Rastløs Startet 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2008 (redigert) Jeg sitter å ser ut over Lysakerfjorden og snøen daler ned. ( det er vel faktisk en av de få gangene denne vinteren at snøen faktisk legger seg så langt nede mot fjorden som nå) Da er det jo helt naturlig å scanne nettbutikker for båtutstyr. På marinesuperstore.com ligger denne på ca 595 pund. Jeg synes prisen for autopilot fra Lunde var vel voksen. Jeg antar at denne Raymarine S1 er enklere enn den Lunde båt tilbyr, men er den ok for "kyst seilas"?. - Og ikke minst er den grei å montere også for oss med både 10 og 11 tommeltotter ? Redigert 21.Mars.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Den koster vel rundt 11-12000.- i Norge. Jeg har en slik og den fungerer helt greit til vanlig tur/ferie seilas i Oslofjorden men det er nok merkbart bedre med en som går rett på rorstammen. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 (redigert) Jeg skal neppe på de store hav med min nyervervelse. <spørsmålet blir jo da om man skal spandere 8500 (inkl mva og frakt) eller det dobbelte for en råere en. Det var visst noe mer som dukket opp på ønskelisten også, så er er det best value for money som teller. Monterte du den selv og var det avansert ? Redigert 21.Mars.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Jeg monterte selv og brukte vel totalt 4timer om jeg husker rett , men min montering er nok litt mer avansert enn de fleste , som du ser på bildet så hadde jeg ca 0 mm å gå på for å få plass til kransen mellom pidestall og rattet , hadde jeg hatt vanlig rund pidestall eller betydelig bedre plass så hadde jeg nok klart på på en time mindre Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Jeg skal neppe på de store hav med min nyervervelse. <spørsmålet blir jo da om man skal spandere 8500 (inkl mva og frakt) eller det dobbelte for en råere en. Det var visst noe mer som dukket opp på ønskelisten også, så er er det best value for money som teller. Monterte du den selv og var det avansert ? Rastløs , det ble pent brukt på oss istedet for nybåt. Men nybåt lukten sitter i fremdels . Ang utstyr har jeg også laaang ønskeliste . Kan jeg spørre hvor du fant piloten til 8500kr ? Uansett lykke til med nybåten (når den er klar til levering) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 (redigert) Marinesuperstore.com ( engelsk båtbutikk, som forøvrig pleier å ha store annonser i bladet Practical boatowner) ( Jeg har observert at du kjøpte en nyere brukt. : ) På bildene på finn så den jo veldig bra ut. - Holdt på å kjøpe tilsvarende brukt i fjor ( 2002 modell) Den luktet faktisk også "ny båt" . - Og min båt ankom Grimsøy på onsdag. (Jeg måtte ned å se på den i går!) Levering har jeg utsatt til 25. April. Vi burde kanskje ha samkjørt denne tråden og den tråden du laget Sistestyrmann ( Jeg så den litt for sent) Redigert 21.Mars.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Ja ser at de kunne vært samkjørt . Hvis det noe moderator event kan fikse ? Men eg ska ikkje tviholde på tråden , så det bare å poste . Off det er leeenge til 25.april , hadde vi signert på ny 31 kunne vi muligens fått båt mai/juni. Men mor ville det litt anderledes, så vi håper å få hentet så snart eg kommer meg hjem fra jobb . Sukk 9 april ... Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 (redigert) Fordelen med en nyere brukt er jo at man slipper å iritere seg over "barnesykdommer". ( første som skjer med min båt er vel at el-motorene til den"elektriske bakdøra" slutter å fungere tenker jeg) Jeg var heldig hva gjadt bestilling. Båten ble satt i produksjon 10 dager etter signering. ( De hadde tilfeldigvis en åpen slott i produksjonen. ) Jeg kan faktisk hente båten allerede 4 April, men jeg har lyst til å overlevere min gamle båt til ny eier først . - Forhåpentligvis er det varmt, lett bris og sol helgen 25 - 27 april, - m-a-o en perfekt helg for seilas hjem. ( Ja det er riktig jeg er og blir en "kose seiler". Ekstrem sport, kulde, regn/snø overlater jeg til Knut Frostad og gjengen) Redigert 21.Mars.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Rastløs. Har du kjøpt ny bavaria og bor i Akershus og må seile den langt for å komme hjem ? hvordan har det seg , skal den hentes i Danmark eller fra en annen forhandler enn Lunde inne i fjorden ? Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 (redigert) Kjøpt hos Lunde båt. Så lang er vel ikke akkurat seilturen.... Alle 31 foterne som skal leveres til kunder i Oslo området blir fraktet til Grimsøy for rigging og klargjøring(Skjeberg /Hvaler) istedenfor til Danmark. ( som de større båtene) Det var visst marginalt med forskjell i kostnad med å få bragt den til Hvaler fremfor Danmark. ( Har sikkert noe med størrelsen på båten å gjøre) Redigert 21.Mars.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Ahh skjønner. Hvaler -> Oslo i dag ville vært en veldig lang tur men i slutten av April så blir det nok bare kos. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Hvordan i huleste lukter en ny båt? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Noen lukter veldig mye glassfiber , noen lukter fersk sika og noen lukter treverk (Malø gjør ihvertfall det) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 (redigert) Bavaria lukter veldig mye glassfiber ja..... Redigert 21.Mars.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Styren fra støpinga. Og den sitter i lenge, opp til flere år. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Lukter det styren, så har ikke båten herdet ferdig. Styrenet binder seg opp mot polyesteren i herdeprosessen. En utherdet glassfiberbåt lukter ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Bavaria lukter veldig mye glassfiber ja..... Ok siden du er bavaria eier og sa det først så skal jeg innrømme at det er i de båtene jeg har lagt merke til den lukten , innbiller meg at det må gå over etter en tid. Lurer på om båtene av det merket går veldig raskt gjennom produksjon og når kunden mye tidligere enn andre båter og dermed vil være mer utsatt for dette problemet. Har lest endel om bavariaer levert med topcoat som enda var "sticky" etter at kunden fikk båten (svenske bavaria forumet). Var inne i nye beneteau 31 på messa nå og den luktet det sterket sikaflex av (mulig de hadde jobbet med noe i den før jeg kom?) , de andre båtene jeg var i luktet ingenting (Dufour,GS,delphia osv) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Jeg deler faktisk din oppfatning. Jeg så også på Delpiha og Dufour før jeg bestillte ny. Jeg tror kanskje at styren gassen ikke var like fremtredene. - Man kan jo lure- Min båt ble påbegynt i uke 10 og ble levert i Norge allerede nå onsdag ( altså uke 12) Fort går det, men om det får noen følger for kvaliteteten har jeg ingen formening om... Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Jeg deler faktisk din oppfatning. Jeg så også på Delpiha og Dufour før jeg bestillte ny. Jeg tror kanskje at styren gassen ikke var like fremtredene. - Man kan jo lure- Min båt ble påbegynt i uke 10 og ble levert i Norge allerede nå onsdag ( altså uke 12) Fort går det, men om det får noen følger for kvaliteteten har jeg ingen formening om... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Når jeg kjøpte ny jeanneau 35 i 2003, hadde båten min et produksjonsnummer som tilsa at de ferdigstile ca to slike båter i uken. Likeveld luktet det ikke styren ombord. Lukten i utstilte bav 36'er (høsten 2002 når vi bestilte) var en av grunnene til at det ikke ble en slik. Men mange syns jo lukten er frisk og fin, så på bruktmarkedet blir den omtalt som en pluss.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lanber Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 (redigert) Du bør velge en S1G. G betyr endel såpass langt nord som vi er for å holde riktig kurs. Personlig ville jeg ikke ha noe hengende på rattet. Det blir jo et økonomisk kontra estetisk spørsmål om man velger den med en mamba drive gjemt inne i pidestallen eller den noe billigere på rattet. Opplegget for gass var instalert og testet i min båt 11 dager etter signering av kontrakt. Effektiv produksjon! Enten det, eller lav ordre reserve. Redigert 21.Mars.2008 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Jeg glemte å nevne at på 35'en hadde vi en slik rattpilot. Vi var fornøyde med den. Den styrte veldig bra når vi gikk med motor, mens når vi seilte måtte vi finjustere litt etter forholdene. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sebaldus Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Ser det er dukket opp en pilot som heter XPS-5. Seatronic har blant annet denne. Er dette en ny modell som skal erstatte S1 wheel? Ser prisen er ca den sammen men den påstås å ikke trenge rorgiver... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Svarer meg selv med følgende mail som jeg mottok fra seatronic: Hei Løpet av mai/juni/juli kommer det en erstatter for S1 ratt pilot. altså SP-X ratt Den nye skal være smartere og leveres uten rorgiver. men samme pris. Spørsmålet er om du kan vente eller trenger før.. nye blir bedre, men gamle er bra.. Vi har ikke fått bekreftet noe leveringstid på nye ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Ser RAYMARINE X-5 WHEEL SMARTPILOT E12201 selges hos WMJ Marine for $1099,- med frakt til kongeriket Norge så koster den $1345.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.