Jump to content

Anbefalinger av RIB?

lassal

Recommended Posts

Jeg kjøpte den ferdig hos Leere i Fredrikstad. Fikk et kjempetilbud i høst. Kjøpte den med følgende utstyr

9.9 hk 4-takt(nå 15 hk)

styrekonsoll

el. start

batteri

Totalpakkepris 33000,- (Det var 2 båter igjen).

På Gtb messen sto den utstilt til kr 55000,- SEK. Uten el start.

Naboen i havnen synes den var fin og kjøpte lik. Han hadde en 2005 mod 9,9 Yamaha som han monterte på.

Fordel 2- takt: Vekt

Fordel 4-takt: Lydløs

Jeg forsøkte å få tak i 2-takt, men det var utsolgt.

Erling Sande er imp både av motor og båt. Hadde kjempekampanjer på motor i høst. Jeg bestilte i utgangspunktet ikke el. start, men det var det som var lagervare. Vi vurderte også Grand/Arimar men disse ble uforholdsmessig mye dyrere.

Hadde ifjor både en AL320 med 9.9 hk og en 2,85 gummibåt(ny ifjor) samt en 2007 mod 3.10 som ble stjålet. Ut i fra disse erfaringene er vi godt fornøyd med båten. Tørr og fin.

Eneste er at jeg tror propellen har for liten stigning.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Da er MX310 bestillt. Fikk den for 12.000,- fra Mandal Maritim. Vekt er 58kg uten styrekonsoll. Da vekten er det viktigste for meg dropper jeg konsollen. Fikk tak i en av de siste tilgjengelige 2T 9,9 fra Yamaha tidlig på året i fjor. Den har samlet støv siden den tid men er nå omgjort til 15Hk og veier kun 36 kg. Det skulle gi meg en samlet tonnasje på 94kg som forhåpentligvis kan brukes i Davit'er om jeg skulle få somlet meg til det etterhvert.

Hører mye skryt av Suzumaren.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Hvilket styrekonsoll brukte du til Suzumaren, er bunnen flat i denne eller lik 270?

Ja bunnen er flat i MX (+ stuerom forran) fordi den har dobbelt skrog. DS har enkelt skrog og følgelig ikke flatt. MX310 veier 58kg mens DS310 veier 52kg

MX har innvendige løfteøyer tror DS også har det.

:smiley:

Hei,

Jeg kjøpte en ny Suzumar DS310 for noen uker siden.

Gode egenskaper synes jeg. Jeg valgte DS uten dobbel bunn da den er lettere og har mye bedre plass innvendig.

Ellers er det andre RIBer i denne størrelsen som har veldig lave pontonger som jeg ville tro gjør den litt hard i sjøen. Suzumaren har pontongene godt over sjøen i fart. Dog skal det sies at den kan bli vinglete hvis farten er for høy. Jeg har en 9,9(15) 2T Johnson.

Hilsen Trude III

Trude III

Har nå fått testet båten og må si meg meget fornøyd så langt. Virker som meget god kvalitet til en relativt rimelig kostnad. Holder på å innkjøre motor men har prøvd i hele fartsregisteret og det ser veldig bra ut. Tørr og stiv men går mykt i sjøen. Eneste jeg kunne ønske meg annerledes var litt lengre pontonger bak slik at ikke motoren kan ta borti "storbåten" om den kommer inntil med bakenden først.

Kan anbefale Mandal Maritime. Hyggelig og hjelpsom betjening.

suzu1.jpg

suzu2.jpg

suzu3.jpg

suzu4.jpg

suzu5.jpg

suzu6.jpg

suzu7.jpg

Jeg pratet med en kar p Hankø i helga som har en Suzumar 310. Han syntes at jolla var ustø i lav fart. Noen med tilsvarende erfaringer?

Er du sikker på att du mener Suzumar MX-serien. De har en RIB til. MX-serien har store potonger og synes den virker veldig stabil. Mne jeg har ingen erfaringer med små RIB

båter ellers. MX serien har dobbel bunn

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

• 3 måneder senere...

jeg har en AB Inflatables Lammina 9.5 AL aluminiums-rib.

suveren slitestyrke med Hypalon oversized pontonger,lav vekt (43kg) og vanvittig sjødyktig dypt v-skrog

(sleper helt suverent for de som bryr seg om det)

slipper å bekymre meg for skader på skroget når jeg skal i land med bikkja

min var originalt åpen med tofte,men de har styrekonsoller fom modellen over

med 9.9 Yamaha veier ekvipasjen ca 83kg uten konsoll

anbefales

imo

mvh

Leif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...