Bøljanblå Startet 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2008 Er det noen som har tips til effektiv fjerning av bunnstoff på drev? Jeg kjøpte båt i fjor høst utstyrt med et Volvo Penta DP/E drev. Drevet ser ut til å ha vært stoffet med mye forskjellig. Stoffingen er veldig ujevn. Noen steder ligger det i tykke lag (ca. 3 mm) og andre steder er det slitt helt av. Det ser ut til å ha vært benyttet harde bunnstofftyper og likner ikke på Jotun eller Seajet sin drevspray som jeg har erfaring med fra tidligere. Et sted var bunnstoffet deigaktig i konsistensen og jeg kunne "rulle" det av med fingrene. Under dette partiet var lakken borte. Kan neste tyde på at det har vært påført noe kjemi her som så har blitt "gjenglemt" og som da har ligget og tært på lakken under. Tidligere eier satte bort absolutt alt vedlikehold av båten til diverse marinaer i Oslofjorden, så dette er nok et eksempel på at dette ikke nødvendigvis er et pluss. Med denne "historikken" har jeg altså lyst til å fjerne alt stoff på drevet og begynne fra "scratch" igjen. Dette er altså lettere sagt enn gjort, for stoffet er steinhardt og sitter som fy. Jeg har forsøkt å slipe ned, men med alle de krumme flatene på et drev er det lett å slipe ned og skade lakken under. Er det noen som har noen tips?. Vil bruk av kjemisk bunnstoffjerner være noe? Noen som vet om et slikt stoff som ikke samtidig vil skade lakken under? Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Hvis du forsøker en IM til "Festina Lente 3" så får du sikkert beskjed om hva du skal benytte av kjemi, samt om lakken tåler det. Han kan MYE om dette. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Larspo Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Post det her om du får noen gode svar. Har selv et drev jeg skulle "renset" og nærmeste løsning så langt er sandblåsing. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljanblå Svart 22.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 (redigert) OK. Har fått en nyttig IM fra "Festina Lente 3". Gjengir essensen i denne: Prøv stoffet STS7 (STS Norge - tlf 22 17 53 40). Prøv først nederst på finna på drevet hvor det ikke gjør noen skade. Legg stoffet så tykt og jevnt som mulig med pensel, om du ikke har en airless malersprøyte med teflonpakninger. La virke 8 - 12 timer, og vask av med høytrykksvasker og varmt vann. Evnt skraping, skrubb og varmt vann. Jo varmere jo bedre. Du må regne med å gjenta behandlingen 2 - 3 ganger, avhengig av hvor mye stoff du skal fjerne, eller hvor tykt og jevnt du klarer å legge på kjemien. Redigert 22.Mars.2008 av Bøljanblå (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cinatit Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 Fikk du testet dette og ble det bra? Har samme problematikk. Har et DPS-A drev som det er brukt spray og bunnstoff på i flere år. Skulle gjerne renset av alt sammen slik at jeg kom ned til den orginale "lakken" Her har jeg bilder av lokket.pp drevet, jeg brukte aceton til å fjerne bunnstoffet, men det var mye jobb, så.dwefor jeg ser etter noe mer effektivt enn aceton og rødsprit. Sitér dette innlegget Link to post
mortentr Svart 6.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 Jeg har nettopp drevet med fjerning av bunnstoff på båt. Dette virket relativt bra, etter kort tid. Ikke testet på drev. https://www.obsbygg.no/maling/rengjoring-hus-og-terrasse/2725283?v=ObsBygg-5060209630366 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 Tapetklister, kaustisk soda og vann. Blandes til tykk grøt. Smør på og vent en stund. Prøv med skrape, går det av, så bruk høyttrykks spyling. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mawilu Svart 6.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 Vil fraråde å bruke kaustisk soda på drevet,prøv å legge en bit aluminium i blandingen så kan du velge selv Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 Det skal ikke ligge i timesvis!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mawilu Svart 7.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 Der var kun ment som en advarsel til TS når du anbefaler han å prøve lut på alu noe som ikke er å anbefale da alu blir skadet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.