Viksund Bravo Startet 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2008 Hei Var litt fraværende i tilstedeværelsen og greide å pusse gjennom elokseringen på vinduslisten med autosol. Trodde de tålte mer, men neida..... Har også en list på siden som er noe skadet etter at båten slet seg for en tidligere eier. Har lett litt etter lister på nettet, men ser at f.eks Colt Industrier presiserer at de ikke selger lister i metervare. Er det noen av dere som har kjøpt dette i "løsvekt", og i tilfelle hvor? Å prøve å fikse på listene er vel ganske håpløst. Ser det går an å eloksere selv med rette remedier, men det vil vel ikke bli fint når bare noe er slitt vekk, og så skal det jo helst bli likt med resten av listene også. Ble forresten en brå slutt på pussen. Nå er det snøen som har tatt over mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Stian_Matros Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Jeg vet at Hartveit i Bergen selger alu lister og vindus profiler. se http://www.hartveitbutikk.no/ for mere info. Sitér dette innlegget -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post
Allan E Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Det firmaet i Bergen tror jeg leker butikk. De kunne ikke hjelpe med noe da jeg spurte om vindusprofiler. Eloksering tror jeg at du kan få gjordt i Horten. Hvis jeg ikke husker feil heter firmaet Horten Eloksal eller noe lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Hartveit som leker butikk i Bergen har mye rart i hyllene sine. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Takk for svar. Må bare prøve å finne ut hva slags profil det er. Er vel mange utgaver av dette... Kanskje rimeligere å bytte ut en listebit enn å eloksere på nytt også. mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Løfter denne igjen. Er igang med bytte av lister og har demontert vinduene i kabinen forut, babord side. Så nå er det ingen vei tilbake. Noen av listene der var sterkt medtatt etter at båten sleit seg for noen år siden. Kona tror jeg er gal som bruker tid på sånt, men hvorfor har man båt, da?? Fikk tak i lister hos Colt Industrier. Fikk også med en rull med butylpakning. Men ser det originalt er benyttet silikon i bøtter og spann ved montasje, virker litt rart at det er nødvendig.... Har andre her inne hatt ute vinduer og sett i forb. med lekkasje eller annet? Vet det brukes samme lister på Saga, og sikkert andre merker også. Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
avsluttet Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 er det slike lister du har? Jeg fikk skaffet meg nye gummipakninger til dette for noen år siden, og satset på å bruke de samme alulistene. Nettopp fordi colt ikke ville selge meg nye lister i metervare. Det var visst også vanskelig å bestille ferdige lister til min båt uten mal. Uansett opplevde jeg det som vankelig å få det tett, spesielt i hjørnene siden det er vanskelig å kutte gummien i rett lengde. Uansett hvor nøye jeg målte og kuttet ble det ikke slik jeg hadde beregnet når det var satt på plass. Hvis du klarer dette bedre enn meg kan det være greit å ta vare på klipsene som holder vinduet på plass i "ytterlistene" når du setter det på plass fra utsiden. Ikke skrap gammel silikon av vinduene med skrape eller lignende, da kan du risikere at de sprekker senere i tusen knas. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei Traust. Det er de samme listene, ja. Var heldig å fikk kjøpt noen biter med alu-lister, men har ikke nye gummipakninger.... De ser jo ikke dårlige ut, men kanskje lurt å skifte de også? Brukte du også masse silikon ved montasje, slik som Viksund har gjort? Eller holdt det med butylpakning på ytterside? Limte du gummipakningen i hjørnene? Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
avsluttet Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 (redigert) det var ikke brukt silikon ved fabrikkmontering etter det jeg kunne forstå. Mulig det ble brukt lagt en stripe med noe annen tetningsmasse. Forrigere eiere hadde brukt en del silikon her og der. Jobben jeg gjorde må sies å være en gedigen fiasko, selv om jeg hadde masse sikafleks i hjørnene og på yttersidene ble det ikke tett. Mye fordi jeg hadde rotet bort og ødela flere av klipsene som holder ruta på plass ved montering. Det seig innover da jeg skulle skru på listene fra innsiden hele tiden og du kan tenke deg for et kliss og søl det ble... jeg var alene om jobben. I dag tetter jeg årvis med sika eller tec 7, og det holder tett på grunn av det. Jeg kan tenke meg at hvis det du har alle klipsene, og det står en på yttersiden og holder vinduet på plass mens du skrur på insiden gir det bedre resultat. Tror også det kan være lurt å lime på betylpakning på utsiden først istedenfor å bruke tetningsmasse. Det burde gå. ps om du ikke har nye neoprenpakninger til selve vinduet holder det kanskje med å rengjøre dem skikkelig. Mine pakninger hadde masse gørr mellom selve pakningen og vinduet. Redigert 17.Februar.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 ps nye pakninger fant jeg via otto olsen de kjente til pakningen og henviste meg til nærmeste forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Takk for svar Håper jeg er heldigere med montasjen enn du var. Satser nok på en hjelpende hånd på utsiden, ja.... Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Petter-B Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Har hatt ute alle vinduer på Huldra, renset og montert disse igjen med 6mm butyl list. Fås hos enkelte Fargehandlere men også hos bilglassforretninger. Dersom man senere må ha vinduet ut igjen er det enkelt, i motsetning til hva som oftest er tilfelle når man bruker forskjellige tube-produkter. 3M er et fabrikat jeg kan anbefale. Det som kan være litt grisete er dersom det er butyl på utsiden av vinduslista som løser seg opp ved polering. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
la plancha Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Jeg jobber på båtbyggeri, og når vi monterer vinduer brukes butylpakn på utsiden og en stripe med silikon mellom aluprofil og glassfiberen på innsiden silikon blir brukt da det ikke limer slik som sika el. jeg ville og lagt silikon i bunnen av pakningen "just in case" disse pakningene brukes ikke lengre nå er glasset limt med sika til alurammen. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 19.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Hei. Takk for svar! La Plancha: Mener du da å bruke silikon mellom plexiglass og pakningen? Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Tor313 Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 hei, byttet 2 slike små vinduer på båten nå i vinter, det gikk brillefint, brukte da sikaflex istedet for butyl, for å være sikker på at det skulle bli tett, i tillegg til at jeg hadde ingen kunnskap om dette før jeg las denn tråden, men tett ble det nok :) Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Ja legg litt silikon i bunnen av lista og hvis du har vinklede hjørner og ikke runde må du ha i godt med silikon eller helst sika i hjørnene. Regner med at det var mye skitt i bunnen av listene når du demonterte dem. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 23.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Ja nå var vinduet på plass igjen. Var jammen litt jobb dette her.... Vinduet, eller vinduene, det er jo 3 stk i samme rammen, har jo en lengde på nesten 3meter. Og med seig butylmasse i ytterkant bør det helst treffe med en gang. Og så er det jo bøyen mot skroget også. Knakk noen skruer ved monteringen, men fikk ut de fleste igjen. Tilpasning av de nye listene var tidkrevende, med forskjellige vinkler og lengder. Brukte silikon i pakningen som foreslått. Limte hjørnene på gummipakning med spesiallim der de var løsnet. Tror jeg venter litt med å lekkasjeteste, vil heller leve en stund i håpet om at det er tett Takker for tips! Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
lada Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 HeiVar litt fraværende i tilstedeværelsen og greide å pusse gjennom elokseringen på vinduslisten med autosol. Trodde de tålte mer, men neida..... Har også en list på siden som er noe skadet etter at båten slet seg for en tidligere eier. Har lett litt etter lister på nettet, men ser at f.eks Colt Industrier presiserer at de ikke selger lister i metervare. Er det noen av dere som har kjøpt dette i "løsvekt", og i tilfelle hvor? Å prøve å fikse på listene er vel ganske håpløst. Ser det går an å eloksere selv med rette remedier, men det vil vel ikke bli fint når bare noe er slitt vekk, og så skal det jo helst bli likt med resten av listene også. Ble forresten en brå slutt på pussen. Nå er det snøen som har tatt over mvh Christian Sitér dette innlegget Link to post
lada Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 jepp eg trur firmaet arteck har d tlf 95870435 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.