Leidulf Startet 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2008 Må til å skifte propeller på min båt. Propellene som står på er A6, turtallet eg oppnår med dei er 3600 o/min, motoren skal ha maks 3200, motoren er en Iveco 6er på 132 hk, lurer på om det er nok å gå opp til A7, eller eg må opp til A8, noen som vet kor mange % forskjell det vil bli på turtallet på dei forskjellige stigningane? Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Bømlafjord Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Eit skifte fra A6 til A7 vil utgjøre ca 200 o/min. Eg ville nok skiftet til A7 i første omgang, bedre å ligge på den siden. Blir propellen for tung har du jo lite å gå på med tanke på groe og last før du ikkje klarer å oppnå max turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Som nevnt over, generellt 200omdr/min pr. steg innenfor samme type. Går du over til eks. C: (stål), så må du som regel trekke fra en størrelse (altså A6 tilsvarer ca. C5). Dette for at syrefast er stivere og har bedre virkningsgrad. Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 20.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Eit skifte fra A6 til A7 vil utgjøre ca 200 o/min. Eg ville nok skiftet til A7 i første omgang, bedre å ligge på den siden. Blir propellen for tung har du jo lite å gå på med tanke på groe og last før du ikkje klarer å oppnå max turtall. Det er tanken min også, men i tillegg tenker eg på at dreiemomentet minker ganske mykje fra 3200 - 3600 o/min, og derfor bør gå for A8, eventuelt C7. Forstår eg denne kurven rett, så er Mt1 dreiemomentet for min motor. På 3200 har den ca 290Nm, på 3600 er den ca 260Nm, Kansje den også er nært maksimalt rusingsturtall her? Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
eysteind Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Eit skifte fra A6 til A7 vil utgjøre ca 200 o/min. Er det 200 o/min på motor eller på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 200 omdr. er utgangspunkt hvis propellen er i nærheten av å være rett. Du må først finne ut hvilket turtall du får ved rusing av motoren og sjekke at dette stemmer med tekniske data NB! ikka alle turtellere viser riktig, sjekk med digital måler på reimhjulet . Jeg vil tippe at rusingsturtallet er ca. det samme som du nå får ved drift og da er propellen svært lett. Ved skifte til A7 vil jeg tippe at omdr. senkes kun med ca. 100, så jeg ville gått rett på A8. Vil tippe at du da vil få en topp-hastighet på ca. 30 knop. Går da utfra at du har utveksling på 1:2,30. Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 20.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Turtelleren er nå så riktig som eg klarer å stille den, målt med digitalt instr. på svinghjulet. Farten er 28 kn på 3600o/min. Har ikkje sjekka rusingsturtallet på motoren, liker ikkje å gjere slikt, men må vel bare bite i det sure eplet og prøve. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Larspo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Er det 200 o/min på motor eller på propellen? Motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.