Jump to content

LED Topplanterne/kabling ?

GeirT

Recommended Posts

Ville gjerne hatt en topplaterne som er kombinert SB/BB/Akter og ankerlanterne.

Idag står det en standard ankerlanterne der oppe.

Såvidt jeg har klart å finne, krever slike kombi lanterner minst 3 ledere ?

En felles pluss og en minus hver som kommer opp via av/på brytere.

Jeg har kun de to som forsyner ankerlanternen.

Med riktig diodeswitching innebygget i lanternen burde det la seg gjøre å kun bruke 2 ledere,

dvs. at med spenning lyser SB/BB/Akter og med snudd polaritet lyser ankerlanternen og selvfølgelig,

ingen spenning er begge mørke.

Finnes slike lanterner i handel ? Fortrinnsvis med LED.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Tenker skifte ankerlanterne i masttoppen til en tricolor....o sen ha ankerlanterne på targa i aktern...

Men ankerlanterna bør være i samme ende av båten som ankeret, og de fleste vil vel helst ha forstevnen opp mot vind og bølger når de ligger for anker?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Ville gjerne hatt en topplaterne som er kombinert SB/BB/Akter og ankerlanterne.

Idag står det en standard ankerlanterne der oppe.

Dette kan virke som fornuftig, en slik  kombinert lanterne blir jo godt synlig fra alle himmelretninger, og vil ikke bli skygget fra seil o.a. 

Dette er også i samsvar med sjøveisregel 25 b):

a) Et seilfartøy underveis skal vise:

i) sidelanterner,

ii) en akterlanterne.

b) På et seilfartøy på mindre enn 20 meters lengde kan de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel kombineres i en lanterne som blir ført hvor den best kan ses på eller nær mastetoppen.

c) Foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, kan et seilfartøy underveis vise hvor de best kan ses på eller nær mastetoppen to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med rødt lys og den nederste med grønt lys. Disse lanternene skal dog ikke vises samtidig med den kombinerte lanternen som er tillatt i henhold til punkt (b) i denne regel.

Min erfaring er imidlertid at slike høyt plasserte sidelanterner kan medføre at avstanden til seilbåten misoppfattes av andre fartøy. Man kan ofte få en oppfatning av at lanternelyset er fra en båt som er langt borte, i nærheten av horisonten, mens den i virkeligheten er farlig nær. Jeg har derfor mye mer sans for å følge regel 25 punkt a) og c). Det anser jeg som mer sikkert. 

Det finnes en LED lanterne som har kombinert trikolor og ankerlanterne, med kun to ledninger, der du bare vender polariteten for å velge den ene eller den andre. Ankerlanternen har i tillegg fotodiode så den slår seg selv av og på når det blir lyst. Lanternen er godkjent for båter opp til 20m. Kan i tillegg fås med hvitt blinkende lys, men da kreves tre ledninger.

Dette er Orca Green Marine sin lanterne, som dessverre kun selges i USA, såvidt jeg vet. http://secure.orcagreen.com/xcart/home.php?cat=249

Jeg prøvde å få West Marine til å levere en slik en til mitt hotell, når jeg skal til USA uka etter påske. Men den var dessverre ikke lagervare, og jeg bestilte ikke tidlig nok til at de ville rekke å levere. Det går jo likevel an å bestille fra USA, men da kommer jo momsen i tillegg...

Tenkte bare å formidle et tips jeg fikk når jeg tok båtførerbeviset fir noen uker siden.

Mange som meg har sikkert gummibåt og snap-daviter. I de fleste tilfaller blir da akterlanterna skjult av gummibåtern. Tipset var da, slå av for- og akterlanterne og tenn topp-lanterna !Du har da hvitt lys 360 grader samtidig som du beholder sidelanternene på. Har du ikke anledning til å slukke for og akterlanterne, behold de på men tenn også topplanternen da det viktigste er at andre ser deg !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det finnes en LED lanterne som har kombinert trikolor og ankerlanterne, med kun to ledninger, der du bare vender polariteten for å velge den ene eller den andre. Ankerlanternen har i tillegg fotodiode så den slår seg selv av og på når det blir lyst.

Har vært inne å sett på linken, men finner ikke modellen som kun har to ledere ?

Hvilken er det ?

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

nja......

IS regel 30 B......

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/th-19751201-0005-037.html

tror ikke den behöver vare i fören på våre småbåter!

Nei.

(a) Et fartøy som ligger til ankers skal vise hvor den best kan ses:

(i) forut en rundtlysende lanterne med hvitt lys eller en kule,

(ii) helt akterut eller nesten helt akterut og lavere enn den lanternen som er foreskrevet i punkt i, en rundtlysende lanterne med hvitt lys.

(b) Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a).

"der den best kan sees" er ok. Men prinsippet fra regel 30 (a) (i) bør nok følges; det er logisk at signalet står nærmest ankeret.

Jeg bruker en lanterne heist litt opp i forstaget. Der kommer også kula om dagen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

• 2 uker senere...

Da er denne bestillt; versjonen uten fotodiode og "blits" kom på totalt US$343.95 + mva og litt gebyrer. :sweat:

Jeg ønsker å kunne bruke denne også i "dagslys" og dårlig vær, og synes derfor denne fotodioden er unødvendig.

En halv ampér har jeg råd til å bruke - ved forglemmelse eller forsovelse... :sleep:

Lopolight blir dessverre altfor dyrt kontra nytteverdien, og i mastetoppen er ikke designen det viktigste.

Håper og tror at dette er et bra og holdbart produkt. :smash: Noen andre med erfaringer med dette konkrete produktet?

Det vanlige er vel en felles minus og to plusser.

For å slippe å trekke ny kabel i masta, kommer jeg til å erstatte original ankerlanterne med denne tricoloren fra Orca Green. Ved å snu polariteten (med medfølgende vender/bryter), vil lanternen skifte mellom hhv. ankerlanterne og tricolor. :flag: Man kan selvsagt også bruke en "minus", og to "plusser" ...

Tror jeg holder meg til to ledere og medfølgende vender; da slipper jeg å ha både tricolor og ankerlanterne tent på likt...

Man vet jo aldri etter :drink::cheers::sleep:

Ser uansett ikke problemet med dette?

Øvrige originalmonterte glødelampelanterner vil fortsatt stå på båten - så dersom noe skulle feile, er det fortsatt nok av lys på båten tilgjengelig. Om det er strøm nok, gjenstår å se...

Et annet produkt som ser bra ut: http://www.optolamp.com/prd_info.php?lang=en&id=3.

Har funnet den til USD187(!) i en webshop som ikke støtter shipping ut av USA p.t., men jeg har sendt en forespørsel (http://www.svendsensmarine.com). Venter på svar. Om flere sender forespørsel, så kanskje de åpner for shipping over hit?

Produktet ligger på belgisk ebay til EUR270.

Kyrre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...