Jump to content

Laderegulator


Suzuki

Recommended Posts

etter en kjapp sjekk er min dynamo ærklært frisk..

Ettersom systemet fortsatt ikke lader, er det bare regulatoren igjen som kan være synderen.  ( eller ledningsnettet som "friskmeldes" så snart mulig )

Er det bare LADAC som leverer "universelle" regulatorer ? Disse koster vel en masse eller ? Jeg veit at Poul & Co leverer knallbra saker, men prisen er litt i meste laget akkurat nå.. ( 1500+ ? )

Har f.eks BILTEMA noen regulator som kan brukes ? Evt. noen andre ?

 

Dynamoen er en MOTOROLA 35 A med ekstern regulator.

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Det finnes flere som leverer universalregulatorer ala ladac, men jeg husker ikke navnene. Det sto ramset opp noe i en posting hos BM for et par år siden. Ved litt kreativ søking i basen til BM tror jeg du kan finner det.

 

Det spørs vel om det er så mange kroner å spare på å velge et annet merke, og ladac går sjelden i stykker, har stor markeds andel og et velkjent produkt, produsenten holder til i din nærhet, har spisskompetanse og yter bra service til sine kunder.

Link to post

Er det bare LADAC som leverer "universelle" regulatorer ? Har f.eks BILTEMA noen regulator som kan brukes ?  Evt. noen andre ? Dynamoen er en MOTOROLA 35 A med ekstern regulator.

Hei Suzuki!  :smiley:

Er du tilfeldigvis NAF-medlem? I så tilfelle har NAF Veipatrulje en super regulator fra HÜCO i Tyskland, i bilene sine som de bytter på biler med ladeproblemer. Noe av det beste som finnes! NAF har testet mange regulatorer og har nå faktisk egen avtale med denne fabrikken i Tyskland.

 

Hilsen,

Walter_S  :smiley:

Gud løkk!  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Knallgassen kan man lett lede ut av båten ved hjelp av en slange. Utluftingssett finnes i handelen til de fleste batterier.

Ja, og dessuten MÅ man da ikke ha regulatoren i samme rom som batteriet. Batteriet i en båt bør helst ikke stå sammen med motoren, men tanke på akkurat dette med knallgass.

Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpt uoriginal regulator.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Var på Biltema i dag, og der har de eksterne regulatorer til bla Bosch dynamo til Volvo etc.

Disse har 3 tilkoblinger, formodetlig inn- ut regulator og minus ( jord )

Koblingene var ikke merket. Har noen en Bosch som kan brukes som mal ? Bare får å vite hvordan denne "egentlig" skal kobles. Det spiller nemlig ingen rolle hva dynamoen er for fabrikat ettersom alle jobber med "samme prinsipp", ref. elverkstedet.

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Trodde det var derfor de fleste marine-dynamoer heller satser på en litt lav ladespenning.

Den lave spenningen er ikke noe spesielt for marinedynamoer men i bil er det normalt ikke noe problem med litt lav spenning da strømforbruket er minimalt så lenge motoren står. I båt derimot er der jo strømforbruk i lange tider når motoren står og derfor er det viktig å få ladet opp batteriene mest mulig på den korte turen mellom havnene.

 

Dynamo/regulator uten ekstern spenningskompensasjon er laget for at produsenten skal få minst mulig trøbbel, alt integrert i en enhet og ingen eksterne koblinger som kan trøble. Bare synd den ikke har noe i båt å gjøre.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  • 8 måneder senere...

Vet at temaet har vert gjenstand for intense diskusjoner av forumets meget kompetente medlemmer, men

Jeg har fra tiden som båt reparatør en Motocontrol regulator som i sin tid ble innkjøpt til en kunde med Volvo TAMD og jeg tror det var en Paris Rohne generator. av forsjellige årsaker ble den ikke installert og Installasjons manualen er "long gone".  Jeg har lyst til å installere denne til min generator i båten en Mitsubishi A2T2347 (7) 12V 50A. Regulator ledningen har jord, + (den skal vel til + på batteriet) og to ledninger til som jeg ikke vet hvor skal. Noen som kjenner Motocontrol regulatorer og kan tipse meg om hvordan den skal kobles til min generator?

Link to post
  • 2 uker senere...

heisann,

Jokeren er utstyrt med et elektrisk system som er verdt sin vekt i møkk ! Forrige eier, eller han før der igjen eller han før ...nok om det.

 

Jeg skal så småningen oppgradere dette til et brukandes system, og pkt en er OK lading. Jeg mistenker systemet mitt for å være feilkoblet. Legger ved etpar bilder av det som er regulatoren til dynamoen. Spm. er om det er  noen her som kjenner igjen denne typen regulator ? Det er ingen form for merking på denne.

 

Bilde

Bilde

Bilde

 

Kan noen fortelle meg hvilken ledning som skal hvor ? Hvis ikke, finnes det en std. metode for å måle seg fram til tilsvarende informasjon vedhjelp av et multimeter ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Antagelig slik:

Sort til jord.

Rød til batt+

Grønn til DF (antagelig)

Hvit til D+ (antagelig)

Ooops ingen hvit slik jeg trodde jeg så på det midterset bildet.

Da blir D+ og Batt+ samme greia.

Håper du ikke har en diodeløsning.

Da har du i såfall lagt egget.

 

 

Lotus

Link to post

Antagelig slik:

Sort til jord.

Rød til batt+

Grønn til DF (antagelig)

Hvit til D+ (antagelig)

 

Eller antagelig ikke   :confused:

 

Lotus

Enig Lotus. Problemet er at den hvite ikke er der. Så antagelig tar du feil.. :smiley:

Men forlslaget var bra det

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Kan være at du har en Motor-ola. Tror eldre Volvo brukte den dynamoen jeg skimter i bakkant, altså Motorola/Valeo. Formoder at et volvoverksted vil kunne skaffe koplingsskjema. Eller en elektroverksted som driver med svakstrøm/bil/båtelektro. Er jeg på jordet?

Link to post

Kan være at du har en Motor-ola. Tror eldre Volvo brukte den dynamoen jeg skimter i bakkant, altså Motorola/Valeo. Formoder at et volvoverksted vil kunne skaffe koplingsskjema. Eller en elektroverksted som driver med svakstrøm/bil/båtelektro. Er jeg på jordet?

Bingo Hulda ! Trodde ikke det var nødvendig å nevne det, men dynamoen er ganske riktig en  SEW / Motorola. Og motoren er ganske riktig en Volvo MD2, opprinnelig utstyrt med dynastarter, men denne er etterutrustet med "ekte" dynamo i tillegg

 

Dette Bilde er dynamoen. Den er på omlag 50A tror jeg ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hei.

 

Dersom regulatoren sitter i plussen på rotoren, er jeg temmelig sikker på at rød ledning skal til D+, grønn til DF+ og svart til jord. Har selv plukket ut regulatoren fra min Valeo 70A dynamo. Den har de samme fargene som din, se bilde. Finner ikke det originale skjemaet for dynamoen, men ser du på koblingsskjemaet mitt med Ladac regulator, burde du med 99% sikkerhet stryke Ladac navnet og skrive Valeo, og bare glemme senseledningen som hverken du eller jeg har på originalregulatoren.

 

Bilde  Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei igjen.

 

Nå har jeg ikke vært borti dynamoer med minus regulering, men ser du på koblingsskjemaet mitt, måtte da regulatoren i hvert fall stått mellom DF- og jord, og DF+ være koblet til hjelpediodene via D+.  Dermed vil jeg tro at dersom du ikke finner DF- på dynamoen, eller DF- er koblet direkte til jord, er den plussregulert som på skjemaet mitt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Den er på omlag 50A tror jeg ?

Suzuki

Tror 50 amp. kan være noe optimistisk. Men det har vel ikke så mye å si bare man har spenning og skikkelig fremkommelighet for strømmen..... Og skulle du være i beita for en ny en, prøv Maskinteknisk AS på Holmlia. I hvert fall tidligere hadde de noen til kun få hundrelapper. Egentlig gikk det an å få en brukbar sak til 200 spenn.

Link to post

Denne minner meg sterkt om SEV Motorola dynamo brukt på 70-talls Volvo BM traktor.

 

Ta deg tur innom et av Felleskjøpets traktorverksteder.

 

Til denne dynamoen var det mulig å få en annen utvendig diodeplate med uttak for to batterier. Ganske smart løsning. Dog var effekten liten på denne dynamoen, 35A om jeg husker riktig.

Link to post

Denne minner meg sterkt om SEV Motorola dynamo brukt på 70-talls Volvo BM traktor.

 

Ta deg tur innom et av Felleskjøpets traktorverksteder.

 

Til denne dynamoen var det mulig å få en annen utvendig diodeplate med uttak for to batterier. Ganske smart løsning. Dog var effekten liten på denne dynamoen, 35A om jeg husker riktig.

Sikkert den samme. Viser det seg at den kun er på 35A, trenger jeg en ny. Ser de selger nye på MARITIM til etpar lapper. Disse har vel også innebygget regulator formodentlig..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...