Jump to content

renovering av sabb type g m/bilder

zatoo

Recommended Posts

hei hei

fant dette forumet for litt siden virker veldig bra

med masse tips og ideer

jeg kjøpte meg en sjømann 22 for 2 sesonger siden

har gjort ganske mye med den og i vinter ble motoren tatt ut for overhaling

byttet stempelringer

nye pakninger

slipt opp ventilseter

bilde_001.jpg

motoren før overhaling

bilde_005.jpg

toppen før overhaling

bilde_007.jpg

det var nok på tide se spesiellt ventilsetet for eksos høyre side

bilde_011.jpg

da var stempelet ute de gamle ringene ble tatt av og nye montert

bilde_012.jpg

det begynner å bli fint alle små deler ble malt inne da det fortsatt er for kaldt ute

bilde_013.jpg

bilde_014.jpg

etter masse pussing slitne armer og et par vannblemmer ble ventilsetene som nye

bilde_018.jpg

bilde_016.jpg

da venter jeg og motoren på varmere vær før den blir malt og montert (lakken liker seg ikke så godt under 10 grader

legger ut flere bilder når den blir montert :smiley:

Hei zatoo, og velkommen ombord i baatplassen.no!! :o)

Hyggelig å se at noen tar vare på "kystens sliter" - Sabb G-modell. En takknemlig motor å stelle med, fordi den er enkel men solid. Fint at du har lagt ut en masse bilder også. Inntrykket blir et helt annet enn hvis du bare hadde fortalt hva du har gjordt. Har selv hatt maken motor og skrudd endel på'n...

En par spørsmål:

Hva er det du har lakket med og har du fargekoden til Sabb-blå?

bilde_012.jpg

Hvordan fikk du messing / bronse-delene så rene (vannpumpeflens) - har du sandblåst?

bilde_013.jpg

Samme spørsmål en gang til - hvordan fikk du av all gammel maling? Det er jo 100.000 kriker på svinghjulet (starterkransen) hvordan fikk du det så ren? ....

bilde_016.jpg

....og hva har du tenkt å grunne med når du lakkerer selve motorblokka og svinghjul...?

Lykke til og fortsett i samme stilen!!!

:seeya:

Jeg - og sikkert mange med meg - er mektig imponert!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

heisann

morsomt å se at flere liker disse gamle motorene

prøvde ut en del forskjellig pusse utstyr men fant fort ut at det som virker best på store deler og blokka i stål er kraftige

ståltråd rondeller til å feste på vinkelsliper det fjerner alt og gir en bra overflate for grunnning

på messinngen fikk jeg tak i ståltråd rondeller i messing til å sette på drillen

resultatet ble mye bedre enn ventet det fjernet all lakk og grums og delene ble jo skinnende blanke

hadde sett for meg mange timer med puss og polering men det trengtes ikke

orginallakken til sabb koster jo en formue 600 kr for en halv liter så den kjøpte jeg ikke

men bestillte meg orginal dynamo holder fra sabb da den som sto på motoren var hjemmelagd

og den kom ferdig lakkert tok med meg den i en ordentlig maleforretning de målte fargen fra den med en fargemåler

og lagde lakk til meg til under halv pris

så en fargekode har jeg desverre ikke

grunningen jeg bruker heter ronseal metall og rust primer

har ikke prøvd den før men håper den er bra

den skal også hefte godt på aluminium

... tok med meg den i en ordentlig maleforretning de målte fargen fra den med en fargemåler og lagde lakk til meg til under halv pris - så en fargekode har jeg desverre ikke...

Joda! Det har du da vel!

Ta en titt på boksen som malerforretningen har blandet til deg - de pleier å sette en merkelapp med fargekoden på, så du har til å bestille neste gang.

Takk for pusse-tipset ellers - kjekt å vite!!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

orginallakken til sabb koster jo en formue 600 kr for en halv liter

Det må da være feil! Jeg betalte 270,- for en halvliter, og etter å ha lakkert hele motoren mange strøk (dvs sprøytet da) har jeg fortsatt nesten halvparten igjen! Skikkelig maskinemalje, virker som et bra produkt. Oppførte seg bra i den forholdvis lave temperaturen det var i garasjen da jeg sprøytet, og tørket kjapt! Så denne kan anbefales!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

i helga var det bare å hoppe i arbeidstøyet motoren skulle males og settes sammen

var på limaco og leide en diesel dreven byggtørker som ga 19 kw ble godt å varmt i garasjen ja :smiley:

hele lørdagen gikk med til pussing regjøring og grunning

baatmotor_032.jpg

baatmotor_034.jpg

det fantes heldigvis blankt metall under all gammel maling og rust

da var det bare å vaske ned med rødsprit og aceton

baatmotor_036.jpg

så ble motoren grunnet med et godt lag

og da var det bare å ta kvelden blir ganske sliten i rygg og kropp etter en lang dag i garasjen

baatmotor_043.jpg

lørdag morgen var det bare å sprette opp og ta tak i penselen

baatmotor_052.jpg

endelig er den ferdig bare litt småplukk igjen

det gjorde seg veldig å polere all messing og kobber blir spennende å se om det holder seg

etter å ha gjort denne jobben er jeg veldig imponert og fascinert av denne gamle sabb konstrukjsonen

makan til lett motor å skru på har jeg aldri vært borti før

slenger på et par bilder av hvordan så ut før den kom inn i garasjen

dsc00065_1.jpg

dsc00064_1.jpg

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...