Jump to content

Raymarine S1 wheel pilot- er den ok ?

Rastløs

Recommended Posts

Hei

jeg har en S1 på min 31 foter. ( kjøpt i USA)

Dersom den kalibreres godt, fungerer den utmerket. ( i fjertfall innaskjærs) har ikke prøvd den så mye utaskjærs etter fullstending innstalasjon og kalibrering

Jeg ville vert litt skeptisk til en uten ror giver. Dette var ett av hovedproblemene med den første generasjon Raymarine Wheel pilot. Dette endte med at Raymarine måtte innstallere dette på en del båter, under garanti ( vet i hvertfall at dette var tilfelle i Sverige)

X-5 ser ut til å ha rategyro innebygget. S1 ble levert i 2 modeller, med og uten. Men den med sensor hadde også rorsensor

Jeg har ikke så mye kunnskaper om hve rategyroen egentlig gjør i computeren. Men det er jo mulig denne kan kompensere for manglende ror sensor.

Dersom dette er tilfelle ville jeg valgt X-5. En annen fordel er at du får det nye instrumentet, og at dette or basert på NMEA 2000 (selv om raymarine kaller det noe annet)

Dette er jo fremtiden. (har surfet rundt litt og det ser ut til at pakkene selges både med nye og gamle instrumenter til den nye kurs computeren, sjekk dette)

Det er jo også mulig at X-5 har inngang for rorsensor, som kan monteres senere om nødvendig.

I prinsippet så kan en vel bruke drivenheten til rorgiver også, og jeg regner med at det er det raymarine gjør... rorgivere forteller jo bare rorets posisjon og det kan like gjerne drivenheten gjør om den er fasilitert med dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva går så denne "chip tuningen" ut på? hva endrer den i den opprinnelige course computeren?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det er uklart for meg, men jeg har forstått det slik at det bl.a. gjelder algoritmer for kursendring ved veipunkter. Jeg hadde endel overstyring ved kursendring for veipunkter i enkelte kompasskurser mens andre kompasskurser hadde tilfredsstillende kursendring. Jeg ser forøvrig at det har skjedd mange mindre endringer i softwaren til E-seien i den nye v 4.29 som bl.a. gjelder autopilot, og det er mulig at oppgraderingen av S1, S2 og S3 skal ivareta denne justeringen. Jeg håper å komme tilbake med brukerfararing i løpet av sommeren. Jeg trodde i utgangspunktet at det ikke kunne lages særlig bedre rutestyrte autopilotsystemer. Nå kan jeg med fjernkontrollen kjøpt gjennom Sydvesten akseptere svært lange rutestrekninger. Håper at alle andre båter holder seg langt unna når de mottar AIS signalene mine. Det kan være lurt å notere seg mitt MMSI nummer for de som skal seile i Skagerak og Kattegat til sommeren. Kanskje det blir en svært enkel manøvrerings-sesong for meg?

Er det noen som har foretett annen montering enn i embalasjen av denne fjernkontrollen?

Ja da, jeg kan styre fra motorrommet. Men jeg har ikke elektronisk styring av motorturtallet. Det er derfor alle andre bør holde seg langt unna når jeg kommer seilende. Dersom dere anskaffer AIS mottager kan dere se når jeg kommer. Noen kan følge meg på internett og holde seg langt unna de farvann jeg seiler i. Dermed reduseres risikoen for forlis betraktelig. Kanskje gir det reduksjon av forsikringspremien å dokumentere at man seiler langt unna meg?

Vær trygg, om jeg fanger opp signaler fra deg så setter jeg kursen midtskips på deg.... slik at vi kan slå av en lengere og hyggelig båtprat..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...