIN PÅSKE..

:cheers:

Jeg har selv prutet og fikk tilslag på 30.000 under forlangende. Grunnen var at min pris var det jeg hadde råd til, mens selger "tok litt godt i" for å ha prutningsmonn. Her var begge fornøyd. :wink: Verre når du møter "ferdig prutet". :nonod: Men, ja, mange overvurderer egen båt ved salg. En båts verdi kan ikke måles etter "eierens følelser". Her gjelder modell og stand, samt utstyrsnivå. (Og egne forventninger).

Har selv solg noen båter. Det som altid skjer er folk som sender epost med bud som ligger langt under hva man selv forventer. Jeg hadde en båt avertert til 200.000,- Det kom flere eposter med bud på rundt 150.000,- Jeg synes det er temmelig frekt å sende en epost med et slikt skambud uten i det hele tatt å ha besiktiget båten. Alikevel svarer jeg på epostene og sier at dette synes jeg er for lav pris, men at de er velkomne til en besiktigelse/prøvekjøring. Jeg får da til svar at, nei, selges ikke båten til 150.000,- er det uaktuelt.

Jeg er ikke enig i at dette er frekt - det er et åpent tilbud som du har alle rettigheter til å si nei til. Om du var i en knipe og ikke fikk solgt båten ville du muligens ha slått til blitt ferdig og kommet videre. En annen ting er at mange har helt urealistiske meninger om hva båten kan selges for. Med såpass mange båter som ligger ute på finn.no er markedet ganske selvregulerende, om en båt er for dyr, blir den ikke solgt - og det ser vi jo rett som det er at båter blir liggende, fordi prisen er for høy. Og er tilbudet for lavt kan man bare si nei til å selge og selge til ham som kommer og byr den rette prisen.. Et rimelig fritt marked vil jeg påstå...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Hvis jeg skulle selge båt, og fikk slike bud på mail ville jeg ikke giddet å svare.

tja da har du jo svart da, om du ikke svarer så er det ikke av interesse.. At noen prøver seg med et skambud er det ikke noe å ta på vei for.... Er jeg en skikkelig kjeltring jeg da? Som pruta ned båten til nesten halve prisen? :smiley::wink: :wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg er ikke enig i at dette er frekt - det er et åpent tilbud som du har alle rettigheter til å si nei til.

Kan godt opplyse litt mer jeg Hallaron. Båten var en 2004 Askeladden 525 Exell med 90hk Mariner 2-takt. Båten var strøken og skulle selges med Garmin 188C kartplotter/ekko med siste kartoppdatering og Brendrup tilhenger. Prisen på dette nytt i 2004 var 228.000,- og hva det koster nå, vil tippe ca. 280.000,- Hva som var riktig pris i august 2007 vil jeg tro var det jeg fikk for den, 170.000,-

Hadde jeg vært litt mer tolmodig hadde jeg kanskje fått 180-190.000. Båten var avertert til 200.000 og da kaller jeg en epost som sier følgende: Selleru båten for 150.000,- frekt. Dette fordi jeg ikke ser på dette som en seriøs kjøper og dernest fordi dette antagelig var en som bare testet ut om jeg var på konkursens rand. Helt ærlig tror jeg heller ikke denne personen hadde kommet til å handle, men bare skapt irritasjon. Med dette mener jeg at bud som kastes inn på båter uten at kjøper har giddet å løfte telefonrøret, vel de budene kan man like godt se bort fra. DE ER USERIØSE OG KASTER BORT TID OG ENERGI FOR MEG !

Selv ringte jeg selger, stilte en hel haug spørsmål, la inn ett bud pr. telefon og ble samtidig enig om besiktigelse med mer eller mindre lovnad om kjøp hvis båten var i den stand selger sa. Han sa da til meg at han var møkk lei folk som bare kastet inn useriøse bud, men at jeg hørts seriøs ut. Det ble forøvrig handel og begge parter var fornøyd.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hallaron:

Har ikke noe med kjeltring å gjøre, men hvordan mener du man skal ta imot et slikt bud?

Hvor sikkert er det?

Hvis jeg f.eks skulle selge en båt på finn.no, hadde satt pris til 200.000, du sendte meg en mail der du bød 150.000 uten å ha sett båten og uten nærmere spørsmål, kunne jeg da ta det for gitt at båten var solgt til deg for 150.000 hvis jeg kvitterte OK på mailen?

Det hadde jo vært greit for da slapp jeg å bruke tid på visninger, svare på telefoner osv.

Jeg ser for meg at slike tilbud på mail fra folk som ikke engang har tatt en telefon på forhånd for å spørre om saker og ting ikke er så veldig seriøse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...