Jump to content

Autohelm ST4000, dålig kurshållning


hkj00

Recommended Posts

Hei,

Her kanske man kann få svar......

Jeg har haft en Automelm ST4000 til min seilbåt siden 1995.

 

Problemet er at den styrer båten till babord uten at jeg rør kontrollenn(må stadigt efterjustera). Dette sker, har jeg notert på vissa stellen tex utenfør Skagern i Danmark og even i Ryfylke. Felstyrningen sker spontant men det han gå långa tider då allt er ok. Dokk gjorde båten en 90 gradare mot babord i somras. Två gånger har den varit på service uten at Belamarin kunde finna något fel. Missvisningen från gimbelkompassen er 6 grader vilket er innen de 15 som er påkrevet. Helt lurigt fel.......man blir inte klok på det.

Er det någon som har muliga svar?

Hans      

Link to post

Jeg har også ST4000+. Hos meg har jeg det problemet at ledningen opp til lanterna i mastetoppen tydeligvis setter opp et magnetfelt (eller elektisk felt? Vet ikke hva fluxgate kompasser blir påvirket av?) som gjør at når lanterna er på blir kursen på autopiloten +20o feil.

 

Denne feilen er konstant - når lanterna er på blir det akkurat 20 grader feil.

 

Det vanlige kompasset påvirkes ikke, så dette er lett å få øye på.

 

Forøvrig hadde jeg andre problemer også, før jeg fikk autopiloten til å virke, sjekk lenken:

http://www.gandsfjord-seil.org/misc/autopilot_el.html

S/Y Surprise

Link to post

Hei.

 

Har selv en ST 4000 med en plussledning som jeg skal skifte før sesongen. Hver gang noen spyler ned på dassen (elektrisk dass), resetter autopiloten seg og båten går i sirkel! Dass og autopilot får strøm fra samme ledning! Så nå blir det tykkere kabel eller egne kabler for både dass og autopilot.

 

Lars H.

 

(men har jeg ikke svart på dette spørsmålet en gang før da?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du har nok en eller annen form for "interference / forstyrrelse" i kompasset. Opplevde det samme, for mange år siden på en Autohjelm Xxxx (husker ikke betegnelse lenger) montert på ratt-pidestal på en Moody 33.

 

I nærheten (11/2m) av Autohjelm sitt kompass stod det en mobiltelefonantenne - og naturlig nok så gikk Autohjelmen "i spinn" hver gang telefonen var i bruk. Plutselige kursendringer på 90 o var en vanlig reaksjon.

 

Det må legges til at dette var i NMT450 - mobiltelefonens barndom, i 1987, da en "mobiltelefon" veide ca 15 kg !! :smash: og bestod av 3 (store) deler ! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Kanskje du skulle kalibrere inn autopiloten igjen. I bruksanvisningen står det noe om dette - man skal kjøre i sirkler av en viss størrelse. I tillegg er det mange justeringer av  følsomheten før den gjør forandringer i kursen etc. og noen spesielle innstillinger som bare gjelder for seilbåter. Har ikke gjort dette selv da den foreløpig fungerer bra. Og reima er stram nok så den ikke slurer?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...