hkj00 Startet 3.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2004 Hei, Her kanske man kann få svar...... Jeg har haft en Automelm ST4000 til min seilbåt siden 1995. Problemet er at den styrer båten till babord uten at jeg rør kontrollenn(må stadigt efterjustera). Dette sker, har jeg notert på vissa stellen tex utenfør Skagern i Danmark og even i Ryfylke. Felstyrningen sker spontant men det han gå långa tider då allt er ok. Dokk gjorde båten en 90 gradare mot babord i somras. Två gånger har den varit på service uten at Belamarin kunde finna något fel. Missvisningen från gimbelkompassen er 6 grader vilket er innen de 15 som er påkrevet. Helt lurigt fel.......man blir inte klok på det. Er det någon som har muliga svar? Hans Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 3.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2004 Jeg har også ST4000+. Hos meg har jeg det problemet at ledningen opp til lanterna i mastetoppen tydeligvis setter opp et magnetfelt (eller elektisk felt? Vet ikke hva fluxgate kompasser blir påvirket av?) som gjør at når lanterna er på blir kursen på autopiloten +20o feil. Denne feilen er konstant - når lanterna er på blir det akkurat 20 grader feil. Det vanlige kompasset påvirkes ikke, så dette er lett å få øye på. Forøvrig hadde jeg andre problemer også, før jeg fikk autopiloten til å virke, sjekk lenken: http://www.gandsfjord-seil.org/misc/autopilot_el.html Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
hkj00 Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2004 Hallo, Ja, det er något lurigt med med de der magnetfelten som kann bildas. Skall se vad det kann vara før fel i mitt fall. Hans Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2004 Hei. Har selv en ST 4000 med en plussledning som jeg skal skifte før sesongen. Hver gang noen spyler ned på dassen (elektrisk dass), resetter autopiloten seg og båten går i sirkel! Dass og autopilot får strøm fra samme ledning! Så nå blir det tykkere kabel eller egne kabler for både dass og autopilot. Lars H. (men har jeg ikke svart på dette spørsmålet en gang før da?) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Walter_S Svart 5.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2004 Du har nok en eller annen form for "interference / forstyrrelse" i kompasset. Opplevde det samme, for mange år siden på en Autohjelm Xxxx (husker ikke betegnelse lenger) montert på ratt-pidestal på en Moody 33. I nærheten (11/2m) av Autohjelm sitt kompass stod det en mobiltelefonantenne - og naturlig nok så gikk Autohjelmen "i spinn" hver gang telefonen var i bruk. Plutselige kursendringer på 90 o var en vanlig reaksjon. Det må legges til at dette var i NMT450 - mobiltelefonens barndom, i 1987, da en "mobiltelefon" veide ca 15 kg !! og bestod av 3 (store) deler ! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Cato Svart 5.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2004 Noen som har prøvd å støvsuge i nærheten av kompasset når du kjører på autopilot? Her er det lett å få seg en skikkelig overraskelse...... Sitér dette innlegget Link to post
Minor Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Jeg hadde det samme problemet men det var bare på nord den jaget. Flux gate kompasset er rett og slett for dårlig. Men jeg trur det er et kjent problem. Sitér dette innlegget Link to post
hkj00 Svart 17.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Hei, Det er tydligt at autopiloten er en følsom ting. Lars, då driter du i sirkel hvis du ikke skifter kabel til magneten morsomt . Takk før inleggen. Hans Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Kanskje du skulle kalibrere inn autopiloten igjen. I bruksanvisningen står det noe om dette - man skal kjøre i sirkler av en viss størrelse. I tillegg er det mange justeringer av følsomheten før den gjør forandringer i kursen etc. og noen spesielle innstillinger som bare gjelder for seilbåter. Har ikke gjort dette selv da den foreløpig fungerer bra. Og reima er stram nok så den ikke slurer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.