Lars H. Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Viser det seg at den kun er på 35A, trenger jeg en ny. . . . . Disse har vel også innebygget regulator formodentlig..Og så var det dette med korrekt ladespenning. Ville derfor se etter en dynamo med seseledning til å koble direkte på batteriet når en likevel skal oppgradere. Og husk den mekaniske tilpasningen, feste på blokken, justeringsarmen (måtte få laget ny selv, og måtte til Tess for å finne rett reim) og rett type reimhjul. Og pass også på at reimhjulet er i linje med reimhjulet på motoren. Kanskje litt vanskelig å være sikker på dette ved postordrehandel? Ellers vil jeg anta (ikke så mye som 99% sikkert, men ikke langt fra) at DF hos deg tilsvarer DF+ hos meg, og at 61/ladelampe tilsvarer D+. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Her er en tegning fra en Valeo dynamo. (D+ og 61 er to betegnelser på det samme, altså uttaket fra den ekstra diodebrua til ladelampe/regulator) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Skal du ha noen heftige saker kan du kontakte Rodin & Co. Mener det var disse som kjøpte opp Ottar Vogt. Der vil du kunne få meget kraftige dynamoer til god pris. Handlet hos Vogt en Prestolite med innebygget justerbar regulator og 120A ytelse eller var det 150A for ca 5000 raske for et par tre år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Hei. Kjøpte selv min 70A Valeo dynamo hos Ottar Vogt, men å påstå at noe i den butikken var rimelig, er jeg absolutt ikke enig i. Men de hadde kvalitetsvarer. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TMe Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Hallo Lars ! Alt er relativt. Store dynamoer koster alltid flesk. Det er pr. i dag veldig få 12V dynamoer over 100A. Felles for disse er høy pris. Prestoliten var en typisk kvalitetssak. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Hvis du har dieselmotor og er litt gjerrig så kan du plukke en 110-130 A dynamo fra en Audi 100 91-> på skroten for ca. 400,- kr. (Denne er naturligvis ikke to-polet og er heller ikke gnistsikret.) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 hvis jeg skal ha ny dynamo, veit noen om det finnes dynamoer med ferdig opplegg for sense ledning ? Dumt å kjøpe en ny dynamo med regulator, for å hive regulatoren og sette inn LADAC eller tilsvarende ... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 hvis jeg skal ha ny dynamo, veit noen om det finnes dynamoer med ferdig opplegg for sense ledning ? Suzuki Standard på Volvo. En ting man kanskje skal sjekke er hva som skjer når/hvis regulatoren tar kvelden. Jeg foretrekker at dynamoen slutter å lade og at ladelampen lyser. Noen regulatorer lar dynamoen få full blås inn på batteriene uten å varsle. Mye kostbar motorelektronikk har tatt kvelden på grunn av overspenning. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Gulpegulp ! Volvo dynamoen koster nesten 5 store. En vanlig dynamo koster vel omlag 2 store ? Blir god butikk å endrre regulatoren til en type LADAC da.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Eller ringe til Maskinteknisk AS på Holmlia å spørre hva de har. Man kan jo få en billig påhenger til prisen for en Volvodynamo. Ikke det at de kan brukes omhverandre, men for å sette ting i perspektiv... De har en kloning med sense til 3000 + mva, 50 amp. Tror jeg fremdeles kommer til å kjøre på gammeldagse Delco Remy til under halve prisen for en 80 amp. uten føler. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Hei suzuki. Du har vel ikke verdens største hjelpemotor i seilbåten din? Det er en god ide å ikke gape alt for høyt hvis du kjøper nytt. Sitter og blar i den nye Maritim-katalogen. Her får du dynamoer til en rekke motorer for mellom 1000 og 2000 kroner. Med regulator. En løs Ladac 1204 koster 1700, men det trenger du ikke hvis den innebygde regulatoren uten senseledning gir korrekt spenning og du samtidig holder deg unna diode ladestrømsfordeler. Bruk heller et rele eller 2 separate hovedbrytere for å skille dine 2 batteribanker. En standard 12V 55A med innebygd regulator for tusenlappen. Så er du i mål. Ikke verdt bryderiet med å gå på bruktjakt eller fikse på noe gammelt med den prisen. Lotus En 12V 70A dynamo for alle Volvo Penta koster ny kr. 1705 på Maritim (10460-01) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Er så enig med Lotus. Klask inn en standard dynamo med fast regulator som holder MINIMUM 14,4 volt ladespenning. Bruk batterier med propper slik at de kan etterfylles med vann og hvor syrevekten kan sjekkes. Bruk batterivender som er manuell og/eller releer som kobler over når eks. startbatteriet er fulladet. Tror ikke det strengt tatt behøver å være mer komplisert enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Hei suzuki. Du har vel ikke verdens største hjelpemotor i seilbåten din? Neida, liten lusen Volvo på 16HK Det er en god ide å ikke gape alt for høyt hvis du kjøper nytt. Sitter og blar i den nye Maritim-katalogen. Her får du dynamoer til en rekke motorer for mellom 1000 og 2000 kroner. Med regulator. En løs Ladac 1204 koster 1700, men det trenger du ikke hvis den innebygde regulatoren uten senseledning gir korrekt spenning og du samtidig holder deg unna diode ladestrømsfordeler. Det har jeg iallefall ikke bruk for, da startbatteriet får ladestrøm fra egen dynamo ( dynastarteren duger til et lite separat startbatteri.. Bruk heller et rele eller 2 separate hovedbrytere for å skille dine 2 batteribanker. En standard 12V 55A med innebygd regulator for tusenlappen. 2-tusenlappen Så er du i mål. Ikke verdt bryderiet med å gå på bruktjakt eller fikse på noe gammelt med den prisen. Enig ! Det enkleste er ofte det beste.. Lotus En 12V 70A dynamo for alle Volvo Penta koster ny kr. 1705 på Maritim (10460-01) Enig, det blir løsningen min. Spm blir da, kan regulatoren byttes ut på de fleste dynamoer ? Kan man f.eks endre spenningen til 14.5V eller 14.7V ? Noen dynamoer har bare en dings festet med 2 skruer på baksida ( de fleste ? ) ( er vel børsteholder med regulator det da ? ) Jeg tenkte at man da kan korrigere for tap i kabler osv. Mitt motorforbruk er omlag 3 timer "pr gang". Man kan faktisk tenke seg et oppsett der man lader med 14,7V. Kjører man motor i over 3-4-5 timer, kan man stenge ladinga manuelt, ved å sette inn en bryter i felt ledningen. Dermed får man det beste av 2 verdener, lav pris, lav teknologigrad ( og sundkokte batterier om man glemmer å "stenge av" ladinga... Fordelen med nytt er at det har garanti, og man vet det virker. Dessuten er det mulig å få tak i en maken, f.eks midt i fellesferien. Mekker man litt sjøl her og der får man ofte et bra anlegg. Problemet er ofte at man samtidig får et anlegg det ikke finnes deler til, man må lage. Og så står man der.. Og i morgen er det messe Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Bosch har regulator og børster "på utsiden". Hulda kjører 14,7 volt regulator. Har fungert greit så langt, må passe på batterivannet. Bryter på feltspenningen fungerer også ok, bruker det ikke selv. Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Jeg er midt i båtpuss til langtur, så det blir nok mange spørsmål fra meg fremover... Jeg har både solcellepanel og vindmølle (vindgenerator), men mangler ladegenerator til begge deler. Er det mulig å bruke en regulator til begge to? Det hadde spart meg for en god del penger har jeg sett, og kanskje litt plass og styr med montering. Noen erfaringer? Espen H. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Ja, det finnes regulatorer som tar både vindmølla og solpaneler. Rutland RWS200 er vel en av dem (?). Geir Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Flott! Har du (eller noen andre?) peiling på hvem som har importen på Rutland? Umulig å finne på nett! Oppfordring til red. en imporørguide hadde vært interessant å ha. Det foreligger jo en enorm kunnskap om nettopp dette her blant brukerne som kunne vært systematisert i form av en liste. Se f.eks på terrengsykkel.no http://terrengsykkel.no/section.php?n=Import Evt. andre regulatorer? Erfaringer med Rutland settes pris på! Espen H. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 (redigert) Maritim og Seatronic fører i alle fall dette. Jeg tror ikke det er så vanskelig å lage en slik regulator selv hvis man kan svinge en loddebolt. Den gjør jo ikke annet enn å omsette effekten til varme (shuntregulator). Når og hvor skal du på tur da? Geir Redigert 21.Februar.2005 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Selvbygg av shuntregulator her: http://www.redrok.com/electron.htm#shunt1 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Hei. Min selvkonstruerte regulator for solcellepaneler (ikke shunt), finner du her, side 5. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Cruzern Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Nereides har slike. http://www.nereides.biz/batterilader_kontroll.htm Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Maritim og Seatronic fører i alle fall dette. Jeg tror ikke det er så vanskelig å lage en slik regulator selv hvis man kan svinge en loddebolt. Den gjør jo ikke annet enn å omsette effekten til varme (shuntregulator). Når og hvor skal du på tur da? Geir <{POST_SNAPBACK}> Hmm, det skal jeg kikke litt på. Jeg og min utkårede drar ikke før neste juni, dvs. 2006. Men det er nok å henge fingrene i. Jeg har en Forgus 31 fra 1975 som trenger en kjærlig hånd dersom hun skal fungere som hjemmet vårt. Vi seiler den "vanlige" ruta over til Caribia, og så videre opp nord-amerika kysten til Canada og så over til Grønland, Island, Færøyene og hjem. Hvis været tillater det... Planen er å bli borte i 13-14 måneder. Vi gleder oss veldig, men som sagt, det er mye å ta tak i! Takk for hjelpen så langt! Espen H. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.