Jump to content

Hvor mye er det akseptert/forventet å prute på en båt?

alma

Recommended Posts

hva gikk den for? eller er den ikke solgt/trakk du den fra markedet??

Har ikke solgt den, og er i den heldige situasjonen at jeg ikke trenger å selge. Kommer til å legge den ut for salg igjen og prisen vil fortsatt være rundt det den ble annonsert for sist. Får se hvor mye jeg gjør med båten før den ev. blir lagt ut for salg igjen. Driver bl.a. og får laget en ny septiktank og så skal det inn ny dørk i båten. Har også planer om å ta ut motoren for å få tatt en liten sjau i motorrommet med bl.a. ny støyisolasjon. Men får jeg noe rundt prisforlangende så selger jeg den og kjøper igjen noe som er litt mindre og litt raskere.... Oss får sjå....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Her er det tydelig noen som kan starte som båtmeglere for oss som HATER hele pruteprosessen, enter man er kjøper eller selger.:)
Ja kanskje det :smiley: Jeg vil nok tro at dette blir enklere både den ene og andre veien når man ikke eier eller er kjøper selv

Men verre enn skambud (de er det lett å takke nei til) er folk som vil se på båt og så aldri dukker opp som avtalt ... så står man der som en nisse i båthavnen og lurer på hva som skjer.
Ja eller de som ber deg endre alle avtaler den dagen fordi de skal ha den båten og de skal ha den i dag. Og så hører man ikke mer...

Tror noen har dette som hobby ...
Tror igrunn det er ganske mange...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hva var poenget med å ikke selge for 160?Ny dørk.septik.isolasjon.opptak.utsetting.konservering.vårpuss.båtopplag.forsikrin

g .landstrøm.osv nærmer seg vel de 20 siste?

Prisen blir litt høyere, men så har jeg en enda bedre båt fram til den riktige kjøperen kommer.... :wflag:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Prisen blir litt høyere, men så har jeg en enda bedre båt fram til den riktige kjøperen kommer.... :wflag:

Må si med enig med NB 840. Det er mange båter i ditt segment de blir ikke lettere og selge selv om det en fin båt.

Som du sier du trenger ikke og selge. :smiley:

Redigert av VHF (see edit history)

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

• 2 år senere...

Hei,

flott at jeg fant et emne om dette! Siden sist har jeg kjøpt båt, et godt kjøp mener jeg, men skal hjelpe en i samme situasjon som jeg var i.

Han skal kjøpe en seilbåt nå, prissatt til ca. 120.000, men bud mottas. Båten er i helt ok stand, men det må gjøres noen inngrep- innstallasjon av landstrøm, generell fiks inne og etterhvert utskiftning av seilgarderobe. inne er den litt slitt, men helt kurant. Min venn vil gjerne legge inn et bud, men vanskelig å si hvor langt ned han kan gå. annonsen er ikke på finn.no, men det dreier seg om en 30 fots seilbåt, ca. 40 år gammel. motoren er ok. hvordan er kulturen, er det drygt å prøve med 100.000, eller er dette "frekt"? vet det er vanskelig å si når ingen her har sett båten, men lurer rett og slett på hvordan kulturen er. at kjøper må ut med litt for å shine opp båten er strengt tatt ikke eiers problem...vore flott med svar!

Prut mye er mitt forslag...

Båten min var avetert til kr 375.000,-

Jeg bød kr 260.000,- og stod hardt på dette.

Selgerne var gamle og orket ikke mer, hadde istedet kjøpt hus på sørlandet, hadde laget en "ræva" annonse uten bilder osv...

Mulig jeg var litt slem, men de fikk jo solgt, og jeg er fornøyd...

Kjøpte båt i 600 000,- kroners klassen i våres, og var i dialog med flere selgere på båter som ble solgt til andre enn meg, men jeg fikk vite salgsprisen etterpå siden jeg var med i dialogen.

Mitt inntrykk da var at de fleste gikk for Ca 20 000,- under annonsert Finn.no pris.

Den båten jeg endte ned bød jeg 30 000,- under Finn.no pris. Selger sa nei, men kom med ett 'mot tilbud' som var 20 000 under anonsepris som jeg aksepterte.

Tidligere har jeg både kjøpt og solgt båter i 100 000,- kroners klassen. Mitt inntrykk er at det (hvertfall den gangen) lå på ca 10 000,- i prutningsrom på anonsepris.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ja, det er i hvert fall kjøpers marked nå de neste månedene fremover. Regner med at man kan ganske så glatt prute ned det meste minst 10-15% i hvert fall. Det viktigste for kjøpere nå er vel å ha is i magen, og vente til alle de båtene som ikke er blitt solgt i sommer/høst og som har falt ut av FINN pga. dato, kommer på markedet igjen. Kjøper man noe av det som ligger ute nå, bør man i hvert fall kunne forhandle seg frem til en kraftig vinterrabbatt.

solgte 2 båter i høst, den ene var det aldri aktuelt å gå ned 1 krone på, og gikk over prisant, den andre lot jeg kjøper prute noen titusner. liggetid er jo ofte en faktor her, folk som har hatt den ute i 3 mnd skjønner den er for dyrt priset og er ofte mottakelige.

på den nye jeg kjøpte, gikk prisen ned ca 350k fra først annonse, i prosent blir det ca 20%, så spørs jo hvordan båten er priset i utgangspunktet.

pris, og pruting er jo ofte også sesongbetont i en hvis grad.

Når jeg solgte Joda'en min averterte og solgte jeg den til 240.000,-

Var 3 som ville ha den, og den som først kom til Kristiansand fikk den.

Nå lurer jeg på å legge ut Master 820'en min billig nå, eller om jeg skal stelle den ferdig og selge den til våren til kanskje litt bedre pris?

Baltic'en ble kjøpt for 10% under annonsert pris :blush:

Pruter ved kjøp men ikke ved salg, hmm...!

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Å prute oppfattes av de fleste som litt morro.

Å slenge ut et bud for å se om man får " fisk " er alltid en spennende aktivitet.

Samtidig må man være realistisk også som kjøper. Bud må vurderes opp mot det generelle prisnivået på tilsvarende objekter.

Ligger prisnivået på en gitt båt 12-160 000kr, er det ofte grunn til å tro at prutemonnet på den billigste er noe lavere enn på den dyreste, om de ellers er like.

Samtidig bør man passe seg for å bli oppfattet som useriøs budgiver. Utsagn som " hva er laveste pris" " hva kunne du tenke seg å selge for osv vitner om dårlig innsikt i en salgsproses

Å komme med lange forklaringer om hva som må byttes, hva det koster, hvor dårlig råd man har som kjøper og andre momenter som rett og slett ikke angår selger det grann, blir også rett og slett tåpelig.

En seriøst salgsprosess krever to seriøse parter, og kjøper må også forstå at for de fleste selgere er det et alternativ å vente.

Å by halv pris, eller 2/3 av annonsert pris, blir i beste fall oppfattet som useriøst og dumt, og jeg tror bare de mest desperate og nedkjørte selgere, eventuelt de med gjeld som er i ferd med å galoppere ut av kontroll.

Mitt råd må bli:

Gi et SERIØST bud, gjerne med betingelser ( utstyr, tilstand, overtagelse eller annet ) men forvent ikke at en potensiell selger GIR BORT båten bare fordi det er midt på vinteren.

Selv om det er endel drømmere der ute, så er det neppe så mange som napper på et sånt tilbud.

Suzuki

No boat needed..

Deres innspill ble brakt videre. Båten var prissatt til 130.000, og det er ganske lavt for en sånn båt. (Påkosta Comfort 30 m/jolle) Comforten er vel fra 70-tallet tror jeg, har ikke peil på seilbåter...Har sett den blitt nevnt her, så dere kjenner vel til typen...hvit fin båt. Han fikk et helt vilt avslag, litt pga. båten var prisa en ca.15.000 for høyt, men han betalte mye mindre fordi han oppdaga trøbbel med mastfestet (!). Selv drømmer jeg om å kjøpe båt engang, er medeier på en, men det er det. Synes det er helt greit å prute, så lenge man ikke tuller med selger. Familien solgte båten for noen år siden, og mottok noe bud som var helt ville. Dette var snakk om en halvering av pris, som allerede var satt ned. Merka fort at det var useriøst, men tenker at selv om folk synes det er artig, er det unødvendig for oss som vil selge.

På nesten nye båter mellom 5 og 10 år er det greit å sette opp en salgspris. Om ikke annet på båter som er sammenlignbar og fortsatt i produksjon. Ikke alle båter er investeringsobjekter og som er salgbar med forventning om at prisen vil holde seg fremover.

Har mang en gang undret meg på hvordan selger kommer frem til salgsummen på båter eldre enn 10 år. Følelser for egen båt og deretter verdi er jo en faktor og sammenlignbare med, markedspriser en annen faktor. De fleste ønsker jo mest mulig igjen ved salg og noen legger inn ett slingringsmonn på salgsprisen som også påvirker nestemann som skal selge båt. Muligens denne karen også ønsker noe å gå på og slik får vi en økning i prisen som for eksempel på Finn.no. Er mange av disse båtene virkelig verdt utropspris eller skulle de allerede ha været priset 20-30% lavere.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har nå endelig fått kjøpt meg båt. Det ble en Askeladden 525, 2006 modell. Mitt forhold til pruting er som en del andre her: En ubehagelig jobb som må gjøres. Jeg tenkte at det beste var å følge markedet en stund for å finne ut hva som var rett pris for båten, så jeg fulgte med på finn.no hver dag fra august og frem til nå. Jeg prøvekjørte noen båter i prosessen også, og fikk hjelp av en bekjent i et forsikringsselskap til å beregne verdien ved hjelp av "datatakst". Etter en stund mente jeg å vite hva som var rett pris, og fikk tilslaget 7-8% under prisforlangende med argumenter om hva som var den riktige prisen for øyeblikket. Både jeg og selger var fornøyde med handelen.

Gratulerer med båt!

Håper ubehaget blir stadig mindre. Følt ubehag med pruting fører i verste fall til stagnasjon i et marked som går tregt.

Det er viktig at omsetningen av objekter holdes på et "jevnt" nivå selv om prisen synker.

Problemet vises f.eks ved at det i perioder (veldig typisk i bil-Norge) omsettes svært mange nye objekter eller svært mange brukte. Disse store fluktuasjonene (svingningene) er lite gunstige for samfunnet som helhet.

En pris er kun uttrykk hva selger tror at kan kan få for salgsobjektet nå eller i fremtiden. Som regel er også selgers likviditet (evne til å kunne vente) iberegnet. I tillegg kan selger benytte seg av "narre-salg" (ikke tror på salget selv) for å holde prisen oppe i et marked han tror han selv kan påvirke.

Da mange lever av kjøp og salg av brukt-biler og -båter er det ingen grunn til å bli fornærmet over "skam-bud".

Slikt kan muntert kvitteres med "Godt forsøk, (ikke) prøv igjen senere!"

Priser i moderne markedsføring inneholder også mange "psykologiske komponenter" som stil og design og som langtfra er uttrykk for produksjonskostnaden pluss alminnelig avanse. (Bang og Olufsen, Apple, Louis Vuitton)

Det finnes også mange eksempler på at bruktbiler settes OPP i pris og blir lettere solgt. Det gjelder særlig merker med (ufortjent) godt rykte for sliteevne.

Selv på priser man tror er "i bunn" (f.eks Elkjøp) er det helt OK med spørsmål om rabatt/pruting. Man kan bruke argumenter basert på alt fra "gammel kunde" til "gammelt eller ukurant produkt" (ofte tilfelle med PC-er og TV-er).

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...