Jump to content

Vårpussen, vilket bunnstoff?

Faxen

Recommended Posts

Vårpussen nærmer seg og jeg (i ventetiden) undret meg over hva er favoritt bunnstoffet (om det finnes lenger)? :wink:

Jeg kjøpte en Bayliner i 2002, og brukte hvit Jotun selvpolerende. Redsel og gro! :lol: Jeg fjernet groer (rur) 4 ganger den sesongen. Fikk høre at hvitt er dårligst?!Samt at det var veldig varmt i vannet den sommeren?! Var på Grand Canaria på vinteren, og tittet da på båtene i marinaen. Der var det ikke mye groing å se. :diving Snakket med marina vakten, som sa at en del av båtene var på tur maks to??? ganger i året!! :yesnod: Hva i all verden bruker de der med 28 grader i vannet??

Neste sesong brukte jeg Seajet 033 +(round-up  :crazy:), men solgte båten i slutten av Juli. Ingen groer så langt, men jeg hadde brukt mørk blå.

På min nyinnkjøpte Storebro var det sort Hempel, og i høst da den ble landkrabbe, var det 1- en - pur, på hele båten!!??

Så folkens, kommentarer?? Men ingen utestengelses uttaleser TAKK! :discuss

Med rolige hilsener

Faxen (Heller  :wink: enn  :discuss  :crazy:  :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Bruker Non-stop sort bunnstoff og har båten ute hele året. Tar den opp helga før jeg tar sommerferie :wink: og det er så og si ikke groe. bittelit med skjellrue runt ved propellen, så jeg er MEEEEGET fornøyd med det stoffet.  :crazy:

[glow=red,2,300] sooo shipp o hoi[/glow]                       :yesnod:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

SeaJet har vært "best i test", og er dessuten av de rimeligste. Men selvsagt har folk forskjellige erfaringer, bruken av båtene er forskjellig, vanntemp. / strømmer, lokale "groforhold" osv, så kanskje vil ikke et bunnstoff som er bra på en båt i Olafjord være like bra på en helt annen båt i Olaby eller på Olaneset, og vise versa.

Selv har jeg brukt både International, Jotun NonStop og SeaJet selvpolerende, og har best erfaring med SeaJet. Bruker også bare svart bunnstoff, det sluker en del av sollyset slik at begroingen får dårligere forhold.

Sjøsetting om 3 - 4 uker, jess!  :yesnod:

Har aldri fått noe erfaringer med bunnstoff. Har alltid solgt båten før sesongen er over.

Har prøvd både blake, nonstop og biltema.

I år har eg kjøpt blake. Har noe erfaringer med dette bunnstoffet?

Vet ikke om eg trenger å bunnsmøre. Ikke et sport at slim! Vet heller ikke hvilken type bunnstoff som er på båten, men da eg tok båten på land i høst, og tok hånden over bunnstoffet, farget det kraftig av. Tenkte derfor at dette måtte vere et selvpolernede bunnstoff. Kan dette stemme? Og dersom det er et selvpolerende stoff som er på fra før, er det vel likegyldig hvilket merke eg bruker, bare det er selvpolerende?

Har aldri fått noe erfaringer med bunnstoff. Har alltid solgt båten før sesongen er over.

Har prøvd både blake, nonstop og biltema.

I år har eg kjøpt blake. Har noe erfaringer med dette bunnstoffet?

En "connection" til Hempel må det være, for når du ser Blake spannene de selger i England er de klin like Hempel`s.

Kan jo hende innholdet er forskjellig men..??

mvh

Barsk II :sailing:

Har igrunn bare brukt biltemas bunnstoff,og er fornøyd med det.

Etter det jeg har forstått skal vel dette bunnstoffet være det samme som seajet???Arrester meg hvis jeg tar feil.....

mvh

frank v.

Mulig det er seajet, men jeg tror ikke det er 033. Min erfaring er at 033 er ett hakk bedre. Koster noen kroner mere, men jeg syns det er vel anvendte penger. Jeg har skifta fra Star selvpolerende svart til Seajet og ser stor forbedring.

Sigurd

En "connection" til Hempel må det være, for når du ser Blake spannene de selger i England er de klin like Hempel`s.

Kan jo hende innholdet er forskjellig men..??

mvh

Barsk II :lol:

Blake er vistnok produsert av Hempel. Eneste forskjellen er at det er litt mindre fargepigmenter i Blakes. Derfor rimligere.

Har  brukt blakes i 3 år. Min erfaring er bra. Har stort sett kun hatt noe slim under båten når den tas opp på høsten. Noe skjell på trimflaps har det vært. Men det har det vært når jeg har forsøkt andre typer også. Gjelder selvpolerende sort bunnstoff.

Har også hatt båt med hvitt bunnstoff (jotun):sailing::drink::lol: skrekk og gru.

Har værken før eller siden hatt tilnærmelesvis så mye groe. De som kjørte krana lurte på om jeg hadde blanna vekstmiddel i stoffet.

Tror ikke det er Jotuns feil, men fargen.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vet heller ikke hvilken type bunnstoff som er på båten, men da eg tok båten på land i høst, og tok hånden over bunnstoffet, farget det kraftig av. Tenkte derfor at dette måtte vere et selvpolernede bunnstoff. Kan dette stemme? Og dersom det er et selvpolerende stoff som er på fra før, er det vel likegyldig hvilket merke eg bruker, bare det er selvpolerende?

Da er det nok selvpolerene, ja. Tror du bør holde deg til det også i fortsettelsen.

Mulig det er seajet, men jeg tror ikke det er 033. Min erfaring er at 033 er ett hakk bedre. Koster noen kroner mere, men jeg syns det er vel anvendte penger. Jeg har skifta fra Star selvpolerende svart til Seajet og ser stor forbedring.

Sigurd

Vet at noen luringer har solgt en billigere utgave av Seajet som om det var den vanlige typen. Mener å huske at den heter 031 eller noe sånt. Fort gjort å bli lurt hvis en ikke husker riktig typebetegnelse. Det er visstnok stor forskjell på 031 og 033. Jeg har aldri prøvd billigversjonen, bruker bare 033 og er fornøyd med den.

Har også hatt båt med hvitt bunnstoff (jotun):crazy::lol::smash: skrekk og gru.

Har værken før eller siden hatt tilnærmelesvis så mye groe. De som kjørte krana lurte på om jeg hadde blanna vekstmiddel i stoffet.

Tror ikke det er Jotuns feil, men fargen.

Mener jeg leste et sted at for å få til hvitt bunnstoff må man ha omtrent ikkeno kobber (eller kobber hva-det-nå-er-som-er-giftig) stoff i, fordi da blir det grønt og ikke hvitt når det kommer i sjøen.

Artikkelen påoekte at man måtte være veldig opptatt av estetikken ved hvitt for å gjøre det valget, siden det grodde vilt.

Ellers har jeg bare tre ting å si:

VC17, VC17, VC17

det kommer aldri noe annet under min båt.....

S/Y Surprise

På forrige båt hadde vi gode erfaringer med Biltemas bunnstoff (prøvde etter tips fra andre),- billig var det også.  På neste båt brukes det Hempel fra fabrikken (begge mørkeblå), så får vi se i løpet av,- og etter sesongen.    :lol:

Ellers har jeg bare tre ting å si:

VC17, VC17, VC17

det kommer aldri noe annet under min båt.....

Bruker også VC17, men er plaget av ruer. Må ta en runde eller tre med dykkermaska i løpet av sommeren. Har fortsatt med å bruke det fordi det er gir et veldig tynt lag med bunstoff som er enkelt å slipe ned før man legger på nytt. Noen som har andre erfaringer med VC17?

Vårpussen nærmer seg og jeg (i ventetiden) undret meg over hva er favoritt bunnstoffet (om det finnes lenger)? :crazy:

Jeg kjøpte en Bayliner i 2002, og brukte hvit Jotun selvpolerende. Redsel og gro! :lol: Jeg fjernet groer (rur) 4 ganger den sesongen. Fikk høre at hvitt er dårligst?!Samt at det var veldig varmt i vannet den sommeren?! Var på Grand Canaria på vinteren, og tittet da på båtene i marinaen. Der var det ikke mye groing å se. :diving Snakket med marina vakten, som sa at en del av båtene var på tur maks to??? ganger i året!! :sailing: Hva i all verden bruker de der med 28 grader i vannet??

Neste sesong brukte jeg Seajet 033 +(round-up  :blush:), men solgte båten i slutten av Juli. Ingen groer så langt, men jeg hadde brukt mørk blå.

På min nyinnkjøpte Storebro var det sort Hempel, og i høst da den ble landkrabbe, var det 1- en - pur, på hele båten!!??

Så folkens, kommentarer?? Men ingen utestengelses uttaleser TAKK! :discuss

Med rolige hilsener

Faxen (Heller  :drink: enn  :discuss  :sailing:  :flag:

:crazy: :crazy: :crazy:

Arti hvor mange faktorer som faktisk må spiller inn når det gjelder groe og rur.

Ligger på kongen i oslofjorden og bruker hvit jotun selvpolerende.

Fungerer kjempefint hos meg :confused:

Vet at hjemmehavn har mye å si, kansje har farten en del å si også.

Syns hvertfal det er interesant at man får så forskjellige resultat i samme fjorden.

Ser du holder til i nørheten du også Faxen  :fishing::smiley:

Mvh Ole

Mener jeg leste et sted at for å få til hvitt bunnstoff må man ha omtrent ikkeno kobber (eller kobber hva-det-nå-er-som-er-giftig) stoff i, fordi da blir det grønt og ikke hvitt når det kommer i sjøen.

Artikkelen påoekte at man måtte være veldig opptatt av estetikken ved hvitt for å gjøre det valget, siden det grodde vilt.

Har brukt Hempel's hvite selvpolerende (Mille Dynamic) i tre sesonger nå, og har ikke hatt et eneste rur eller noe groe på båten. Det kan jo selvsagt ha sammenheng med en toppfart på 40 knop, men også faren min har brukt det i flere år ved mindre fart, og han har samme erfaring. I fjor brukte han SeaJet, men det kunne ikke sammenlignes. Hele bunnen var grønn av groe.

Nei, for min del blir det Hempel i år også. Skal selvsagt ikke påstå at det er det beste uansett, men i havna der båten min ligger er det iallfall helt perfekt.

hei. bruker star selvpol. svart og nå blå...lå 1mnd stille før opptak og eneste groe på påhengern...funker bra både holmestrand og tjøme(nabo)...og en kompis bruker hvit, det funka oogså bra...men det gjrde ikke seajet,fy for noooenlyder han lagde når han så bunnen på båten..far hans hadde båten ved siden g den var helt rein..(star).. men det er store stedsforskjeller har jeg hørt..

Jeg har brukt VC 17M på min båt de 7 årene jeg har hatt den på sjøen.  Veldig godt fornøyd med antigro-egenskaper og påføring.  Startet med å gjøre båten helt fri for gammelt bunnstoff før jeg påførte ca 6 lag med Tjære epoxy (VC Tar).

Har også hatt god erfaring med SeaJet 033.

Det er nok lokale variasjoner som avgjør om et bunnstoff er godt egnet eller ikke.

For meg har det iallefall fungert bra med VC 17M i indre Oslofjord.

Har inntrykk av at de fleste mørke bunnstoff fungerer ok, og at det også vil være variasjoner fra år til år med forskjell i vanntemperatur, algevekst og lysforhold.

Forøvrig lanserte International ett bunnstoff med samme konsept som VC 17M (eget pulver som blades i væsken) for ca 8 år siden som het Micron Optima.  Det skulle være "verdens beste" men jeg har ikke sett noen omtale av dette.  Noen andre som har erfaring med dette kansje?

Foruten hvitt har alle varianter av farger tilsatt disse stoffene som "irrer" og fargevalg har i praksis ingen betydning for groing da de alle er "mørke" mtp. hvor mye sollys de tiltrekker.

Ikke alltid like spennende å være utpreget estetiker om det er hvitt som er passende.

(tror jeg har tatt inn et par bokser med hvitt men de står fortsatt urørt)

Navy Blue er det bestilt ny forsyning av til tross for at 80% av min første bestilling var denne farge.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...