Jump to content

Propellberegning Bayliner 3058 med Mercruiser Bravo 2

trikkern

Recommended Posts

Hei! Jeg vet at det finnes en tråd om propellberegninger. Der har jeg funnet mange tips og har også forsøkt noen av de tilviste nettstedene for å kalkulere propell. Svarene fra disse beregingene har gitt meg en ubehagelig følelse av at dette bør man ikke stole på. På tre forsøk (to i USA og ett i Norge) har jeg fått tre forskjellige svar (pitch) ut fra samme innput om båt, drev og motor. :headbang:

Jeg skal nå gå til innkjøp av propell etter å ha skiftet motor og drev. Da ønsker jeg selvsagt å finne den optimale propellen på første forsøket. Er det noen på forumet som har greie på slik beregning og som kan hjelpe meg? Dersom en ny beregning matcher en av de jeg har fått, får jeg gå for på denne. Men jeg vil forståelig nok gjerne ha peiling før jeg bestiller. :confused:

Her er input hvis noen kan hjelpe:

Drev: Mercruiser Bravo 2 - 1:1.81 utveksling. (2007).

Motor: GM - Peninsular diesel 6,5L 130 Hk. max. 3600 r/min. (2007).

Båt: Bayliner 3058. (1991). Lastet 5,2 tonn. Lengde 30'7'' (9,32 m). Største bredde 3,05 m. Bredde akter i vannlinje 2,63 m. Bunnvinkel akter 24 grader. Vannlinjelengde (buen) 7,24 m). Helplanende skrog. Antatt toppfart 25 kn.

Et utgangspunkt med alle propellparamtere fri.... basert på input gitt i innlegg 1 og et "gjennomsnittlig" planende skrog...

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 123.5 SAE hp ( 92.1 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 16.1 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 90 SAE hp ( 67.0 kW) @ 3200 RPM

Cruising Speed: 13.7 kts

Fuel: 5 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 17.3 in. Pitch: 13.5 in.

Blades: 3 Cupped: No

Låser så propell diameteren til f.eks 17"

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 123.5 SAE hp ( 92.1 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 16.1 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 90 SAE hp ( 67.0 kW) @ 3200 RPM

Cruising Speed: 13.7 kts

Fuel: 5 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 17.3 in. Pitch: 13.5 in.

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 13.8

Blades: 3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da er beregningen endret til 310 hk ved 3600 o/min... Propell diameter er satt til 20", vet ikke om dette passer på drevet men det kan fritt endres til det en ønsker (vel innenfor rimeligheten grenser)

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 294.5 SAE hp ( 219.6 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 24.8 kts

Fuel: 18 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 214 SAE hp ( 159.8 kW) @ 3200 RPM

Cruising Speed: 21.2 kts

Fuel: 13 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 20.6 in. Pitch: 19.7 in.

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 20.0

Pitch: 20.5

Blades: 3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Takk skal du ha, Sydvesten. :smiley: Din siste beregning stemmer nå med en av de jeg fikk fra USA (pitch) men der var det ikke oppgitt diameter.

Begge de andre var lavere pitch-tall og ikke så detaljert beskrevet som du har gjort. Dette var flotte greier. Nå går jeg for dette i bestillingen. Så får vi prøve ut i virkeligheten. Det blir enklere å beregne optimal propell når man har data fra testturen. Er det ikke slik, Sydvesten?

Det er nok best om en har data fra dagens innstallsjon og sammenligne med... Da kan en manipulere litt med data og fremskaffe dagens situasjon ombord i programmet og deretter regne på "rett" propell.... det ser ut som forventet hastighet ligger i samme området, rundt 25 knop.... så det blir vel ikke halvgærnt vil jeg tro... Om du har en maks diameter som du tenker bruke..... kommer vel litt an på hva som selges til Bravo 2 drevene, så ken jegf sette inne det i bergningen og få ut en "rett" pitch

• 1 måned senere...

Eg vet ikke i norge. men i sverige kan du kjøpe her www.drev.se/ er ikke sikker på om prisen er lav eller høy .

For 3 blader 7090.- skr. For 4 blader 8090.-skr.

8090.-skr + ca 300skr frakt = 8390.skr minus 25% moms = 6712.-skr X kronekurs 0.86.-kr = 5773.-nkr + 25% moms = 7216.-nkr. dette virker som en bra pris.

OBS er litt usikker om eg har utrekningen riktig.

Har bestilt propeller fra her på torsdag i forig uke så får vi se hvor rask dei er hos meg.

Jeg har samme båt samme og samme drev bare med 250KH D-Tronic 3800 rpm :blush: selvutnevnete spesialister har kommet frem til at jeg trenger 19x19 propell? kan dette stemme da? Og vekten på båten er oppgitt til 8200lbs .... ca 3800kg uten last. La oss runde av til 4000kg. Dette er vel da med 2 motorer som er standard regner jeg med. Jeg har bare 1 stk.

Planen var og shipe den opp til 300HK men jeg tenkte det var best og se hvordan den gikk får jeg begynner og klusse det til med elektronikken, det er greit og se om det blir noen bedring når en først skal gjøre dette.

Hva sier dere? Sydvesten? Wo bist du?

Og Trikkern Jeg har en kompis med samme motor som deg i en 31 Searay som sier den skal gjøre 30 knop. Han holdt på med og få den til og gå ordentlig i hele fjor med propell bytte etc helt til ent lyst hode fant ut at hans hjemmelagde vannpotte var for liten... tok den av og vipps gikk den som et skudd :yesnod:

Så jeg vill tro din skulle gå minst like fort.

Og vekten på båten er oppgitt til 8200lbs .... ca 3800kg uten last. La oss runde av til 4000kg.

Tror du bør legge til litt mer vekt. Min 2858 veier 4500 kg med full dieseltank og meg ombord....

He he ja ja bare vent til kjerringa mi skal pakke da kan jeg legge på 2 ton :smiley: Jeg bare gikk ut i fra specen på båten med 2 motorer.

Nå nærmer det seg sjøsetting med stormskritt... skal bli spennende og se hvilken propell jeg ender opp med.

bay_spec2.jpg

kg til lbs finner en ved å ta lbs og dividere på 2,2, så han man kg...

Vekten som vanligvis oppgis er for "tom" båt med fulle tanker om det er i henhold til europeisk norm (fritidsbåtdirektivet), så det man laster inn av "folk og fe" kommer i tillegg og bør selvsagt være med i en propellberegning.

Så at en slik Bayliner veier 3,8 tonn tom, men det fort fort noen hudre kg ekstra for ferieturer... slik at 4,5 tonn er nok en realistisk vekt om en ikke er for mange personer ombord da...

kg til lbs finner en ved å ta lbs og dividere på 2,2, så han man kg...

Vekten som vanligvis oppgis er for "tom" båt med fulle tanker om det er i henhold til europeisk norm (fritidsbåtdirektivet), så det man laster inn av "folk og fe" kommer i tillegg og bør selvsagt være med i en propellberegning.

Så at en slik Bayliner veier 3,8 tonn tom, men det fort fort noen hudre kg ekstra for ferieturer... slik at 4,5 tonn er nok en realistisk vekt om en ikke er for mange personer ombord da...

Stemmer på en prikk :smiley: Men hva blir vekten tro om man tar bort 2 V8 med 2 stk drev og etterpå plusser på vekten av

1 drev og 1 Mercruiser 4.2 ?? Full tank var 490L men med den nye tanken som er kortere får jeg på 375L.

Men som sagt kjerringa skal gjerne ha med hele huset på en helge tur så.... :crazy:

Sjøsetter om ca 14 dager :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...