Jump to content

Anbefalinger av RIB?

lassal

Recommended Posts

Har erfaring med Arimar 430 med 40hk Yamaha totakt 3 sylindre. Den har konsoll, lanterner og er en kjempeartig båt å kjøre. Egentlig er det kun Hydrolift X-17 som er artigere å kjøre rundt med. Arimaren gjorde ca 40 knop med denne Yamaha-motoren. Den hadde et veldig bra skrog og til å være en lett RIB er det utrolig hvor godt den gikk i sjøen. Tørt også.

Kan anbefales om man skal ha RIB i denne størrelsesorden.

Lingefan

Hmm, ja.. Jeg er litt usikker på om jeg skal velge ILAS krybbene eller denne tradisjonelle daviteren uten sveiv.. Her er forøvrig badeplatformen (de eneste og beste bildene jeg har foreløpig).. Det positive er at ILAS krybbene kan trekkes ut i forskjellige trinn, så RIB'en blir evt. da å hvile på en utenfor badeplatformen..

Jeg er så usikker. Det er snakk om så store prisforskjeller også.. De vanlige daviterene som jeg kan ta vekk koster 4000kr mens ILAS daviteren koster nærmere 20 000kr..

79711280fq4.jpg

Flott båt. Disse ILAS-krybbene, er det egentlig med vipp? Eller er det bare krybber man kan "plassere" jolla i? Hvis de har vipp, hvordan låses de vannrett? For litt tyngre joller tror jeg man trenger en vippemekanisme for at det skal være noenlunde greit å håndtere jolla. Er det noen som har prøvd disse ILAS-krybbene?

• 11 måneder senere...

Jeg har ikke erfaringer med Capelli, men Arimar har jeg meget gode erfaringer med. Et skrog som gir svært gode sjøegenskaper til å være en liten ristetass på 10 fot. RIB'en virker tight og fin og virker godt sammenskrudd med syrefaste materialer. Det er brukt fine materialer i instrument og instrumentplate. Skroget virker å være tykt.

Arimar er også fine. Enige i det. Noen som vet hva de koster? De har jo vært testet med VMAX tidligere har jeg lest.

Capellin liker jeg fordi den er litt "jet RIB wannabe" - den ser rett og slett kul ut. Men jeg lurer på om VMaxen blir litt liten på den.

Samme sted som selger Capellien har også en 2004 Avon Jet RIB til salgs. Den koster "bare" 140.0000. Så Capellien er ganske mye billigere

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Noen som vet hvem som forhandler Arimar Rib'ene nå?

Har forsøkt å komme i kontakt med Batsman/rib-senteret i Leangbukta som var importør/produsent av disse. Men der er det vist kroken på døra. Har hverken svart på telefon eller mail. Og nå er siden deres nede.

Når jeg søkte på navnet så kom "Konkursbo rib-senteret" opp, så dett var dett.

Har en "baatsman rib" som vistnok var forrgjengeren til Arimar, trenger en ny "åregaffel", men hvor få tak i en?

Ut fra bilder av Arimar rib's så virker det som om det er samme systemet med disse gaflene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

er jo billigere jetriber og ;)

Javel - hvorda?

Vi var og så på Capellien - den er for stor. 3,60 lang blir nok for svært bakpå badeplatformen vår.

Den Avon jet riben de "bare" skal ha 145.000 for var ikke pen i det hele tatt synes jeg.

Arimar RIB'ene ble satt sammen på RIB senteret. Tror de kjøpte skrog og pontonger og fikset resten selv. Trist at de gikk overnde. Dockside Marine som også er konkurs hadde en til salgs. Med mindre dette var et formidlingssalg så kommer vel den for salg når boet får kontroll

Da vi kjøpte den lille Zodiac 275 Yachline RIB'en var tanken at den skulle sitte i snap daviter bakpå forrige båten. Nå har vi bedre plass og angrer på at vi ikekkjøpte en 310 i stedet. Da kunne vi satt på styrekonsoll. Noen som vet om styrekonsollen passer i en 275 også?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk Bitteliten.

Ser ut som om de er helt i oppstarten, mulig det er de som har kjøpt opp hele greia fra Rib-Senteret.

Har i allefall sendt dem en mail, så får vi se om det er noe svar å få.

Litt plundrete å ro Rib'en uten den ene åreinnfestingen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jøss, at RIB senteret var konkurs kom som en liten overaskelse, men med måten de styrte butikken på kan jeg vel forstå det. Måten de behandlet kunder på var dårlig, meget dårlig. Jeg tror jeg betalte 45.000kr for min Arimar 320 Targa med teak, sportsratt, led lys, vimpel, lanterner, targabøyle etc. m/ styreenhet for motoren min da jeg hadde motor selv. Båt med motor lå vel på 60-70.000kr.

• 3 måneder senere...

Båten går kjempefint i vannet. Tar svinger/sjø bra. MX 310 RIB er den vi har. Naboen i havna kjøpte lik, men hadde en 9,9 Yamaha fra før. Også meget fornøyd.

Jeg gidder ikke prøve fordekket engang

Båt ca 65 kg

Motor 46 kg

Batteri

Den blir hengende etter. Ikke optimalt, men det blir slik. Tidligere brukte jeg spinnakerfallet på gummibåten, men nå tror jeg det blir slitsomt opp og ned vis samme metode skal brukes. Bør ha el-wincher da(som jeg vurderer) eller større wincher(som er andre alt).

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...