Jump to content

Vp Duoprop - Propellberegning

Leidulf

Recommended Posts

Må til å skifte propeller på min båt. Propellene som står på er A6, turtallet eg oppnår med dei er 3600 o/min, motoren skal ha maks 3200, motoren er en Iveco 6er på 132 hk, lurer på om det er nok å gå opp til A7, eller eg må opp til A8, noen som vet kor mange % forskjell det vil bli på turtallet på dei forskjellige stigningane?

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Eit skifte fra A6 til A7 vil utgjøre ca 200 o/min. Eg ville nok skiftet til A7 i første omgang, bedre å ligge på den siden. Blir propellen for tung har du jo lite å gå på med tanke på groe og last før du ikkje klarer å oppnå max turtall.

Det er tanken min også, men i tillegg tenker eg på at dreiemomentet minker ganske mykje fra 3200 - 3600 o/min, og derfor bør gå for A8, eventuelt C7.

iveco_nmhpghph_copy.jpg

Forstår eg denne kurven rett, så er Mt1 dreiemomentet for min motor. På 3200 har den ca 290Nm, på 3600 er den ca 260Nm, Kansje den også er nært maksimalt rusingsturtall her?

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

200 omdr. er utgangspunkt hvis propellen er i nærheten av å være rett. Du må først finne ut hvilket turtall du får ved rusing av motoren og sjekke at dette stemmer med tekniske data NB! ikka alle turtellere viser riktig, sjekk med digital måler på reimhjulet . Jeg vil tippe at rusingsturtallet er ca. det samme som du nå får ved drift og da er propellen svært lett.

Ved skifte til A7 vil jeg tippe at omdr. senkes kun med ca. 100, så jeg ville gått rett på A8. Vil tippe at du da vil få en topp-hastighet på ca. 30 knop. Går da utfra at du har utveksling på 1:2,30.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...