Tine IV Startet 17.Januar.2004 Del på Facebook Startet 17.Januar.2004 Fant ei bok i båten idag ang gearkassa mi .Har plutselig en PRM gaerkasse nå Så det er godt en finner ut av ting etter vært .Søkt og lest det lille som står om den her og litt forskjellige meninger når det gjelder olje på kassa .I boka står det hydralicolje , og noen her på plassen har slik kasse og bruker vanlig motorolje .Hva gjør jeg her da ,bør vel følge boka vel ? Noen her nå som har slik kasse i båten og hva bruker dere ? Eller andre som veit hva jeg skal bruke ? PS: Står i boka , bruk Esso extra 20W / 30 or Essofleet H.D 20 Hilsen Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2004 Del på Facebook Svart 17.Januar.2004 Hva heter kassa, modell?? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.Januar.2004 Del på Facebook Svart 17.Januar.2004 Hei! Jeg har en PRM 310 kasse på min motor idag. Den skal ha samme olje som det er på motoren. Har også hatt en 1,8 BMC dieselmotor med en kasse som het 160s eller noe sånt. Den kassen skulle også ha vanlig motorolje. Vet ikke om alle gearkassene til PRM bruker motorolje, det er sikkert forskjell fra type til type. Tør ikke anbefale noe, det er nok best å sjekke med importøren. Har ikke navnet eller telefonnummeret til de som har overtatt agenturet på PRM kassene her hjemme, men kan finne det til uken hvis ingen andre har det. Har det liggende på jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 17.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2004 Hva heter kassa, modell?? Ja si det du , Newage PRM 140 S ,140 T ,140 L Og PRM 265 S ,265 T , 265 L . Hakke kommet så langt at jeg veit hvem som står i hos meg men det er det som står som overskrift i manualen . Motor er jo 1982 mod så jeg regner med at kassa er samma model da jeg ikke har hørt noe annet , men.... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Eppa Svart 17.Januar.2004 Del på Facebook Svart 17.Januar.2004 Har PRM gir på min 1,5L BMC. Den skal ha vanlig motorolje. Jeg fylte på syntetisk olje sist jeg skiftet. Skulle ikke skiftes på langt nær så ofte som på motoren. Fikk dette opplyst av et verked som tidligere hadde service og reservedeler til disse motorene her i Stavanger. Verkstedet er dessverre nedlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 17.Januar.2004 Del på Facebook Svart 17.Januar.2004 Jeg har en PRM 150 den skal også ha vanlig motor olje, gearet fungerer greit men har en tendens til å bråke på lavt turtall (skrangler) men dette er vist normalt på dette gearet Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 17.Januar.2004 Del på Facebook Svart 17.Januar.2004 Hei, jeg har hett en PRM 160 hyd. operert gearjkasse på en BMC 1,8 motor. denne er lik med nåværende 260 kasse. husker ikke oljekvalitet men de som importerer er meget hjelpsomme. De finnes på www.halaas.no ring de for deler og masse kunskap! Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
GeirFrode Svart 18.Januar.2004 Del på Facebook Svart 18.Januar.2004 Hei, jeg har hett en PRM 160 hyd. operert gearjkasse på en BMC 1,8 motor. denne er lik med nåværende 260 kasse. husker ikke oljekvalitet men de som importerer er meget hjelpsomme. De finnes på www.halaas.no ring de for deler og masse kunskap! Erik Takk! Halaas og Mohn var det, ja. Kunne ikke komme på navnet i går. Da slipper jeg å lete etter nummer og navn imorgen. Har vært i kontakt med dem jeg også, virker veldig oppegående og serviceminded. Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Har PRM gearkasse på min Perkins 4.107, har et problem som jeg har prøvd å få svar på i lengre tid det er at når det er kaldt i vannet "sviver" propellakselen rund selv om kassa står i fri, har byttet olje ett par ganger, På skiltet på gearkassa står det : på toppen: SERIAL NO. 3-1-11081 Og videre nedover på kassa står det forskjellige olje merker og typer du kan bruke. og nederst står det: Made by. NEWAGE COVENTRY og med liten skrift nede i høyre hjørne står det: MT427A. Har skrevet E-mail til Kings Diesel og Halås og Moen men har ikke fått no respons fra dem i det hele tatt. Er det noen her som kan komme med råd, det er ingen krise med at akslingen sviver men litt irriterende når du er ute og fisker for en får jo framdrift. Kan jo slå av motoren men det er greit å ha den i gang om vinteren for har jo varme fra den. Det hadde vært fint om noen kunne komme et tips eller........................ På forhånd tak Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
fs Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Prøv en tlf. til Newage-Norge tlf. 22974444 Ikke uvanlig at akselen subber med i fri. Jeg regner med at du kan holde den igjen med håndkraft. Sansynligvis bare justering som skal til, du har vel sjekket at gear-strømpa er riktig justert, slik at gearsjalteren blir dradd skikkelig i nøytral. Mitt tidligere PRM gear subbet også litt med i fri, uten at jeg merket at båten fikk fremdrift. Dette gjelder også Paragon gearet jeg har i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Har PRM gir på min 1,5L BMC. Den skal ha vanlig motorolje. Jeg fylte på syntetisk olje sist jeg skiftet. Skulle ikke skiftes på langt nær så ofte som på motoren. Fikk dette opplyst av et verked som tidligere hadde service og reservedeler til disse motorene her i Stavanger. Verkstedet er dessverre nedlagt.Var i kontakt med Halaas og Mohn ang. noen spørsmål rundt giret mitt, og spurte da igjen om hvilken olje som skulle brukes. Svaret var vanlig mineralsk motorolje som skulle skiftes samtidig med oljen på motoren. Syntetisk olje som jeg hadde brukt var helt feil. Var for tynn. Forøvrig kan oljefilteret på de fleste PRM girene kuttes ut. Hallaas og Mohn har et eget kit som monteres istedenfor. Er jo greit å slippe å skifte dette filteret. Redusert driftskostand! Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Noen som vet ka utvekslingen på et prm 265 gir er? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Se her Sitér dette innlegget Link to post
heidemann Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Jeg har en Fram 25 med en BMC 36 hk so har problem med Gearet da jeg skal kjøre så slurer den og det kommer å går ,håpeer noen kan gi meg svar på det Hilsen Karsten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.