Storø RC 34 Startet 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2008 Hei! Skal montere ankervinsj horisontalt på ankerkasse på badeplattformen på en Storø 34 på ca 7 tonn. Montering skjer ved å bolte fast ankerkassa i badeplattform + gjennomgående bolter gjennom 1 tommes mahogny. Hovedsakling kommer jeg til å ankre opp på hvaler inntil øyer med baugen mot fjellet. 1. Hvordan beregner man hvor tungt ankeret skal/bør være 2. Hvordan beregner man om trenger 500W, 1000W vinsj etc På forhånd takk! Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Chris284 Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Det du bør gå ut ifra er vekt på ankeret båten trenger. Og om den skal ta tau eller kjetting. Et 15-20 kg anker bør holde på din båt. Mulig båten din veier 6 tonn og ikke 7. Hadde en 34 Storø med fly bridge (Baltic) og den var oppgitt til ca 6 t. Vinsjen, en Engbo var montert innvendig akter og ankeret var 22 kg. Dette var kanskje litt stort. Ankervinsjen skal kun løfte ankeret og ikke båten, så du trenger å vite normalvekten og maks vekt vinsjen tar. F.eks om du har et 15kg anker og vinsjen har 50 kg nyttelast og 250 kg maks så kan den brukes. En 1000w vinsj vil sikkert passe din båt. 500w vinsj tar vanligvis opp til 15 kg anker. En 500w regner vi holder opp til 30-32 fot båt. En 1000w vinsj er vanlig opp til ca 40 fot. Så det er ikke så mye å ta hensyn til da, bortsett fra pris spiller en rolle ved valget. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sydvesten Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Jeg hadde valgt en 1000W vinsj med kjetting (8mm) til denne båten...... og en 15-20kg "Bruce" av god kopi kvalitet siden orginalen er ute av produksjon. 500 W rekker sikkert til å dra opp et anker, men du vil hele tiden være på kanten av maks effekt..... Jeg har et litt tyngre båt og har en 1200W kjettingvinsj og jeg er glad jeg valgte såpass til motoreffekt selv om båten bare veier rundt 9 tonn. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gullfisk Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 De fleste vinsjer, spesielt aktermonterte, blir brukt til å trekke båten, og ikke bare løfte anker+kjetting. Mange bruker vinsjen til å brekke løs ankeret, istedet for å bruke båten. Tror vinsjen din får et lengere liv om du dimensjonerer den litt kraftig. Synes 1000w er litt snau til den båten og jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Etter det jeg forstår er det stor forskjell på Brucekopiene. Vet noen hvor jeg får tak i gode ankere, snakker vel om 10 eller 13 kg. Vet at Seatronic sine Brucer tidligere har vært ok, er de fortsatt det. Området bør være indre Oslofjord Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Storø RC 34 Svart 20.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 De fleste vinsjer, spesielt aktermonterte, blir brukt til å trekke båten, og ikke bare løfte anker+kjetting. Mange bruker vinsjen til å brekke løs ankeret, istedet for å bruke båten. Tror vinsjen din får et lengere liv om du dimensjonerer den litt kraftig. Synes 1000w er litt snau til den båten og jeg da. Godt poeng..., dette kan dog løses ved å bruke propellene istedet for å dra med vinsjen. En annen ting er jo at vinsjen i seg selv helst ikke skal brukes som fortøyning, dvs at man bør fortøye fast i båten direkte... Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Sydvesten Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Etter det jeg forstår er det stor forskjell på Brucekopiene. Vet at Seatronic sine Brucer tidligere har vært ok, er de fortsatt det. Kvaliteten på Seatronic kopiene kan jeg ikke uttale meg om siden jeg kun har hatt ankeret i ett år, men det ser brukbart ut etter mitt syn..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 På min båt som ferielastet veier ca 6 tonn har en 1000 watt Ilas med 16 kg Bruce og kjetting fungert godt. Ingen problemer med mistet dreggfeste så langt. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 ...... En annen ting er jo at vinsjen i seg selv helst ikke skal brukes som fortøyning, dvs at man bør fortøye fast i båten direkte... Forklar! Ellers stod det vel i Båtmagasinet at normal ankervekt er båtens lengde i meter + tyngde. Din skulle da bli ca. 10 + 7 = 17kg. Men, man kan gå ned til mot 60% om man bruker anker av typen Bruce og tilsvarende. Dermed burde vel en Bruce på 15 kg være noe for deg. Det er som regel liten prisforskjell på vinsjer, om det bare er wattstyrken som er forskjellen. Jeg ville gått for stor effekt. 500W høres uansett snaut ut! Jeg har kjøpt Bruce fra ILAS ved 2 anledninger, et galvanisert og nå et syrefast. De har fungert meget bra og det ser ut til at vingene har en vinkling/støping som gir godt feste. Har selv 15kg i dag og 8mm kjetting. Dette på en 11m båt på ca. 6 tonn. Hadde samme anker, men blytau på forrige båt av eksakt samme merke. Det er himmelvid forskjell, med kjetting ligger jeg vesentlig mer stabilt enn før. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.