Jump to content

Hvor mye er det akseptert/forventet å prute på en båt?

alma

Recommended Posts

jaja så er vi uengi der, jeg har drevet med salg i mange år og har enda tilgode å blir fornærmet eller bestyrtet over et bud, enten det er på båt bil hus, eller i jobb.. Men på den annen side: Det var et klønete fremstøt han kom med......

Jeg ville nok sagt noe slikt som: "Jeg er på jakt etter en båt som din, jeg synes prisen var litt stiv, men om den er som den blir fremstilt i annonsen kunne jeg tenke meg å by deg 150' - dersom du synes dette kan være av interesse, vil jeg gjerne ta en tur å kikke på båten.....

Om det er av interesse kan man da svare (kanskje med et motbud som "Hyggelig at du likte båten, men jeg er nok ikke villig til å la den gå for 150' - om du er villig til å gå opp til 175' tar jeg gjerne en prøvetur med deg... " Svarer han på dette er han intressert, men jakter på et lite kupp - så er det opp til deg å forhandle deg frem til det meste han er villig til å punge ut med - er du fornøyd med det har du solgt båten - er du ikke fornøyd lar du denne kunden fare, og venter på den neste.....

Om det ikke er av interesse kan man jo bare la vær å svare, som Bliss var inne på, eller bare svare kort at det er uaktuelt.. Er han i markedet for en slik båt lar han høre fra seg igjen..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg har hatt mange henvendelser både pr mail og pr telefon der man pruter uten å ha sett båten "live". Jeg svarer hver gang at jeg aldri, noen gang, kommer til hverken å kjøpe eller selge båt usett. Noen synes dette er sært - og det er helt ok for meg :cool:

Hallaron:

Har ikke noe med kjeltring å gjøre, men hvordan mener du man skal ta imot et slikt bud?

Hvor sikkert er det?

Hvis jeg f.eks skulle selge en båt på finn.no, hadde satt pris til 200.000, du sendte meg en mail der du bød 150.000 uten å ha sett båten og uten nærmere spørsmål, kunne jeg da ta det for gitt at båten var solgt til deg for 150.000 hvis jeg kvitterte OK på mailen?

Det hadde jo vært greit for da slapp jeg å bruke tid på visninger, svare på telefoner osv.

Jeg ser for meg at slike tilbud på mail fra folk som ikke engang har tatt en telefon på forhånd for å spørre om saker og ting ikke er så veldig seriøse.

Det med kjeltring ble sagt med smil og blink blink, :wink: :wink:

Jeg synes bare det må være lov å prøve seg.. På samme måten som det er lov å si nei.. Det blir som når vi er på byen og det står ei fin dame i baren .

Jeg ville aldri by bindene på en båt usett, men det går ann å si at jeg vil ikke betale mer enn så og så mye, om det er av interesse kan vi gå videre.

For min del synes jeg slikt er ganske morsomt - jeg er imidlertid nøye med å være opprikitg, f.eks, når jeg skulle selge Seamasteren (god båt som jeg savner) la jeg meg meg opp ca 15% over det jeg hadde gitt for den. Det var nok i øverste grense av hva den var verdt. Det var ikke noe must for meg å selge, og jeg var tydelig til alle som tok kontakt, at jeg kom ikke til å fire noe på prisen. På samme måten mener jeg at jeg var realistisk når jeg fremstilte den på finn. Det var noen som var og så på den og det var fler som la inn bud på den uten at jeg aksepterte. Han som kjøpte den, så på den to eller tre ganger og bøy flere ganger før han endte opp med å spørre "Hva skal du ha for den da? Selger du den for prisantydning?" - Da måtte jeg jo si ja..... Ellers hadde jeg jo holdt ham for narr..

Jeg synes dette med kjøp og salg er morro og har alltid solgt båtene mine for mer enn jeg har gitt.... Har jo selvfølgelig kostet litt på de underveis, men jeg har nok ikke tapt noe i alle fall.. Men slik som bruktbåtmarkedet har utviklet seg i det siste spørs det om jeg kommer til å tjene så mye på maxi'en jeg har nå... Har kostet på den alt for mye... Men det er jo en gild båt da... hehe.... Men kommer det en Maxi 130 på finn.no kommer jeg sikkert til å prøve meg... Det kan jo være han er villig til en kjapp handel og vil bli ferdig med det...

Redigert av hallaron (see edit history)

Jeg synes bare det må være lov å prøve seg.. På samme måten som det er lov å si nei.. Det blir som når vi er på byen og det står ei fin dame i baren .

Jeg ville aldri by bindene på en båt usett, men det går ann å si at jeg vil ikke betale mer enn så og så mye, om det er av interesse kan vi gå videre.

Selvfølgelig, og det er greit.

Det jeg tror jeg og flere reagerer på er mailer hvor det bare står:

Hei

Tar båten hvis jeg får den for kr XXX

Er det da bindende? Nei tror ikke det.

Var på utkikk etter båt og på rundturen var vi kommet til Dovre. Så en på nettet som så interessant ut og som også lå i vår kjøre rettning. Ringte eieren og ga han en utgangspris minus 30 % under hans ønske og usett av oss. Vi ble enige om å treffes dagen etter og båten ble vår. Og det var i januar måned. Dette med pris på båter er veldig vanskelig å vurdere. Man får den båten en er villig til å betale for og de fleste - selger og kjøper - blir fornøyd. Har man mistanke om at en kan bli misfornøyd så bør en heller gå videre til neste objekt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Selvfølgelig, og det er greit.

Det jeg tror jeg og flere reagerer på er mailer hvor det bare står:

Hei

Tar båten hvis jeg får den for kr XXX

Er det da bindende? Nei tror ikke det.

Henger meg på denne, det er nettopp denne typen "bud" som bare irriterer ! :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

La ut min båt for salg i September i fjor til 990 000.- fikk raskt 3-4 som kom og så båten , fikk 2 bud hvorav ett av de på 975 tror jeg det var , jeg sa at jeg er villig til å selge båten til 990 000.- og da ble det ikke noe salg.

Ligger tilsvarende båt ute på finn.no til 1089 000.- som lå ute 3mnd i høst og er lagt ut nå igjen.

Tror det skal bli vanskelig å få opp mot millionen for båten , importøren averterer de NY til 910 000.- nå (med seil og utstyr levert så koster de 1,2mill) men folk flest synes vel det er dyrt å betale mer for en brukt nå enn man kan få båt uten seil,levering,utstyr i Frankrike

Går det an da å spørre om du angrer på at du ikke lot den gå for 975# Det skiller jo bare 15# båtlapper på prisforlangende. Hvor mye har opplag og konservering kostet. Tror du det blir lettere å selge nå til prisforlangende.

Mange spørsmål kansje men det du forteller er vel slik vi alle er når pris skal diskuteres. Jeg har vært i lignende situasjon selv og angret sterk i etterkant.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Går det an da å spørre om du angrer på at du ikke lot den gå for 975# Det skiller jo bare 15# båtlapper på prisforlangende. Hvor mye har opplag og konservering kostet.

Nei jeg angrer ikke på at jeg ikke solgte , ikke da ihvertfall. Under vinteropplaget (stormen) så kunne jeg tenkt meg å være båtløs men det gikk fort over.

opplag koster 2500.- og konservering koster meg null. Jeg skal beholde båten en stund til og om vi bestemmer oss for å kjøpe en annen så er det mye mulig vi kjøper ny før vi selger denne. Har ikke noe hastverk med å selge men innser vel at om vi skal bli kvitt den om et år så må vi ned noe i pris

Har ikkje noko problem med å takke nei til tilbud som kjem, uansett om det er skambud eller ikkje.

Av og til er det på sin plass med eit bud, men når selger skriver at prisen er ferdig pruta osv, så får han såklart ikkje skambud.

Var verre den gangen eg la ut ei jolle til salgs, og glømte å skrive prisantydning. 20 telefoner fra folk som ville vite kva prisen var!

Hei!

Er det akseptabelt å by 270000 for en båt som selger forlanger 299000 for?Har vært og sett og prøvekjørt båten og er seriøst intressert.Endel småting som må utbedres blandt annet pakning i takluke,vindusviskermotor,kjøleskap samt vårpuss.Hva mener dere?Takker for synspunkter!Jeg har 270000 og har prøvd båten og da er jeg vel en seriøs kjøper,avslag i pris vil da utgjøre ca 10%.Er dette et skambud eller er det etter dagens marked realistisk.Nå skal det sies at jeg har veldig lyst på båten. :smiley:

Redigert av simarli (see edit history)
Hei!

Er det akseptabelt å by 270000 for en båt som selger forlanger 299000 for?

Dette vil avhenge av hva de andre båtene som er like går for.

Hvis båten du snakker om er den billigste du har funnet fra før går nok ikke dette.

Var jeg deg ville jeg orsøkt :yesnod:

Få med dette på et vis (redigert litt her da)

er seriøst intressert.Endel småting som må utbedres blandt annet pakning i takluke,vindusviskermotor,kjøleskap samt vårpuss. Jeg har 270000 :smiley:

Lykke til :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei!

Ja,hadde jo håpet at det skulle gå i boks med den prisen da,og at selger ble fornøyd han også!

Et godt utgangspunkt er å legge 1. budet noe lavere enn det du er villig til å betale, f.eks 260'.

Er selger villig til å gå ned litt i pris kommer han gjerne med et mot bud en plass imellom prisforlangende og ditt bud.

Og da er pruterunden i gang og du kan sikte deg in mot 270'.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

En ting til :wink:

Mitt siste båt salg var i 2006 og forløp noe slikt:

Jeg estimerte verdien av båten min til ca 80.000,- men etter å ha innhentet forslag til prisforlangende her på BP averterte jeg den på høsten 2006 for 115.000,-. Responsen var først treg men tok seg så opp. Det var spesielt en kar som virket svært interessert og han hadde alt vært å sett på båten før han ringte meg.

Etter kort prøvetur så ga han bud på 100.000,- og han vill ha en avtale der og da. Jeg var egentlig kjempe fornøyd med det budet men sa at jeg ikke solgte under 105.000,-. Båten ble solgt der og da for 105.000,-. Kjøper fikk prutet båten ned ca 10% og selger fikk solgt til en pris som lå godt over minstepris. :cheers:

Mitt råd er pruuuut. Du finner ikke ut hvor villig selger er til å forhandle pris før du har gitt et konkret bud.

Gi budet personlig og forklar at budet er seriøst og at du har penger / lån til å finansiere kjøpet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Dette er jo snakk om forhandlinger.. En av grunnreglene når man forhandler er å be om mer enn man er fornøyd med. Ser du på en båt til en mill og ønsker du et prisavslag på 50', kan du by 75 eller 100' under, på den måten har du 25-50' å gå på. Du kan da strekke deg opp til 950' i som du egentlig var fornøyd med, og si noe slikt som " ok jeg skal betale 950', men da skal vårpussen være unnagjort".

Den som selger vil nesten alltid legge inn et prutningsmonn. Det er jo personavhengig og avhengig av båten man skal selge, men jeg tror det er vanlig å legge prisen 5 til 15% over det man forventer å få. På den måten kan kjøperen føle at han gjør et godt kjøp og selgeren er også rimelig fornøyd..

Jeg la ut min båt for salg forrige høst for kr 180.000, fikk inn et bud på 160.000 og valgte ikke å selge til den prisen. Så selvsakt så skal en om en ønsker det prute eller legge inn et bud, det er jo selger som velger å akseptere eller forkaste et bud.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Avhengig av markedet naturligvis, men ofte er det slik at det føste "tapet" er det billigste.

Med andre ord: Har du en noe ukurrant båt, og du får inn et bud som du egentlig ikke har lyst til å akseptere så kan likevel det vise seg å være det beste budet du får.

Her er det tydelig noen som kan starte som båtmeglere for oss som HATER hele pruteprosessen, enter man er kjøper eller selger.:)

Men pruting er det vel vanskelig å unngå, siden det ikke finnes noe fastprissystem. Hverken for båt eller bil. Noe herk er det uansett.

Men verre enn skambud (de er det lett å takke nei til) er folk som vil se på båt og så aldri dukker opp som avtalt ... så står man der som en nisse i båthavnen og lurer på hva som skjer. Dette er gjerne de som brått heller ikke svarer på mail/sms/telefon før langt senere (og da gjerne med en kort, krypisk beskjed ála "solgt", "kjøpt" eller "nix".) En annen slitsom variant er de som kommer med masse henvendelser på mail/sms og så plutselig damper bort uten videre og uten å gi beskjed om at de ikke er interessert. Tror noen har dette som hobby ...

Syntes alminnelig høflighet også burde gjelde under kjøp/salg. Pluss: Dersom man vurderer flere objekter og så bestemmer seg, bør andre selgere/kjøpere som er vurdert i prosessen informeres om dette. Det tar noen sekunder å sende en mail.

Kjøp og salg er i det hele tatt noe herk for oss som ikke er "natural born kremmers".

Jeg la ut min båt for salg forrige høst for kr 180.000, fikk inn et bud på 160.000 og valgte ikke å selge til den prisen. Så selvsakt så skal en om en ønsker det prute eller legge inn et bud, det er jo selger som velger å akseptere eller forkaste et bud.

hva gikk den for? eller er den ikke solgt/trakk du den fra markedet??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...