Jump to content

Styring med joystick

Majali

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som har erfaring med å styre via joystick?

Jeg har en båt med styreposisjon inne og ute. Nå har det seg slik at jeg trenger helt nytt styreopplegg.

Min bruk av båten blir nok et jeg bruker utepos. mest. men også inne på sporadiske turer på vinter og i dårlig vær.

Så kommer spørsmålet:

Ville dere valgt bort rattet ute eller inne? Har jo sett mange fly båter med kun joystick ute, men ingen (foruten ferjer osv) som har joystick inne?

Jeg har 2 motorer, sp tillegging osv vil nok foregå med bruk av disse.

Tanken er å kjøpe 1 rattpumpe, 1 sylinder og 1 elpumpe+joystick , så kan jeg kompletere med autopilot når jeg har råd.. ??

Inspill?

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

....Ville dere valgt bort rattet ute eller inne? Har jo sett mange fly båter med kun joystick ute, men ingen (foruten ferjer osv) som har joystick inne? ....

Man trenger vel ikke "velge bort rattet"?

Ombord i POSEIDON II har jeg både og. Inne i styrehuset har jeg et vanlig gammeldags treratt, pluss 3 stk joystick. De tre stikkene er plassert med en ute i hvert borde og en i midten. Alle tre brukes, men rattet brukes ikke.

Fordelen med joystick er åpenbar, iallefall i kombinasjon med en god rorindikator. Ulempen med joystick er i mitt tilfelle minst like åpenbar: det går for langsomt fra borde til borde. Styremaskinen trenger adskillige sekund for å bringe roret fra hardt sb til hardt bb, eller motsatt - og ved knapp manøvrering kan det bli lenge å vente . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er sant at man ikke trenger å velge bort... men hvis jeg hadde skippen den ene rattpumpa, hadde jeg sluppet et problem med en lakkasje i et t stykke og jeg hadde kunne brukt pengene på en el.pumpe som kan brukes ti en autopilot senere?

Trenger egentlig ikke så raske utslag (tror jeg...) da jeg vil bruke fordelen av 2 motorer med finmanøvering osv. men ville du hatt joystick ute eller inne hvis du måtte velge? :-)

Erik

Jeg har joystick ombord for manøvrering. Denne er tregere enn hva jeg kan få til ved å dreie rattet fremfor å bruke joystick. Jeg vil derfor når jeg skal anlegge styrposisjon på fly innstallere begge deler. Fra tid til annen trenger man hurtig manøvre. Tidsmessig vil jeg anslå 2 ganger fortere å kunne justere ror med ratt kontra stick.

Nå har du Majali 2 motorer. Jeg antar det stiller seg svært annerledes i forhold til hos meg med kun 1 motor. Du må derfor veie for/imot på dette.

Generelt vil jeg også si at styremotoren tilhørende joystick kan skape mulige problemer i forhold driftsstabilitet kontra ratt. Ihvertfall så har så skjedd hos meg, da jeg må ha ut denne styremotoren, skifte ei reim for deretter å montere på plass. Hydraulikk i rorssystem stoler jeg litt mer på.

Guttungen på 12 hadde også et godt poeng her for et par dager siden. Ved bruk av ratt har jeg mer føling med båten enn å bruke joysticken, sa han. Jeg ser han har poeng på dette. (jeg er stolt av ham, jeg tok båten ut fra havn og inn i havn, men utover dette la han selv opp kurs fra Spangereid utaskjærs til Mandal, la selv kurs mellom indre led og fortalte hele tiden om detaljer på varder, fyrlykter og førte selvsagt skipet etc. Jeg måtte kun "lede" ham et par ganger. Han har fått meget god forståelse for navigering på svært kort tid. Gøy med opplæring !!!!)

Et tips, skal du legge opp joystick, er det etter mitt syn verdifullt å ha rorgiver/viser slik at du har visuell kontroll på rorets posisjon til enhver tid.

Nå vet jeg ikke helt hvordan du tenker å lage opplegget ditt, men hvis du går for kun joystick - har du da noen form for nødstyring? Man skal jo ikke se helt bort fra at styremaskinspumpen skal slutte å virke, og av en eller annen grunn skjer det alltid i et kritisk øyeblikk . . . .

Hos meg er rattet laget som nødstyring, dvs man får en manuell betjening av roret via den hydrauliske flowen. Det blir riktignok fryktelig mange tørn fra borde til borde, men alt er bedre enn ingen styring :headbang:

Forøvrig sendes mine gratulasjoner til Verrie; det er med slike karer ombord at man virkelig får glede av båtlivet. Jeg har tre stykker av samme sorten og de har håndtert POSEIDON med sikker hånd omtrent fra de var store nok til å se ut av styrehusvinduene . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg hadde både ratt og joystick på en tidligere båt. Jeg hadde ganske kraftig konstantgående hydraulikkpumpe, så jeg var ikke plaget med lang tid fra maks BB til SB rorutslag. Ved tillegging og i lav fart var joysticken helt grei. Men i større fart var rorutslaget for kraftig. Hurtiggående ferjer kan endre pumpehastigheten når de kjører med henholdsvis lav og høy fart. Bruk av joystickstyring dreier seg sikkert også litt om smak og behag. Jeg bruker i hovedsak autopilot hvor jeg har laget et ganske stort antall ruter i en rutedatabase og trives på litt lengre strekninger med denne. Dermed kan jeg bruke mer tid på overvåking av kart og radar. Det skader i alle fall ikke å montere ei pumpe, så kan du som du sier senere montere det resterende til autopilot.

Det blir noen problemer:

Når du kjører roret på joystick så er det ikke noe som varsler/slår av før roret går i borde så da går noe i stykker.

Overtrykkventiler for hydrolikk er svært dyre.

Når du ikke har autopilot så er der vell heller ikke noen rorføler så ved manøvrering/reversering mister du kontrlollen hvor roret er, babor,styrbord og hvor stor rorvinkelen er.

Har hatt en joystick ute som besto av en 2 veis vippebryter (Ca50kr) som gikk direkte på magnetventilene på hydrolikkpumpa, virka meget bra men var vanskelig uten rorindikator og med utvendig rattpumpe ble denne heller brukt.

Har nå en Simrad joystick ute med 7 m ledning, mangler fortsatt rorindikator , bruker den ikke, det er den manuelle ute styreposisjonen, rattpumpa som blir brukt.

Mitt råd : Dette bør bare brukes som tilleggsutstyr til eksisterende autopilot, så heller bruke pengene på å kjøpe en rimelig Ap autopilot med h. pumpe.

Jag har både autopilot med en fram och återgående Raymarin hydraulpump och en äldre Robertson Mini-RPU konstantgående hydraulpump som jag använder med tryckknappar för att styra manuellt.

I kombination med roderindikator så fungerar denna typ av manuell styrning mycket bra. Autopiloten vill ha rodertider 'hard-over' till 'hard-over' på ungefär 15 sekunder annars har den en benägenhet att komma i självsvängning. För handstyrning i hamn är detta besvärande långsamt. Genom att byta hydraulpump till ett nummer större på Robertson Mini-RPU så har jag fått rodertid 'hard-over' till 'hard-over' på c:a 8 sekunder vid knappstyrning. Kunde gärna varit 5 sekunder men det orkar inte denna elmotor. Denna funktion med manuell styrning användes ju ofta i samband med 'fickparkering' och liknande när man gärna vill använda fulla roderutslag fram och tillbaka.

Ratt fungerar ju hela tiden paralellt både på nedre och övre styrplats, men användes bara som back up. Precis som Roaldb låter jag autopiloten styra så fort jag lämnat hamn. Ger oöverträffad precision och max tid att övervaka (och njuta av resan...).

Beträffande risken att rodret går i ändlägena, så har jag satt ett par mikroswitchar i serie med magnetventilerna, och dom begränsar roderutslaget till strax före roder-stoppet. Kostar några tior. :smiley:

Redigert av ebonita (see edit history)
Beträffande risken att rodret går i ändlägena, så har jag satt ett par mikroswitchar i serie med magnetventilerna, och dom begränsar roderutslaget till strax före roder-stoppet. Kostar några tior.

Det var smart ebonita. Jeg tenkte aldri på denne løsningen men fulgte bare godt med på rorindikatoren når jeg brukte joysticken.

Ei Simrad RPU hyd pumpe koster 5-7000 kr +mva om du kjøper den på nettet så med microbrytere ,rorindikator,magnetventiler osv blir det fort noen kr , ut i fra hva du spør om så er det en rimelig løsning med joystick ute det ønskes .

Hyd pumpa må tillpases båtstørelsen og atopiloten (senere) må kunne klare å kjøre magnetventilene lett.

Ei servopumpe fra bil/lastebil kan og gjøre jobben , hva med å bruke en Toyota dynamo som har innebyget servopumpe , jeg er på tynn is her, har ikke prøvd det men ser ingen grunn til at det ikke går , spørs på størrelsen av ror syllinderen/oljemengde kravet på fylling av den på ca 6-10 sek.

da kann og magnetventilene utgå mot en hyd-manøverspak ute . Blir nok fort klubbet ned her om dette er helt bak mål?

Dette var interresant, jeg er i ferd med å kjøpe ny båt med bare joystikk som styring, både ute og inne, er dette dumt?

Dere som har begge deler, eller bare joystikk, få høre hva slags erfaring dere har.

Hadde joystikk på fly. samme erfaring som de andre. for treg til å brukes ved krise og når man skal legge til land. Syntes også man mistet følingen med sjøen. Helt greit som supplement. men ikke som hovedstyring..

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Hei igjen:-)

Spennende innspill her. Jeg ser "problemet" med å miste følingen. Og jeg tror jeg vil syntes det er litt rart å ikke ha et ror å holde i. Nå er ikke jeg dreven på det å ha 2 motorer, men jeg brukes dere stort sett ikke kun gear/gass ved tillegging osv?. Krise manøvering er jo et problem ser jeg...

Men tanken var å ha en normal rattpumpe feks inne, og kjøpe en pumpe som er til en autopilot som jeg kan kompletere siden.

Måtte vel da kanskje satt på et par endebrytere (reed-releer eller noe)

Hmmm. tanken på å bruke en hydr.pumpe fra servostyring er spennede? Disse har vel innebygget bypass?

tenke tenke....

• 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...