Jump to content

Montering av sjøvannsfilter

oye

Recommended Posts

Jepp, det er etter erfaringer fra de varmere strøk, der sjøvannstempraturen er noe høyere enn her nord. Og motoren er levert i et større antall enn her hjemme. (mest sannsynlig er det ikke behov for dette her nord)

De vil ikke ta noen sjansjer og krevde dette. I tilegg ble det krevd ekstra vann uttak av kjølevann, dette for å unngå termiske belastninger ved for høyt vannmengde igjennom eksosen i drevet. Her er det montert et vannuttak fra bendet som går til et rør som over risler drevet - drevkjøling.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Et eller to sjøvannsinntak. Den skulle bare visst hva en manet av skikkelig dimensjon gjør av skade/"lager arbeid" hvis den suges inn i sjøvannkretsen på en motor med 1 filter. Manet i filter,oljekjøler,slanger,varmeveksler og eksosbend. Filteret holder ikke maneten unna den suges forbi. Dette har jeg opplevd 2 ggr. og derfor så er mitt interne krav 2 inntak, et på hver siden av kjølen. To klemmer i hver ende av slangen,skikkelig ettersyn/bytte av slanger gir sikkerhet god nok. Mitt forsikringsselskap har ikke kommentert denne innstallasjonen ved inspeksjon.

Cirkeline

Nå er ikke jeg i så mange små yrkesbåter med bare en motor, men de som er litt større og har fra to til fire motorer. Disse hadde neppe fått forlate kaien hvis de skulle stole på bare et inntak slik som i mange fritidsbåter.

Men så stilles det jo generelle krav om doble systemer på mange andre områder i disse båtene.

Over en viss størrelse så er båtene utstyrt med opptil flere sjøkasser med tilhørende inntak og frekvensstyrte pumper som da forsyner hele båten med sjøvann. (Seawater main og seawater auxiliary). En pumpe går mens de andre er i reserve eller starter når trykket eller flow blir for lav.

Jeg leste nettopp byggespesifikasjonene på 25 meter trawler klasset av Loyds hvor det sto at motoren var utstyrt med to sjøvannsinntak og krossover. I båter av denne størrelsen er det vanlig at man kan velge mellom to inntak ved å vri over en venderventil. Dette er ofte noe man da har mulighet til å gjøre hvis man plutselig får varsling av høy eksostemperatur målt etter turbin.

(Eksostemperatur for å avdekke motorfeil måles normalt før turbo).

Jeg mener MTU har dette systemet integrert i overvåkningen sin, og at inntaket kan byttes bare ved å trykke på en bryter på broen.

Slike systemer er vanlig og beskrevet i byggestandardene. Dette mener jeg også står spesifisert i Nordisk båtstandard for yrkesbåter under 15 meter. Det står vel noe i den duren av at filtrene som er en del av motorens kjølesystem skal kunne åpnes og renses med motoren i gang.

NB! det er viktig å tenke system når en lager slike systemer, for det som skal være en økt sikkerhet kan fort bli økt fare på andre områder. Derfor bør systemet kunne takle lekkasje slik at motorens kjølesystem ikke suger luft hvis en lekkasje oppstår. Dette er noe av det samme prinsippet man benytter når flere dieselforbrukere kobles til samme drivstoff tank. Hvis man bruker et T stykke og kobler dieseltilførselen til varmeren inn på slangen til motoren, så kan man risikere at fremdriftsmotoen stopper når slangen til dieselvarmeren lekker.

Problemet med bare et sjøvann inntak er vel relativt lite og kanskje hypotetisk inntil man trenger det, men som nevnt hadde jeg valgt to systemer.

For å gi et eksempel på at ikke alt er like godt på stell med hensyn til temperatur, så kan man se grafen under hvor jeg har logget motorromstemperaturen i en helt splitter ny båt. Regelen sier at motorrommet skal være ventilert slik at temperaturen i motorrommet ikke overstiger utetemperatur + 15 grader C.

I dette tilfellet klaget kunden på at ladningen var dårlig. Det fine med å bygge båten etter regelverket, er at man unngår en del problemer. I dette tilfelle så ble ikke bare ladningen i orden, men motoren sluttet også å røyke grått.

Eieren av båten måtte ta noe av skylden, for han hadde selv isolert motorrommet for støy.

For å få en ide om hvor stort undertrykket er på sugesiden, kan jeg anbefale å montere en slange på utløpet til saltvannspumpen og ruse motoren.

temp.motorrom1.gif

At motorromstemeraturen ikke skal overstige utetemraturen høren unektlig rart ut for meg. Er det det virkelig slim det står beskrevet i noen regel/forskrift. Kan ikke forstå at noen motorom i fritidsbåter i dag holder lik temp som ute. Er nysjerig på dette. Om det er slik som jeg tror at de fleste motorrom hear en høyere temp, gjør det noen skade?

At motorromstemeraturen ikke skal overstige utetemraturen høren unektlig rart ut for meg. Er det det virkelig slim det står beskrevet i noen regel/forskrift. Kan ikke forstå at noen motorom i fritidsbåter i dag holder lik temp som ute. Er nysjerig på dette. Om det er slik som jeg tror at de fleste motorrom hear en høyere temp, gjør det noen skade?

Det er ikke mulig å oppnå samme temperatur i motorrommet som ute, derfor må det være en misforståelse. Regelsen sies å være at motorromstemperaturen helst skal være tilnærmet utetemperatur + 15 grader Celsius.

(20 grader C ute blir da tilstrebet eller ønskelig 35 grader i motorrommet).

La merke til det var spørsmål om montering av sjøvannsfilter.

Kortfattet skal filteret være lett tilgjengelig, montert minimum 200 millimeter over vannlinjen og ha en minimum fri klaring på 130 millimter over.

Ikke på vilkår! Da kommer jeg inn i deler av skibet som ikke er frostsikret. Det du skriver passer vel bare på båter som flyter oppå vannet og aldri ser mer en to blå før de er konservert.

På Hulda ligger hele motoren under vannlinjen med ganske god margin. Luftfilteret, som er høyeste punkt, ligger >200 mm under vannlinjen.

Ikke på vilkår! Da kommer jeg inn i deler av skibet som ikke er frostsikret. Det du skriver passer vel bare på båter som flyter oppå vannet og aldri ser mer en to blå før de er konservert.

På Hulda ligger hele motoren under vannlinjen med ganske god margin. Luftfilteret, som er høyeste punkt, ligger >200 mm under vannlinjen.

Da kommer det noen suplerende krav til anvendelse så vidt jeg husker. Har sett det i regelverket et sted under kjekt å ha kontoen, men husker desverre ikke detaljene.

La merke til det var spørsmål om montering av sjøvannsfilter.

Kortfattet skal filteret være lett tilgjengelig, montert minimum 200 millimeter over vannlinjen og ha en minimum fri klaring på 130 millimter over. (Man må påse at innvendig filterdel enkelt kan tas ut av filterboksen).

Dette kan umulig stemme. En mengde volvo-motorer har filteret montert på laveste punkt i forbindelse med at de har filteret etter sjøvannspumpen. Ville volvo gjøre dette konsekvent på 100.000 motorer om det var slik du sier?

Jeg vet ikke hva Volvo gjør annet enn at de ikke produserer båter som da skal CE merkes av produsenten som ferdig produkt. Dette er båtprodusentens ansvar og ikke motorfabrikantens.

Så er det ganske mage båter med Volvo motor som har blitt fylt med vann under gange i det siste. Hvis feilen som da i disse tilfellene har oppstått på motoren ikke hadde blitt oppdaget før båten blir fortøyd, og filteret ikke hadde vært montert etter forskriftene, ja da hadde alle disse båtene sunket som et strykejern.

OK Ole petter.

Likefull kommer det en masse Volvo-motorer med Volvo sjøvannsfilter på trykksiden. Sjøvannsfilteret er altså en del av selve motoren.

Vi hadde en streng om dette for noen år siden og Volvo monterte konsekvent filteret lavt på motoren etter sjøvannspumpa, altså på trykksiden. Om jeg husker korrekt, så sendte Ingar en mail til Volvo ang. saken. Husker ikke om Volvo sendte svar.

Hadde det vært en CE-forskrift som regulerte dette, hadde jo Volvo ligget veldig tynt an. Det hadde også alle verft som installerte disse motorene med ferdig montert sjøvannsfilter.

Det hadde derfor vært fint om du kunne vise til forskriften du har funnet disse monteringskravene.

OK Ole petter.

Likefull kommer det en masse Volvo-motorer med Volvo sjøvannsfilter på trykksiden. Sjøvannsfilteret er altså en del av selve motoren.

Vi hadde en streng om dette for noen år siden og Volvo monterte konsekvent filteret lavt på motoren etter sjøvannspumpa, altså på trykksiden. Om jeg husker korrekt, så sendte Ingar en mail til Volvo ang. saken. Husker ikke om Volvo sendte svar.

Hadde det vært en CE-forskrift som regulerte dette, hadde jo Volvo ligget veldig tynt an. Det hadde også alle verft som installerte disse motorene med ferdig montert sjøvannsfilter.

Det hadde derfor vært fint om du kunne vise til forskriften du har funnet disse monteringskravene.

Så vidt jeg vet har VP sjøvannsfiltret som en integrert del av motoren på en del modeller. Også så vidt jeg vet har proffmotorene filteret konsekvent montert på trykksiden. Det har også Hulda. Jeg har ikke det filteret VP bruker med skrulokk. Jeg har et støpt metallfilter der lokket er skrudd fast med fire utvendige skruer og lokk med vindu i seks- eller åtte millimeter polycarbonat. Vann inn og ut via gjengestusser for 32 mm dia slange. Jeg ser fornuften i dette, og gir blaffen i CE om ikke CE er enig med Hulda.

Problemet med å gjøre et forsøk på å hjelpe noen med korrekt teknisk informasjon tilknyttet et emne, er åpenbart at mange ikke klarer å oppfatte alt korrekt.

Jeg stusser på om dette siste innlegget er alvorlig ment eller om noe har blitt oppfattet feil.

Jeg gjør regning med at når jeg skriver at batteriets idealtemperatur ligger rundt 20 grader C. så vil de fleste forstå dette.

Hvis noen skulle mene at jeg og alle batterifabrikanter har feil i disse påstandene, så representerer ikke dette noe problem. Det er i så fall bare å gjøre motsatt og avvente resultatet.

Likeledes når det gjelder regelverket rundt kjølevann inntak. Alle står fritt til å gjøre hva de vil etter at båten er levert fra produsent, for det er ikke noen form for etterkontroll på fritidsbåter.

Regelverket representerer allikevel en viss form for kompetanse og erfaring. Man må da ha en viss innsikt i de fysiske lover for å se fordelene og hensikten med regelverket.

Tanken bak installasjon av et sjøvannsinntak og et eksosutløp for den saks skyld som delvis som befinner seg i den statiske vannlinjen som det heter, er å i best mulig grad hindre at båten fylles med vann. (Både under gange og når den ligger fortøyd.

For å begynne med sjøvannsinntaket, så gjelder det da å hindre at båten fylles med vann i tilfelle en lekkasje oppstår. Man forsøker da å begrense mulige feilkilder ved å legge opp sjøvannsinntaket i en lup over den statiske vannlinjen med lastet båt.

Det sier seg selv at hvis hele motoren er installert over vannlinjen, så har man ikke noen større utfordring med å få dette til.

Hvis da motoren står montert under vannlinjen og man legger slangen fra inntaket og opp over vannlinjen og ned igjen, så vil ikke motoren ha problemer med å dra inn sjøvann, for trykket er etter de fysiske lovene greie på dette punktet.

Så har vi faren ved svikt i sikkerhetsystemet fordi man kan å en hevertvirkning ved en lekkasje. Det vil si at man med en lekkasje under vannlinjen ikke får brutt den fysiske tyngdeloven som da kommer til å trekke vannet inn i båten. Derfor er det også krav til slangedimensjonene. Hensikten er at man ved en lekkasje av en viss størrelse, skal kunne tillate atmosfæren å stige opp i slangen slik at man bryter hevertprinsippet med å tilføre luft. Da trenger man en minimum slangedimensjon for å få dette til, som for øvrig også er oppgitt i regelverket.

Dette er enkelt å teste selv. Stikk hull i den nedre kjøleslangen på motoren og reis til forhandleren og kjøp ny. Ta den tiden dere trenger for båten skal jo ikke synke. La båten ligge like lenge som den normalt ville ligge uten tilsyn.

Vel, sank båten i mellomtiden så kan det vel tenkes at det fantes et forbedringspotensial.

Beklager, men dere må gjøre hva dere vil for meg. Jeg forsøker bare å gi dere en forklaring på hvordan regelverk og sunn fornuft går hånd i hånd.

Er det noe problem å sjekke forholdene selv? Nei, båtene flyter i verdens største "vater".

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Jeg synes den tekniske beskrivelsen til Ole Petter er bra. Jeg synes det er fint å bli oppdatert på regelverket som i alle fall gjelder for litt større båter.

Når det gjelder forholdet mellom temperatur i motorrom i forhold til utetemperatur angir Yanmar Norge (har ikke dette dokumentert) at for frtidsbåtmotorene til Yanmar bør ikke motorromstemperaturen overstige utetemperaturen med mer enn 20 grader C. Jeg har målt forholdet mellom ute- og motorromstemperaturen i flere år, og den har hos meg vært godt under 20 greder C. Jeg bruker aldri båten når det er kuldegrader ute, derfor har jeg ikke testet dette når uteluften er under null grader.

Når det gjelder tilstopping av kjølevannsinntaket har jeg ved endel tilfeller opp gjennom årene vært plaget av sjøgress som har blitt dratt inn gjennom inntaket og lagt seg i sjøvannsinntakfilteret. I alle tilfellene har alarmen gått på motoren, og det har vært enkelt å rense filteret. Det er vist til regelen om at filteret bør sitte minst 20 cm over vannlinjen. Som nevnt ovenfor gjør dette at ferskvannskjøring før høstopptaket gjøres enkelt ved å tre enn slange tilkoblet ferskvann ned i filteret og la motoren gå en god stund.

Det er fint at sjøvannsfilteret sitter over vannlinjen. Ingen tvil om det, Roald. Har det slik selv. Men klaringen over filteret har jeg ikke.

Problemet er at Ole Petter sier det finnes en CE-standard som agir dette med spesifikke mål over og under filteret.

Enten er dette riktig eller så er det feil.

Siden Volvo ikke bryr seg om dette og siden en drøss båtprodusenter ikke bryr seg om dette, i kombinasjon med at Ole Petter ikke kan dokumentere det han sier, ja så har jeg 2 muligheter. Enten kan jeg tro at Volvo og en masse fritidsbåtprodusenter bryter CE-regelverket eller så kan jeg anta at Ole Petter har feil siden han ikke kan dokumentere påstanden han kom med.

Jeg velger da å anta det siste, da det jo er noe nær en katastrofe hvis Volvo og fritidsbåtprodusentene med vilje bryter alt av regler ved å montere filteret på måten de gjør.

Lotus.

Jeg leser store mengder regelverk inkludert en del av de normene som jeg ikke arbeider med til daglig. Det kan tenkes at jeg blander litt etter husken om hva som er krav i proff og fritidsbransje, men prinsippene er normalt veldig like. Jeg mener denne saken gjelder også for båter som er bygget etter ISO normene, og skal sjekke dette litt senere.

Det er ikke alltid slike ting er beskrevet et for meg logisk sted, og hele regelverket består vel av 45 normer for fritidsbåt under 24 meter.

Så har det seg slik at det selvfølgelig er tillatt å lage en båt bedre enn minimumskravene, noe jeg da ser på som en fordel. Vi har alle forskjellige forutsetninger for å forstå hvordan man kan bygge en båt best mulig, og i den forbindelse så opplever jeg å få en del spørsmål fra mine kunder.

Det kan være at en kunde med spesielt gode kunnskap innen et visst område sier at en konstruksjon i båten rett og slett er for dum, for hvis de hadde gjort det slik eller slik hadde det blitt mye sikrere.

Svært ofte når jeg da sjekker med regelverket, så er det faktisk slik at kunden har rett. Båten skulle vært bygget slik som han sa.

Men det er mye opp til den som tolker regelverket, for har man ikke den rette forutsetningen, så skjønner man heller ikke poenget.

Hvis vi da ser på en svært enkel ting som omhandler statisk vannspeil. Med selvdrenerende dekk skal dekket være i et nivå 70 millimeter over statisk vannspeil på utsiden. Hvorfor har noen båttyper en tendens til å synke i fortøyningene.

Jo fordi båten kanskje er bygget helt på minimumkravet, og en liten overlast tåler den da ikke.

Så har vi dette med hvor viktig dette er. Kanskje vil vi i fremtiden få en del avkortninger i skadeutbetalinger, for takstmennene virker til å vise mer og mer interesse for slike ting. Derfor har også noen forsikringsfolk bedt om kurs.

Det er svært uheldig om millionene kanskje blir liggende verdiløse på bunnen i marinaen grunnet uvitenhet og manglende forståelse.

Jeg sier at jeg bruker en lege til hunden og en lege til hver kroppsdel jeg selv har, men båter det skal enhver kunne bygge uten problemer. Men slik er det dessverre ikke i praksis for uansett hvor mye du arbeider i din egen båt så får du neppe noen erfaring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...