Jump to content

Båtførerbevis, hva hjelper det?

C-marine

Recommended Posts

Lurer litt på hva en skal med båtførerbeviset? Stortinget vil jo ha ned antall skader i båt. Hva skal denne prøven hjelpe for uten praktisk prøve? De fleste skadene skjer enten ved fyllekjøring, deler av båten er ødelagt (styring,motor) og ved tullekjøring. Dette skyldes jo at fører ikke har vett i skallen eller at fører er uheldig.

Ved at en tar båtførerprøven lærer jo en hvilken side av stakene man skal gå på, men hvor mange ulykker skjer ved at noen kjører på feil side av en stake? På prøven lærer man jo mye om navigasjon og hvordan lanterner en skal ha på båten, men hva hjelper dette?

Mange båtførere kan rett og slett ikke kjøre båten, hva skal en med en teoretisk prøve da?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Det er vel litt av vitsen som med bilserfikat, og lære reglene på sjøen.

Du har mange idioter på land i bil som også kjører seg selv og andre ihjel, tross praktisk prøve.

Dette er nok bare en begynnelse skal du se, hvis ikke ulykke-statestikken går ned i løpet av noen år, begynner de sikkert med praktisk prøve på sjøen også.

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

hvis ikke ulykke-statestikken går ned i løpet av noen år, begynner de sikkert med praktisk prøve på sjøen også.

Hvis du ikke har fått det med deg, så går ulykkesstatistikken ned hvert år og har gjort det hvert eneste år de siste 11 år.

Det samme gjelder drukningsstatistikken. Nedgang hvert år 11 år på rad. Slett ikke verst.

Redigert av Lotus (see edit history)
Guest Avmønstret#

Vil tro obligatorisk båtførerbevis også hindrer at vi får en del på sjøen som "spontankjøper" ett eller annet som går fort på vann, og som forøvrig ikke har den minste peil ifht sjømannskap.

Men det er egentlig en underordnet effekt, kunnskap om hva man holder på med har aldri vært en ulempe.

Ved at en tar båtførerprøven lærer jo en hvilken side av stakene man skal gå på, men hvor mange ulykker skjer ved at noen kjører på feil side av en stake? På prøven lærer man jo mye om navigasjon og hvordan lanterner en skal ha på båten, men hva hjelper dette?

Nå er det jo ikke bare dette en lærer. Lærer jo også en del om holdninger og skikk og bruk på sjøen. Tror nok dette kan få noen til å reflektere over hva de holder på med, at høy promille og båt ikke hører sammen, at det kan være lurt å kikke litt bak båten og se hvem man drukner med hekk bølgene osv

Bedre kunnskap er ikke og forakte,jeg skjønner ikke helt det negative synet på båtførerbevis.

Dette kommer til og bli obligatorisk,forsikringsselskapene kommer til å kreve det.

Det gjør de idag,det gir avslag på forsikring. Myndighetene er som vanlig trege,det første forslaget kom allerede i 1996.

Praktisk prøve jo absolutt,de kan prøve dette ved båtsalg.Hvordan dette skal praktisk løses er en annen skål. :discuss:

Redigert av VHF (see edit history)

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

............. at høy promille og båt ikke hører sammen, ................

De som ikke forstår dette før noen forteller dem det på et kurs burde kanskje ikke fått båtførerbevis i det hele tatt? :rolleyes:

Det gjør de idag,det gir avslag på forsikring.

Det avslaget får man hvis man sier at man har tilsvarende kompetanse, og uten at dette må dokumenteres! :yesnod:

Totalforbud mot alkohol i Norge ville hatt en langt større effekt enn innføring av obligatorisk båtførerbevis, noen som er for? :lol:

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

jeg tok båtførebeviset i januar jeg har kjørt båt i 20 år det som jeg synes ikke er riktig er at du blir pålagt av staten. det med at du er født før 1950 så slipper du det kan jo kan jo være mannen aldri har kjørt båt og fremdeles kjøre en 50 foter .så var det dette med lovpålegg av staten og attpå til krever de over 500 kr i avgifter dette burde vært avgiftsfritt.

mvh

Mewa 2

Og totalforbud mot alkohol har vært prøvd før! (De med de hurtigste båtene kan jo da begynne å smugle brennevin som i 1920-åra, og brenneriene spretter opp som hasjplantasjer over alt). :nono:

Jo, jeg er faktisk for obligatorisk båtførerbevis hvis dette kan hjelpe mot ulykker og skader. Men spørsmålet er jo som flere peker på om et teorikurs egentlig hjelper mot dem som generelt har et likegyldig forhold til regler og påbud fra før? Og hvordan får du til holdningsendringer hos disse? Neppe ved å sitte forran PC-en og svare på avkryssingsspørsmål (85% rett, hurra! Bestått!) :nonod:

Det burde som minimum være kurs med instruktør hvor man kan diskutere slike holdninger og samtidig vise ting i praksis. Problemet med dette er vel kapasiteten og kostnadene.

For ordens skyld: Jeg tok båtførerprøven så tidlig som i 1973, og fikk dette fornyet nå. Men dette er neppe noen garanti for at det ikke kan skje feil og at ulykker ikke kan inntreffe. Det har mer med erfaringer å gjøre enn med sertifikatet, mener nå jeg. :smiley:

Jeg er ikke imot kunnskap, syns det er flott at det kreves på sjøen som til lands.

Jeg syns også det er greit at vi får et obligatorisk båtførerbevis, har selv beviset...

Det jeg syns er så idiotisk er at vi skal ha lover om ditt og datt og ingen som kan sørge for at loven blir fulgt.

For hvor mange tror du blir tatt som følge av krav om båtførerbevis?

Kanskje pengene som vi må betale for å få båtbeviset burde være øremerket til politiet slik at de kan rekruttere flere folk og ha muligheten til å følge opp lovene til sjøs også? :wink:

(pluss noen mill i statsstøtte til)

Redigert av My First (see edit history)
Kanskje pengene som vi må betale for å få båtbeviset burde være øremerket til politiet slik at de kan rekruttere flere folk og ha muligheten til å følge opp lovene til sjøs også? :wink:

Lovene til sjøs også? Også blir vel feil? Politikerne har jo sørget for at politiet ikke har snev av mulighet til å følge opp lovbrudd på land, så hvorfor skulle lovbrudd på sjøen være annerledes? Oslo-politiet har et budsjett på over en milliard, men har ikke råd til å prioritere hverdagskriminalitet eller oppgradering av materiell.

Men ok. Betal 10.000 for båtførerbeviset og la det øremerkes politiets arbeid på sjøen. Det holder til 2 mann, båt, forsikring og drivstoff i ca 3 timer. Pluss etterarbeid - hvis det ikke er mye.

5000 i øremerket årsavgift på båten gjør arbeidet enda lettere.

Du trodde kanskje det monnet med 500 her og 500 der?

Den kunnskapen som må til for å få båtførerbevis vil nok være stort hjelp for å motvirke sammenstøt og grunnstøtinger, men obligatorisk båtførerbevis kan ikke utrydde dumskap. Det som kan hjelpe en del med å gjøre båtførerbeviset obligatorisk er at de mest håpløse tilfellene risikerer å miste dette, og risikerer å bli stoppet og bøtelagt før de gjør mer dumskap. Det stopper ikke alle, men bare det stopper noen så har det en positiv effekt.

En annen ting er at obligatorisk båtførerbevis slik det er foreslått i dag bare er en start. Kravene til dagens førerkort for bil har også utviklet seg over lang tid. Kanske har vi et virkelig brukbart system for oligatorisk båtførerbevis om 15-20 år, med obligatorisk kurs i livredning og førstehjelp og en praktisk ferdighetsprøve for de litt større båtene. For å komme dit må vi starte et sted.

Tror det er mange som har missforstått meg her, jeg er ikke imot båtførerbeviset, jeg vil bare forbedre selve prøven. Ikke noe negativt med kunnskap, men det er ikke alltid at kunnskapen strekker til. Bare det å sitte på med en erfaren båtfører lærer deg jo hvordan ting skal gjøres (du må jo selvsagt prøve og feil før du får til alt, men det gir det et godt utgangspunkt).

Som noen sa tidligere ...."er det ikke nok at et liv reddes....."

Jo for meg betyr et reddet liv masse, men nå mente jeg å si at det ikke er nok for myndighetene. 1 liv reddet hvert år, tror du myndighetene er fornøyde med det?

Jeg er ikke negativ, jeg vil bare forbedre.....(men ikke alltid like god til å formulere meg)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Jaha, C-marine, så du vil ha obligatorisk praktisk opplæring i tillegg til obligatorisk teoriopplæring?

Er det på grunn av det særdeles lave antallet skader og ulykker på sjøen du vil ha det, eller er det en annen grunn?

Nå har antallet skader sunket 11 år på rad. Antallet durkninger har også sunket 11 år på rad.

Og utgangspunktet var som sagt særdeles lavt uansett hva man sammenligner med av aktiviteter mennesker foretar seg.

En praktisk opplæring må jo inneholde en viss pratisk aktivitet. Høres 10 timer passende ut for et praktisk bevis for en 30-fot motorbåt? 10 timer som minimum? Hva med en 30 fot seilbåt? 30 timers obligatorisk seilkurs?

Hvis det koster 2 milliarder å innføre obligatorisk teoretisk båtførerprøve, hvor mange milliarder behøver da den praktiske delen i tillegg?

Tror du samfunnsnytten blir stor? Problemet er at når antallet skader og drukninger er lavt i utgangspunktet og har sunket hvert år 11 år på rad, så er det ikke så mye igjen å forbedre. Nullvisjonen er utopi på landeveien og vil være det på sjøen også.

I fjor sank antallet druknede med en tredjedel sammenlignet med året før. Av disse hadde omlag 80% ingen redningsvest på. De fleste var menn og mange hadde drukket alkohol. Om de var drita fulle sier statistikken intet om. heller ikke om smekken var åpen eller ikke.

Av statistikken ser det ut som om vi kan mer enn halvere antallet drukninger ved å innføre obligatorisk bruk av vest i alle små åpne båter.

Dette koster ikke 10 milliarder. Det koster ikke en eneste krone. Ingen tjener ei krone på det heller, men det kan da umulig være et problem?

Jeg ser gjerne at du begrunner dine synspunkter: Hva konkret vil du skal oppnås? Hva er akseptabel kostnad for dette? Hvem skal betale?

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...