kaptein snabeltann Startet 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2008 hei! er det noen som har tips om hva jeg skal sjekke først? når motoren blir kjørt på full gass vil den gå seg varm. det er en ferskvannskjølt volvo penta.på forhånd takk:) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Hei og velkommen her!!! Du bør oppgi litt mer info om motoren din. Volvo penta men hvilke? Alder, service sist? Impeller skiftet/sjekket når tid? Hvordan oppstod problemet, sånn helt plutselig eller over tid? Er du sikker på at motoren er så varm, at det ikke er feil på giver eller instrument? Oppnår den fullt turtall? farge på eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
kaptein snabeltann Svart 20.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 takk for det:) har akkuratt kjøpt båten og skal hente den i morgen.vet ikke så veldi mye om den enda... var en eldre kar jeg kjøpte den av som ikke hadde så mye greie på motorer selv. eneste han hadde konstantert var att ved fullt gasspådrag gikk temperaturmåleren opp mot det røde feltet. trnlte å dra på meg tørrdrakta å sjekke inntaksilen.har hørt att det er noe av det første som ¨må sjekkes. spørs om jeg heller skal komme tilbake med litt mere utfyllende info når jeg har studert litt mere på motoren.:) Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Det er sikkert en MD11C (to sylindre - ca 23 hk) eller MD17C. Antageligvis MD17C (3 sylindre - ca 36 hk)ettersom den er ferskvannkjølt. Sjekk om det kommer godt med kjølevann ut av eksosen. Dersom det ikke gjør det er antagligvis impelleren klar for skifte, evt. er kjølevannsinntaket tett slik du antyder. Dersom kjølevannet er ok så sjekk blandebendet. Det er "røret" hvor eksosen og kjølevannet kommer ut av motoren og føres ut gjennom eskosrøret. Dersom blandebendet er tydelig korrodert bør det nok skiftes. Dersom blandebendet er ok ville jeg ha sjekket termostaten. Dersom termostaten er ok bør du sjekke varmeveksleren, den kan være klar for en rens. Dersom varmeveksleren er ok ville jeg sjekket kjølekanalene i blokka. De kan være tilstoppet med rust. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.