salhus Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Hei jeg har en S1 på min 31 foter. ( kjøpt i USA) Dersom den kalibreres godt, fungerer den utmerket. ( i fjertfall innaskjærs) har ikke prøvd den så mye utaskjærs etter fullstending innstalasjon og kalibrering Jeg ville vert litt skeptisk til en uten ror giver. Dette var ett av hovedproblemene med den første generasjon Raymarine Wheel pilot. Dette endte med at Raymarine måtte innstallere dette på en del båter, under garanti ( vet i hvertfall at dette var tilfelle i Sverige) X-5 ser ut til å ha rategyro innebygget. S1 ble levert i 2 modeller, med og uten. Men den med sensor hadde også rorsensor Jeg har ikke så mye kunnskaper om hve rategyroen egentlig gjør i computeren. Men det er jo mulig denne kan kompensere for manglende ror sensor. Dersom dette er tilfelle ville jeg valgt X-5. En annen fordel er at du får det nye instrumentet, og at dette or basert på NMEA 2000 (selv om raymarine kaller det noe annet) Dette er jo fremtiden. (har surfet rundt litt og det ser ut til at pakkene selges både med nye og gamle instrumenter til den nye kurs computeren, sjekk dette) Det er jo også mulig at X-5 har inngang for rorsensor, som kan monteres senere om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 I prinsippet så kan en vel bruke drivenheten til rorgiver også, og jeg regner med at det er det raymarine gjør... rorgivere forteller jo bare rorets posisjon og det kan like gjerne drivenheten gjør om den er fasilitert med dette.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Jeg fikk opplyst av Belamarin på båtmessa på Lillestrøm i år at både S1, S2 og S3 visstnok kan oppgraderes hardwaremessig med bytte av chips. Jeg har planlagt å gjøre dette ved slutten av måneden. Er det noen som allerede har foretatt oppgraderingen og har høstet erfaringer med oppgraderingen? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Hva går så denne "chip tuningen" ut på? hva endrer den i den opprinnelige course computeren? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Det er uklart for meg, men jeg har forstått det slik at det bl.a. gjelder algoritmer for kursendring ved veipunkter. Jeg hadde endel overstyring ved kursendring for veipunkter i enkelte kompasskurser mens andre kompasskurser hadde tilfredsstillende kursendring. Jeg ser forøvrig at det har skjedd mange mindre endringer i softwaren til E-seien i den nye v 4.29 som bl.a. gjelder autopilot, og det er mulig at oppgraderingen av S1, S2 og S3 skal ivareta denne justeringen. Jeg håper å komme tilbake med brukerfararing i løpet av sommeren. Jeg trodde i utgangspunktet at det ikke kunne lages særlig bedre rutestyrte autopilotsystemer. Nå kan jeg med fjernkontrollen kjøpt gjennom Sydvesten akseptere svært lange rutestrekninger. Håper at alle andre båter holder seg langt unna når de mottar AIS signalene mine. Det kan være lurt å notere seg mitt MMSI nummer for de som skal seile i Skagerak og Kattegat til sommeren. Kanskje det blir en svært enkel manøvrerings-sesong for meg? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 (redigert) Roalbj du har E -serien. Kan koble til web-kamera og sitte og styre fra lugaren nå som du har fjernkontrollen. Jeg gleder meg til å ta i bruk smartcontrolleren Sydvesten bestilte til meg også. Et kjekt å ha produkt som jeg har store forhåpninger til. Redigert 10.April.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Er det noen som har foretett annen montering enn i embalasjen av denne fjernkontrollen? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Ja da, jeg kan styre fra motorrommet. Men jeg har ikke elektronisk styring av motorturtallet. Det er derfor alle andre bør holde seg langt unna når jeg kommer seilende. Dersom dere anskaffer AIS mottager kan dere se når jeg kommer. Noen kan følge meg på internett og holde seg langt unna de farvann jeg seiler i. Dermed reduseres risikoen for forlis betraktelig. Kanskje gir det reduksjon av forsikringspremien å dokumentere at man seiler langt unna meg? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Er det noen som har foretett annen montering enn i embalasjen av denne fjernkontrollen? Monteringen tar ganske nøyaktig 3 minutter og 23 sekunder dersom alt ligger tilrette. Det er ladingsenheten som må ha strømtilførsel. Det andre er "plug and play". Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Vær trygg, om jeg fanger opp signaler fra deg så setter jeg kursen midtskips på deg.... slik at vi kan slå av en lengere og hyggelig båtprat.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.