Jump to content

Montering av sjøvannsfilter


oye

Recommended Posts

Jeg skal montere sjøvannsfilter i min Saga 27, og vil gjerne ha noen tips og erfaringer.

- Jeg har to sjøvannsinntak - burde jeg da ha to sjøvannsfilter?

- Skal et sjøvannsfilter helst plasseres over vann-nivået?

- Er det noen som har erfaringer med hvilken type filter som er gode - er f.eks. filterhusene i plast som f.eks. Maritim eller Seatronic selger greie?

- Noe mer spesielt jeg bør tenke på før valg og montering av dette?

Link to post

hvis du har 2 filtere kan du lage en anordning hvor du stenger ett av gangen for å rengjøre dem under gange. Sjekk vetus sine sider (vetus.nl) de har filtere med gjennomsiktig lokk som kan være praktisk.

 

Ellers har det vært skrevet mye om hvilke typer slanger du skal ha, noen anbefaler ikke pvc slanger mellom motor og filter fordi vibrasjoner kan være uheldig med det materielet, og de bør være metallarmert.

 

de bør vel absolutt monteres over vannlinja. Pass på at plasseringen blir på en plass du kan søle litt med saltvann.

Link to post

Ser du skal bytte gjennomføringer også. Da har du jo en ypperlig anledning til å redusere til ett sjøvannsinntak.

Har du 2 inntak, behøver du ikke nødvendigvis 2 sjøvannsfilter.

 

Filteret plasseres normalt over vannlinjen. da oppnår du følgende fordeler:

1. Filteret forårsaker ikke at båten synker om det oppstår filterlekkasje.

2. Filteret kan rengjøres når som helst bare du har stoppet motoren. Du må ikke stenge inntaket før du tar av lokket på filteret.

 

Volvos sorte plastbøtter har jeg særdeles dårlig erfaring med.

Byttet det i et metallfilter med klart plastlokk og gjengede hull for montering av passende slangestusser.

Det er jo til båt, så det koster det hvite ut av øyet.

 

Inntak i bunn og utløp på siden. Filterinnsatsen er et syrefast gitter a la det man finner i filtre for ferskvannssystemet, bare 10 ganger større.

 

Selv bruker jeg tykk, armert eksosslange fra inntaket og opp til filteret. Fra filteret og til motor er det armert, klar pvc-slange.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
hvis du har 2 filtere kan du lage en anordning hvor du stenger ett av gangen for å rengjøre dem under gange.

Nå er det kanskje veldig variabelt hvor man ferdes hen og hvor mye forurensning det er i vannet. Men så mye forurensning at jeg blir nødt for å rense filteret under gange, det synes jeg er bortkastet penger og ikke minst mulige feilkilder. Keep it simple!

Link to post

Men du beholder naturligvis 2 inntak, dette gir en svært god sikkerhet om det ene inntaket skulle tettes av noe rusk, så vi du opprettholde kjøling. Flere Norske leverandører av vestlandbåter i dag leverer med dobble inntak. Men bruk bare ett filter.

 

Dette med og sette på ett T stykke er også smart, da er det lett for deg og ferskvannskjøle sytemet ditt når det er ønskelig. Dette vil bli den beste løsningen for deg og båt.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post

Har to inntak, et i skroget og et inn fra drevet. Slangene går inn på et "T" stykke rett før filteret.

Filteret er montert over vannlingen som tidligere beskrevet. Hos meg er alltid begge inntak åpne.

Filteret er av denne typen.

sjoevannsfilter_5.jpg

 

Har blandede erfaringer med filtre i plast, ved flere anledninger har lokket sittet fast (skrulokk) og blitt for svake dersom man må ta litt i eller at de har vert vanskelige å få tett.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Men du beholder naturligvis 2 inntak, dette gir en svært god sikkerhet om det ene inntaket skulle tettes av noe rusk, så vi du opprettholde kjøling. Flere Norske leverandører av vestlandbåter i dag leverer med dobble inntak. Men bruk bare ett filter.

Det er en målsetting å ha færrest mulig skroggjennomføringer under vannlinjen, så man skal ha særdeles gode grunne til å doble antallet inntak.

 

Du skriver at to inntak gir svært god sikkerhet om det ene inntaket skulle tettes.

For det første er det særdeles sjeldent at inntaket tettes. Og skulle det være masse drit klar til å tette det ene inntaket, er vel dritten like klar til å tette det andre inntaket? Ikke for det. Inntaket er jo svært grovmasket, så det som tettes er selvfølgelig filteret. Det er det bare ett av, så to inntak gir dermed ikke forbedret sikkerhet i det hele tatt.

 

Synspunkter?

Link to post

Enig med Lotus. Velg et skikkelig sjøvannfilter av den typen som er avbildet - med klart lokk - har vært borti diverse plastfilterløsninger som alle har hatt svake punkter. Monter så filteret over vannlinjen, men med så kort avstand til sjøvannsinntaket som mulig. Da får du følgende fordeler:

 

1. Lett å kontrollere/sjekke - samt rense når behov

2. Forenkler vinterkonservering

3. Det lar seg gjøre å "stake opp" sjøvannsinntaket med en tynn stakefjær

 

Monter filteret et sted det er lett å komme til (les lett å f.eks. helde oppi frostvæske) samt det ikke er så farlig med litt vannsøl.

 

Et støpt metallfilter av avbildet type lenger opp i tråden koster ca. 2000,-

Link to post

Hei

Har vært ombord i en del Saga 27 og Saga 7000. Når det står montert Perkins 49 HK har jeg registrert uten unntak at det er 2 kjølevannsinntak. Et på hver side av kølen.

Tror ærlig talt at Saga ikke hadde montert 2 kjølevannsinntak viss det ikke var behov.

Dette er en fordyrende innstallasjon og at Saga utfører dette bare for moro har jeg ikke tro på.

Hilsen smaapala

Link to post

Hvis man har 2 kjølevannsinntak i skutebunn bør de brukes og.... Her har båtbyggeren tenkt sikkerhet da de ble montert.... Som oftest er det et inntak på hver side av kjølen.

Er det ene fullt av tang eller plast i innløpet er det å skifte over på det andre og komme seg til lands for å sjekke ut hva dette er.... Ikke alltid det passer å hoppe i sjøen og rense silen under...

Link to post

Jeg er tilhenger av to sjøvannsinntak. Fordelen er at man da unngår å få plastposer etc. sugd inn i motorens kjølesystem. Ideen er at man ved en lett blokkering ikke får for høyt undertrykk. En eventuell fremmedpartikkel vil som regel løsne igjen når motoren stoppes eller når båten settes i bevegelse.

 

Det er dessverre bare de som har opplevd skader som monterer to inntak og da selvfølgelig proffbransjen.

Det er dessverre slik at man ikke vet helt omfanget av disse skadene, for det er som regel impelleren som får skylden.

Link to post

Jeg har heller aldri sett to inntak originalt på lystbåter. Proffbransjen, altså yrkesfartøyer i noen-tusen-tonn-klassen har jeg sett har steam som dundrer inn i sjøvannsinntaket hvis det oppstår undertrykk. Dette gikk automatisk.

 

På Hulda går det inn ett hovedrør vertikalt fra bunnen. På toppen av dette røret er det et t-stykke med en kuleventil på toppen. Jeg kan stake hele røret gjennom denne ventilen. Jeg har ikke sil i inntaket. Det er også en måte å gjøre det på.

 

Dessuten har jeg tilsvarende filter som er avbildet over av 880. Mitt filter har fire bolter i lokket og er montert under vannlinjen. Jeg kan bare stenge en kran om jeg skal ha av lokket. Nå er det vel snart tre år siden lokket var av. Planen er å ta det til sommeren, det ligger en del dingser og svømmer nedi der nå.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Har faktisk aldri opplevd å få tettet et sjøvannsinntak under båten. Dette befinner seg jo i de fleste et stykke under vannoverflaten, og dette gjør nok at inntaket i de fleste tilfeller befinner seg enten under eller over "potensielle farer". Videre er jo undersiden av båten temmelig "glatt", og det meste av eventuelle farer glir lett forbi. Men har vært borti et par "nabobåter" med hekkagregat som har fått plastposer "i" inntaktet. Men disse har i begge tilfeller blitt fanget opp av drevet først.

 

Mitt sjøvannsfilter (av typen som er avbildet) får spesielt på sommertid etterhvert et innhold av mindre skjellbiter og grasbiter, samt et "grønt belegg" på innsiden av ubestemmelig art. Derfor renser jeg dette et par-tre ganger i løpet av en sommersesong, mens på vintertid forblir filteret stort sett helt rent. Bruker båten ca. 400 timer pr. år. Mitt filter er montert så høyt at når jeg tar av glasset på toppen så renner vannet "bakover" og blir stående ca. 5 cm. nede i slangen/under filterbunnet. Om behov kan jeg stikke en tynn stakefjær nedi og ut gjennom silen i båtbunnen (men har kun forsøkt dette for å se om det gikk). Hvis behov for vinterkonservering lukker jeg først sjøvannsintaket. Så legger jeg en hageslange oppi (med passe trykk) filteret og kan kjøre motoren med ferskvann. Til slutt heller jeg oppi en bøtte med ferdigblandet frostveske og konserveringen er gjort.

 

Ser ellers både fordeler og ulemper med 2 inntak, og selvfølgelig også med 2 filter. I båt kan man vel tilnærmet aldri få nok av "sikkerhetssystemer", men samtidig er det vel et faktum at endel båteiere i enkelte tilfeller nærmer seg en eller annen "tilstand" av overdrevent sikkerhetsfokus. Sansynligheten for å "havne i trøbbel" i forbindelse med båtbruk er uansett mye mindre enn hva som kan skje når vi kjører bil til/fra havna..........???

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Er det ingen som har fått tilstappet filter? Saga 27 har foresten dyp kjøl som gjør forskjell på de 2 inntakene.

 

Jeg fikk et plastflak i inntaket en gang. Vi lå den gangen i Bestumkilen i Oslo, svært forurenset område. Da var eldste sønnen min et par år, så det er 35 år siden. Blåste flaket vekk med trykkluft. Frekvensen for at det skal skje feil er for meg så lav at det er andre ting som ligger høyere på prioriteringslisten.

Link to post
Nei, proffbransjen monterer ikke 2 kjølevannsinntak, Ole Petter.

 

Jeg vil gjerne utfordre deg.

List opp et par båtfabrikanter som har 2 sjøvannsinntak til singel motorinstallasjon i sine nye båter.

 

 

Yanmar Norge krevde dobbelt inntak på min motor, 6BY260Z, ett gjennom drevet og bunnventil.

 

Men ikke vanlig prosedyre hos båtbygger.

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...