oye Startet 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2008 Jeg skal montere sjøvannsfilter i min Saga 27, og vil gjerne ha noen tips og erfaringer. - Jeg har to sjøvannsinntak - burde jeg da ha to sjøvannsfilter? - Skal et sjøvannsfilter helst plasseres over vann-nivået? - Er det noen som har erfaringer med hvilken type filter som er gode - er f.eks. filterhusene i plast som f.eks. Maritim eller Seatronic selger greie? - Noe mer spesielt jeg bør tenke på før valg og montering av dette? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 hvis du har 2 filtere kan du lage en anordning hvor du stenger ett av gangen for å rengjøre dem under gange. Sjekk vetus sine sider (vetus.nl) de har filtere med gjennomsiktig lokk som kan være praktisk. Ellers har det vært skrevet mye om hvilke typer slanger du skal ha, noen anbefaler ikke pvc slanger mellom motor og filter fordi vibrasjoner kan være uheldig med det materielet, og de bør være metallarmert. de bør vel absolutt monteres over vannlinja. Pass på at plasseringen blir på en plass du kan søle litt med saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 (redigert) Ser du skal bytte gjennomføringer også. Da har du jo en ypperlig anledning til å redusere til ett sjøvannsinntak. Har du 2 inntak, behøver du ikke nødvendigvis 2 sjøvannsfilter. Filteret plasseres normalt over vannlinjen. da oppnår du følgende fordeler: 1. Filteret forårsaker ikke at båten synker om det oppstår filterlekkasje. 2. Filteret kan rengjøres når som helst bare du har stoppet motoren. Du må ikke stenge inntaket før du tar av lokket på filteret. Volvos sorte plastbøtter har jeg særdeles dårlig erfaring med. Byttet det i et metallfilter med klart plastlokk og gjengede hull for montering av passende slangestusser. Det er jo til båt, så det koster det hvite ut av øyet. Inntak i bunn og utløp på siden. Filterinnsatsen er et syrefast gitter a la det man finner i filtre for ferskvannssystemet, bare 10 ganger større. Selv bruker jeg tykk, armert eksosslange fra inntaket og opp til filteret. Fra filteret og til motor er det armert, klar pvc-slange. Redigert 21.Mars.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 PS jeg ser akkurat i vetuskatalogen at de har ett nytt filter (tror det er nytt). Lokket er gjennomsiktig og settes fast med vingmutter, istedenfor disse hersens gjengede lokkene som sitter så godt. Sitér dette innlegget Link to post
Indiana II Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Jeg monterte sjøvannsfilter på min Saga 27 i vinter. Har montert det over vannlinja og etter at begge inntakene går i sammen i en T kobling. Dette ble hvertfall min anbefaling. Vet ikke merke på filteret men det er av plast (pvc). Kjøpt hos Wave forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
nb840 Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Jeg har gjort slik som indiana skriver men puttet på en tredje slange.Denne er lagt ned i kjølsvinet med kran slik att man ved en evt. vann lekasje kan lense motor-rommet med sjøvannspumpa.Brukes også om høsten til å kjøre gjennom ferskvann og frostveske. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 hvis du har 2 filtere kan du lage en anordning hvor du stenger ett av gangen for å rengjøre dem under gange. Nå er det kanskje veldig variabelt hvor man ferdes hen og hvor mye forurensning det er i vannet. Men så mye forurensning at jeg blir nødt for å rense filteret under gange, det synes jeg er bortkastet penger og ikke minst mulige feilkilder. Keep it simple! Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 (redigert) Men du beholder naturligvis 2 inntak, dette gir en svært god sikkerhet om det ene inntaket skulle tettes av noe rusk, så vi du opprettholde kjøling. Flere Norske leverandører av vestlandbåter i dag leverer med dobble inntak. Men bruk bare ett filter. Dette med og sette på ett T stykke er også smart, da er det lett for deg og ferskvannskjøle sytemet ditt når det er ønskelig. Dette vil bli den beste løsningen for deg og båt. Redigert 22.Mars.2008 av skage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Har to inntak, et i skroget og et inn fra drevet. Slangene går inn på et "T" stykke rett før filteret. Filteret er montert over vannlingen som tidligere beskrevet. Hos meg er alltid begge inntak åpne. Filteret er av denne typen. Har blandede erfaringer med filtre i plast, ved flere anledninger har lokket sittet fast (skrulokk) og blitt for svake dersom man må ta litt i eller at de har vert vanskelige å få tett. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Lotus Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Men du beholder naturligvis 2 inntak, dette gir en svært god sikkerhet om det ene inntaket skulle tettes av noe rusk, så vi du opprettholde kjøling. Flere Norske leverandører av vestlandbåter i dag leverer med dobble inntak. Men bruk bare ett filter. Det er en målsetting å ha færrest mulig skroggjennomføringer under vannlinjen, så man skal ha særdeles gode grunne til å doble antallet inntak. Du skriver at to inntak gir svært god sikkerhet om det ene inntaket skulle tettes. For det første er det særdeles sjeldent at inntaket tettes. Og skulle det være masse drit klar til å tette det ene inntaket, er vel dritten like klar til å tette det andre inntaket? Ikke for det. Inntaket er jo svært grovmasket, så det som tettes er selvfølgelig filteret. Det er det bare ett av, så to inntak gir dermed ikke forbedret sikkerhet i det hele tatt. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Enig med Lotus. Velg et skikkelig sjøvannfilter av den typen som er avbildet - med klart lokk - har vært borti diverse plastfilterløsninger som alle har hatt svake punkter. Monter så filteret over vannlinjen, men med så kort avstand til sjøvannsinntaket som mulig. Da får du følgende fordeler: 1. Lett å kontrollere/sjekke - samt rense når behov 2. Forenkler vinterkonservering 3. Det lar seg gjøre å "stake opp" sjøvannsinntaket med en tynn stakefjær Monter filteret et sted det er lett å komme til (les lett å f.eks. helde oppi frostvæske) samt det ikke er så farlig med litt vannsøl. Et støpt metallfilter av avbildet type lenger opp i tråden koster ca. 2000,- Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Hei Har vært ombord i en del Saga 27 og Saga 7000. Når det står montert Perkins 49 HK har jeg registrert uten unntak at det er 2 kjølevannsinntak. Et på hver side av kølen. Tror ærlig talt at Saga ikke hadde montert 2 kjølevannsinntak viss det ikke var behov. Dette er en fordyrende innstallasjon og at Saga utfører dette bare for moro har jeg ikke tro på. Hilsen smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Hvis man har 2 kjølevannsinntak i skutebunn bør de brukes og.... Her har båtbyggeren tenkt sikkerhet da de ble montert.... Som oftest er det et inntak på hver side av kjølen. Er det ene fullt av tang eller plast i innløpet er det å skifte over på det andre og komme seg til lands for å sjekke ut hva dette er.... Ikke alltid det passer å hoppe i sjøen og rense silen under... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Jeg er tilhenger av to sjøvannsinntak. Fordelen er at man da unngår å få plastposer etc. sugd inn i motorens kjølesystem. Ideen er at man ved en lett blokkering ikke får for høyt undertrykk. En eventuell fremmedpartikkel vil som regel løsne igjen når motoren stoppes eller når båten settes i bevegelse. Det er dessverre bare de som har opplevd skader som monterer to inntak og da selvfølgelig proffbransjen. Det er dessverre slik at man ikke vet helt omfanget av disse skadene, for det er som regel impelleren som får skylden. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Nei, proffbransjen monterer ikke 2 kjølevannsinntak, Ole Petter. Jeg vil gjerne utfordre deg. List opp et par båtfabrikanter som har 2 sjøvannsinntak til singel motorinstallasjon i sine nye båter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 (redigert) Jeg har heller aldri sett to inntak originalt på lystbåter. Proffbransjen, altså yrkesfartøyer i noen-tusen-tonn-klassen har jeg sett har steam som dundrer inn i sjøvannsinntaket hvis det oppstår undertrykk. Dette gikk automatisk. På Hulda går det inn ett hovedrør vertikalt fra bunnen. På toppen av dette røret er det et t-stykke med en kuleventil på toppen. Jeg kan stake hele røret gjennom denne ventilen. Jeg har ikke sil i inntaket. Det er også en måte å gjøre det på. Dessuten har jeg tilsvarende filter som er avbildet over av 880. Mitt filter har fire bolter i lokket og er montert under vannlinjen. Jeg kan bare stenge en kran om jeg skal ha av lokket. Nå er det vel snart tre år siden lokket var av. Planen er å ta det til sommeren, det ligger en del dingser og svømmer nedi der nå. Redigert 22.Mars.2008 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 hvis det er 2 kjølevannsinntak er det vel naturlig å ha 2 filtere med de fordelene som Ole Petter nevner. Er det ingen som har fått tilstappet filter? Saga 27 har foresten dyp kjøl som gjør forskjell på de 2 inntakene. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 (redigert) Har faktisk aldri opplevd å få tettet et sjøvannsinntak under båten. Dette befinner seg jo i de fleste et stykke under vannoverflaten, og dette gjør nok at inntaket i de fleste tilfeller befinner seg enten under eller over "potensielle farer". Videre er jo undersiden av båten temmelig "glatt", og det meste av eventuelle farer glir lett forbi. Men har vært borti et par "nabobåter" med hekkagregat som har fått plastposer "i" inntaktet. Men disse har i begge tilfeller blitt fanget opp av drevet først. Mitt sjøvannsfilter (av typen som er avbildet) får spesielt på sommertid etterhvert et innhold av mindre skjellbiter og grasbiter, samt et "grønt belegg" på innsiden av ubestemmelig art. Derfor renser jeg dette et par-tre ganger i løpet av en sommersesong, mens på vintertid forblir filteret stort sett helt rent. Bruker båten ca. 400 timer pr. år. Mitt filter er montert så høyt at når jeg tar av glasset på toppen så renner vannet "bakover" og blir stående ca. 5 cm. nede i slangen/under filterbunnet. Om behov kan jeg stikke en tynn stakefjær nedi og ut gjennom silen i båtbunnen (men har kun forsøkt dette for å se om det gikk). Hvis behov for vinterkonservering lukker jeg først sjøvannsintaket. Så legger jeg en hageslange oppi (med passe trykk) filteret og kan kjøre motoren med ferskvann. Til slutt heller jeg oppi en bøtte med ferdigblandet frostveske og konserveringen er gjort. Ser ellers både fordeler og ulemper med 2 inntak, og selvfølgelig også med 2 filter. I båt kan man vel tilnærmet aldri få nok av "sikkerhetssystemer", men samtidig er det vel et faktum at endel båteiere i enkelte tilfeller nærmer seg en eller annen "tilstand" av overdrevent sikkerhetsfokus. Sansynligheten for å "havne i trøbbel" i forbindelse med båtbruk er uansett mye mindre enn hva som kan skje når vi kjører bil til/fra havna..........??? Redigert 22.Mars.2008 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Er det ingen som har fått tilstappet filter? Saga 27 har foresten dyp kjøl som gjør forskjell på de 2 inntakene. Jeg fikk et plastflak i inntaket en gang. Vi lå den gangen i Bestumkilen i Oslo, svært forurenset område. Da var eldste sønnen min et par år, så det er 35 år siden. Blåste flaket vekk med trykkluft. Frekvensen for at det skal skje feil er for meg så lav at det er andre ting som ligger høyere på prioriteringslisten. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Vår nye Viksund 310 st c ble levert med 2 inntak. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 (redigert) Hei har du to sjøvannsinntak ser jeg ingen grunn til ikke å benytte dem. Har selv hatt Saga med to inntak og var glad for det. Som nevnt har du da fortsatt kjøling om det ene skulle bli blokkert. Kople sammen inntakene i et T stykke og monter filteret OVER vannlinja. Haba Redigert 22.Mars.2008 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 (redigert) Nei, proffbransjen monterer ikke 2 kjølevannsinntak, Ole Petter. Jeg vil gjerne utfordre deg. List opp et par båtfabrikanter som har 2 sjøvannsinntak til singel motorinstallasjon i sine nye båter. Yanmar Norge krevde dobbelt inntak på min motor, 6BY260Z, ett gjennom drevet og bunnventil. Men ikke vanlig prosedyre hos båtbygger. Redigert 22.Mars.2008 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Lotus Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Men det er vel fordi vannmengden gjennom drevet alene ikke tilfredsstiller kravet om minste vannmengde? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Nope.. Det er som ekstra sikkerhet, har kjørt motor med kun ett inntak uten forskjell.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Lotus Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Så det du sier er at Yanmar krever doble inntak selv der ett inntak kan gjøre jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.