Jump to content

LED Topplanterne/kabling ?

GeirT

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Da ble det en Lopolight tricolour + anchor i mastetoppen min.

Dyrt, men båten må jo få en presang i ny og ne uten at man kan tenke pris hele tiden :smiley:

Har dessverre bare mobiltelefon-bilder.

Her er lanternen montert, terminaler er loddet på ledningene og deretter skrudd fast i lanterna:

lopolight2.jpg

Merk: trenger tre ledere: tricolour, anchor og minus.

Så en god klæsj med sikaflex (i h.h.t. bruksanvisningen):

lopolight3.jpg

Deretter kom topplokket på igjen:

lopolight4.jpg

Sånn ble det seende ut:

lopolight5.jpg

S/Y Surprise

Vær klar over at de vanlige LED lanternepærer ikke ar avhengig av riktig pluss/minus pol på holder. Innbygd elektronikk i pæra gjør at den lyser uansett hvilken pol som er pluss.

Jeg har montert LED pære både i ankerlanterne og i tricolour. Lyset ble ikke så grønt/rødt som tidligere, da LED lyset er så sterkt at det kan nærmest se ut som hvitt lys når en ser rett mot pæra, men med grønt/rødt lys omkring. Jeg tror ingen vil ta feil.

Kommer ikke akterlanternen her inn i en dødsone slik den er montert på bildet. Du har jo et 15-20 cm toppbeslag som hindrer visning av lyset.

Jeg tenkte å teste dette i praksis - d.v.s. hvor nærme båten må man være før akterlanternen blir skjult.

Den stikker over toppen på riggen med det ene 'avstandsstykket' som fulgte med lanterna, så den lyser rett bakover - men altså ikke så mange grader nedover.

Når bruker jeg ikke lanterna i toppen av riggen hvis det er båter nærmere enn 100 meter jeg vil vise meg for - den er typisk mer brukt til lange transportstrekk i åpent farvann. Men - som sagt så ville jeg prøve hvordan det ser ut før jeg evt setter på en kloss til under lanterna.

S/Y Surprise

• 1 måned senere...
Jeg har satt en slik i trikoloren, så da er jeg spent på om det "varme" LED-lyset lykkes å gjenskape glødelampas farger. På vannet og opp med masta i morgen. :)

Linken i sitatet funker ikke, men søk på LFE36 i søkefeltet til http://www.ledforever.com

Etter å ha kikket på denne fra ulike posisjoner, ser den etter min vurdering helt fin ut gjennom Hella-tricoloren. Både rød og grønn ser riktig ut, i motsetning til hva man visstnok kan frykte av en vanlig, hvit LED pære.

Kyrre

Redigert av klugg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...