zatoo Startet 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2008 hei hei fant dette forumet for litt siden virker veldig bra med masse tips og ideer jeg kjøpte meg en sjømann 22 for 2 sesonger siden har gjort ganske mye med den og i vinter ble motoren tatt ut for overhaling byttet stempelringer nye pakninger slipt opp ventilseter motoren før overhaling toppen før overhaling det var nok på tide se spesiellt ventilsetet for eksos høyre side da var stempelet ute de gamle ringene ble tatt av og nye montert det begynner å bli fint alle små deler ble malt inne da det fortsatt er for kaldt ute etter masse pussing slitne armer og et par vannblemmer ble ventilsetene som nye da venter jeg og motoren på varmere vær før den blir malt og montert (lakken liker seg ikke så godt under 10 grader legger ut flere bilder når den blir montert Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Hei, det er veldig kjekt med slike reportasjer. Veldig fint lakkert. Jeg har overhalt noen av disse selv. Når du først er igang, har du tatt fødepumpa og diselpumpene? Likedan membraen i vannpumpa? Likedan ventilstyringene Det har du sikkert. Venter med spenning på oppstarten... donk--donk Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Hei zatoo, og velkommen ombord i baatplassen.no!! :o) Hyggelig å se at noen tar vare på "kystens sliter" - Sabb G-modell. En takknemlig motor å stelle med, fordi den er enkel men solid. Fint at du har lagt ut en masse bilder også. Inntrykket blir et helt annet enn hvis du bare hadde fortalt hva du har gjordt. Har selv hatt maken motor og skrudd endel på'n... En par spørsmål: Hva er det du har lakket med og har du fargekoden til Sabb-blå? Hvordan fikk du messing / bronse-delene så rene (vannpumpeflens) - har du sandblåst? Samme spørsmål en gang til - hvordan fikk du av all gammel maling? Det er jo 100.000 kriker på svinghjulet (starterkransen) hvordan fikk du det så ren? .... ....og hva har du tenkt å grunne med når du lakkerer selve motorblokka og svinghjul...? Lykke til og fortsett i samme stilen!!! Jeg - og sikkert mange med meg - er mektig imponert! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
trikkern Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Vakket arbeid! Jeg blir blank i øya av sånt! Dette er en av de "evige" motorene som det går an å få i orden for en rimelig penge, men med mye arbeidsinnsats. Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
zatoo Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 heisann morsomt å se at flere liker disse gamle motorene prøvde ut en del forskjellig pusse utstyr men fant fort ut at det som virker best på store deler og blokka i stål er kraftige ståltråd rondeller til å feste på vinkelsliper det fjerner alt og gir en bra overflate for grunnning på messinngen fikk jeg tak i ståltråd rondeller i messing til å sette på drillen resultatet ble mye bedre enn ventet det fjernet all lakk og grums og delene ble jo skinnende blanke hadde sett for meg mange timer med puss og polering men det trengtes ikke orginallakken til sabb koster jo en formue 600 kr for en halv liter så den kjøpte jeg ikke men bestillte meg orginal dynamo holder fra sabb da den som sto på motoren var hjemmelagd og den kom ferdig lakkert tok med meg den i en ordentlig maleforretning de målte fargen fra den med en fargemåler og lagde lakk til meg til under halv pris så en fargekode har jeg desverre ikke grunningen jeg bruker heter ronseal metall og rust primer har ikke prøvd den før men håper den er bra den skal også hefte godt på aluminium Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 ... tok med meg den i en ordentlig maleforretning de målte fargen fra den med en fargemåler og lagde lakk til meg til under halv pris - så en fargekode har jeg desverre ikke... Joda! Det har du da vel! Ta en titt på boksen som malerforretningen har blandet til deg - de pleier å sette en merkelapp med fargekoden på, så du har til å bestille neste gang. Takk for pusse-tipset ellers - kjekt å vite!! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
zatoo Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 så på boksen idag der står det bare båtlakk og navnet mitt ingen fargekode men hvis noen trenger fargen til et sabb prosjekt kan jeg godt male en liten bit og sende det i et brev bare å sende navn og adresse i en melding til meg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 orginallakken til sabb koster jo en formue 600 kr for en halv liter Det må da være feil! Jeg betalte 270,- for en halvliter, og etter å ha lakkert hele motoren mange strøk (dvs sprøytet da) har jeg fortsatt nesten halvparten igjen! Skikkelig maskinemalje, virker som et bra produkt. Oppførte seg bra i den forholdvis lave temperaturen det var i garasjen da jeg sprøytet, og tørket kjapt! Så denne kan anbefales! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zatoo Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 sjekket sabb sine sider nå lakken koster 375 for en halv liter legger med linken http://www.sabb.no/shop/productDetails.asp...ogDirectoryId=2 Sitér dette innlegget Link to post
zatoo Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 i helga var det bare å hoppe i arbeidstøyet motoren skulle males og settes sammen var på limaco og leide en diesel dreven byggtørker som ga 19 kw ble godt å varmt i garasjen ja hele lørdagen gikk med til pussing regjøring og grunning det fantes heldigvis blankt metall under all gammel maling og rust da var det bare å vaske ned med rødsprit og aceton så ble motoren grunnet med et godt lag og da var det bare å ta kvelden blir ganske sliten i rygg og kropp etter en lang dag i garasjen lørdag morgen var det bare å sprette opp og ta tak i penselen endelig er den ferdig bare litt småplukk igjen det gjorde seg veldig å polere all messing og kobber blir spennende å se om det holder seg etter å ha gjort denne jobben er jeg veldig imponert og fascinert av denne gamle sabb konstrukjsonen makan til lett motor å skru på har jeg aldri vært borti før slenger på et par bilder av hvordan så ut før den kom inn i garasjen Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Flott prosjekt dette. Må være gøy å holde på med slike prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 (redigert) Stilig prosjekt! Når venter du oppstart? Ingen motor er så fin som en nymalt Sabb G! Redigert 30.Mars.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erniie Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Hei jeg har fått tak i makern motor veldig imponerende flotte bilder og utrolig fin arbeid du gjorde håper jeg klarer min likebra kan du sende meg en liten fargeprøve Tino Schultze Monsrudveien 34, 1920 Sørumsand tusen takk for alle tips Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.